מפרסם: סדן הפקת אמנות
תאריך: 07/02/2017 15:45
עדכון: 07/02/2017 15:48
נושא: אמנות, הגיל השלישי, תרבות, אדריכלות, מגזין
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
אילנה ירון
הודעה לעיתונות

תערוכת מחווה למשוררת הלאומית זלדה נפתחת השבוע בגלריה של עין הוד

אילנה ירון / יצירה בדרך החתחתים
פתיחה :9.2.2017

גלריה עין הוד

אוצר התערוכה: דורון פולק
פרשנות מונח ה"חומר" ביצירותיה של אילנה ירון מתקשר לשני הבטים שונים אך משלימים. הראשון מתייחס למבנה האסמבלז'ים הפיזיים המורכבים שלה, המיוצרים על מצעים מגוונים של חומרים ממוחזרים מצד אחד, ומן העבר השני, ההיבט המתייחס לתשלובת הנושאים המסורתיים והחברתיים, המהווים את חומרי התעסקותה הקונספטואליים. שתי פרשנויותיה למושג ה"חומר", בונות אצלה דיאלוג דרמטי מתמשך לאורך שנות יצירתה האמנותית. דרך החתחתים האישית של אילנה ירון, מסלול חייה ויצירתה, מהווה את נתיב עבודתה. חתחתים אלה מייצגים את היסורים והתלאות וממולם את התיקון וההשלמה. ירון מייצגת את הפרדיגמה המסובכת וטעונת החוויות, ממנה היא יוצאת ואליה היא באה, בכל מסגרות עבודותיה.

פסל תלוי עשוי מסבך ענק של כבלים וקשרים מייצג את תפיסת יצירתה שח אילנה ירון. זהו אסמבלז' תלוי שהוצג בעיר דואיסבוג בגרמניה בחלל ה"רוף", במקביל להתרחשותו של פסטיבל יהודי, שעסק ביצירה מחודשת של אמנים ישראליים בחנויות, שננטשו על ידי יהודים שהובלו למחנות ההשמדה. הסבך התלוי מהווה מתווה אלגורי לחשיבתה של אילנה ירון. היא תמיד בוחרת במצע קיים, משטח חומר, אותו היא ממחזרת בעבודתה, עליו היא בונה את השתלחות צבעיה, עליו היא מפעילה את דימיונה חסר הרסן, כשהיא בונה את מתווה הקומפוזיציה החדשה. יש להביט שוב ושוב בכל יצירה שלה, להעמיק בשכבות הצבע ובצורות האובייקטים המצוירים ולגלות את סימני דרך החתחתים שלה.

בתערוכתה החדשה בגלריה בעין הוד מוצגות עבודות משתי סדרות תערוכותיה בשנים האחרונות. סדרה ראשונה של קומפוזיציות יפות, על פי מילונה הויזואלי של אילנה ירון, המפרשות את התרשמותה מהטכסטים הייחודים, הפיוטיים אך גם הבוטים של המשוררת הדתיה והפמיניסטית זלדה. התערוכה הוצגה בהיכל התרבות בפתח תקוה והסופר חיים באר פירש בפתיחת אירוע את משמעות ציוריה. בסדרה מאוחרת יותר השנה, בונה אילנה ירון סדרה של דימויים בשחור לבן ומתווי צבע מופשטים המתייחסים לטקסטים של הסופר אלי ויזל, ניצול השואה. הסדרה הוצגה בחלל מוזיאון צימבליסטה באוניברסיטת תל אביב.

אילנה ירון אינה מקלה על צופיה. כנות אמנותית אותנטית בונה את יצירותיה היא נאמנה לתחושותיה ויוצרת בצורה אימפולסיבית ישירה הבוקעת מעולמות הרגש שלה. יצירתה המיתית העושה שימוש במגן דויד מדמם, הפכה לסמל תערוכת האמנות הישראלית שהוצגה במוזיאון היהודי בדנבר קולורדו. העבודה הוצגה מאוחר יותר על הדף החזיתי של העיתון "די נויה וולט", עיתונו של בנימין זאב הרצל, היוצא לאור בוינה. עבודה זו המהווה את שיאה של דרך החתחתים האמנותית של אילנה ירון הפכה לבסיס יצירתה המתמשכת בשנתיים האחרונות.
סדרת המגן דויד מפותחת בתערוכה הנוכחית בשלל סגנונות ופרשנויות היוצרות עדכון אמנותי מחודש לסמל האיקוני היהודי. ביצירה האחרונה מופיע מגן דויד מעוצב בשכבות של מלח לבן, המסמל את שמירתו והקפאתו לנצח. העבודה מיועדת לתצוגה בונציה השנה כחלק מאירועי החוץ הנלווים לביאנלה הבינלאומית.

דורון פולק / אוצר התערוכה
מייל האמנית:

[email protected]
שעות פתיחה: א'ג'ד'ה' 10:00-16:00
יום ב'-סגור
ימי שישי:10:00-14:00
שבת:11:00-16:00
הכניסה חופשית

נעילת התערוכה 1.3.2017

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סדן הפקת אמנות.