הודעה לעיתונות

יום הוקרה מיוחד, המציין את פועלם ותרומתם לחברה של העובדות והעובדים הסוציאליים, יתקיים בכנסת

יום הוקרה מיוחד, המציין את פועלם ותרומתם לחברה של העובדות והעובדים הסוציאליים, יתקיים בכנסת
יום שלישי, 14 במרץ 2017, משעה 09:00-15:00

דיון סוער ומלהיט יצרים צפוי להתקיים ביום שלישי, בהשתתפות נציגי משרדי האוצר, העבודה והרווחה והבריאות, בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, במסגרת יום ההוקרה לעובדות ולעובדים הסוציאליים בישראל. בדיון המיוחד, יציגו עשרות עובדים סוציאליים, מתחומי עיסוק שונים בעבודה סוציאלית את תנאי שכרם והעדר תקינה בעבודה סוציאלית, בגינה הם עובדים במעמסה בלתי אפשרית, ואינם מספיקים לטפל בכל המקרים המונחים לפתחם, אלא רק במקרי חירום וסכנה.

הדיון המיוחד בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות (בשעה 13:30) מצטרף לארבעה דיונים נוספים שיתקיימו בוועדות הכנסת, במסגרת יום ההוקרה לעובדים הסוציאליים בכנסת, שמתקיים על-ידי איגוד העובדים הסוציאליים, בשיתוף חה"כ שולי מועלם-רפאלי ואורלי לוי-אבקסיס, ובהובלת שר העבודה והרווחה, חה"כ חיים כץ.

בוועדות הכנסת ידונו בין השאר בנושא הקושי בגיוס עובדים סוציאליים עולים, במטרה להעניק טיפול מותאם שפתית ותרבותית לעולים חדשים (ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות – שעה 12:00); המציאות העגומה של הסטודנטים לעבודה סוציאלית והפערים בין ההכשרה לשטח (ועדת החינוך, התרבות והספורט – שעה 12:00); המחסור החמור בעובדים סוציאליים ביחידות להתמכרויות ברשויות המקומיות (הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול – שעה 12:00); מעטפת למשפחות חד הוריות במצוקה כלכלית וחברתית (הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי – 14:00).

האירוע המרכזי ביום ההוקרה לעובדים הסוציאליים בכנסת יתקיים בשעה 09:30 בבוקר, באודיטוריום של הכנסת, במעמד שר העבודה והרווחה, חה"כ חיים כץ ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, חה"כ אורלי לוי-אבקסיס ושולי מועלם-רפאלי, ויו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. במסגרת האירוע יוענקו פרסים ואותות הוקרה לעובדים סוציאליים מצטיינים ופורצי דרך, מהשטח ומהאקדמיה.

עו"ס יעל עדן-ברוך, רכזת שיקום במחוז חיפה במשרד הבריאות, זכתה כעובדת סוציאלית מצטיינת, על ייזום מהלכים פורצי דרך לאנשים הסובלים מחולי ונכות קשים וממושכים; הקמת פורום שירותים אזורי לשיתופי פעולה בין כל גורמי הטיפול, למען ולטובת לקוחות בריאות הנפש; ייזום תוכנית ייחודית לנפגעות תקיפה מינית; ליווי הקמת הוסטל למתמודדים עם הפרעות אכילה; קידום ידע חדשני באמצעות מחקרים; ייזום פרויקט "עמיתים מומחים" בבית החולים "מזור" – פיילוט חדשני המשלב אנשים שעברו אשפוז כנותני שירות; הקמת מיזם "בית של תקווה" – מרכז הפוגה והחלמה לנפגעי נפש; ועוד.

כצוות מצטיין זכו עובדי המחלקה לשיקום מוגבלויות במינהל השירותים החברתיים בעיריית אשדוד, על פעילות ענפה להבטחת רצף מענים לאוכלוסייה הסובלת מנכויות שונות. לצד הטיפול הפרטני מערכתי, בנכה ובמשפחתו, פיתח הצוות תוכניות ייחודיות לאוכלוסייה זו, כמו מרפאת שיניים קהילתית לילדים ובוגרים מוגבלים; שילוב יצירות של מוגבלים לצד אומני העיר; הפעלת קפיטריה חברתית; קהילה נגישה; חוגי ספורט; התאמה ייחודית של התוכנית לאנשים מוגבלים מהמגזר החרדי; ועוד.

אות הוקרה לעובדים סוציאליים מצטיינים מתחום האקדמיה יוענק לפרופ' ריקי סוויה, מאוניברסיטת תל-אביב, על פיתוח מודל עבודה מתוכננת, שיטתית ומכוונת תוצאות והטמעתו במינהל השירותים החברתיים בעיריית תל-אביב -יפו, מזה כעשור. במסגרת המודל סייעה פרופ' סוויה לפתח ידע חדש ולהשביח את תהליך קבלת ההחלטות בארגון, קידום הרעיון של המטפל כחוקר, שינוי השיח המקצועי והענקת תשתית להערכת התוצאות, כשהנהנים העיקריים מכך הם לקוחות שירותי הרווחה. אות הוקרה נוסף יוענק לד"ר שיר דפנה תקוע, מבית החולים "קפלן" ברחובות ומהמכללה האקדמית אשקלון, על הקדשת עבודתה הטיפולית והמחקרית לתחום הפגיעה וההתעללות בילדים ובנשים. במסגרת תפקידה בבית החולים, פיתחה כלי להערכת הסיכון והטיפול בילדים הנפגעים מינית; שותפה במחקר בנושא שילוב טיפול מוח-גוף-נפש בנפגעות גילוי עריות וכן לקחה מודל כתיבה רפואי וביצעה בו התאמות לשפה המקצועית של העבודה הסוציאלית - מודל שהועתק לרמה הארצית של שירותי בריאות כללית.

שר העבודה והרווחה, חה"כ חיים כץ, אמר כי העובדים הסוציאליים הם סוכני השינוי של החברה, שמטרתם לשפר את איכות חייו של הפרט, המשפחה, הקבוצה והחברה. "התפיסה הבסיסית של מקצוע העבודה הסוציאלית היא לנסות לשמור על הסביבה הטבעית של הקשיש, הילד והאדם עם הצרכים המיוחדים ורק לאחר שמוצו כל האפשרויות בסביבה הטבעית, מוצעת תוכנית אחרת, תוך התבססות על הכוחות של הפרט, המשפחה והסביבה", אומר שר העבודה והרווחה, חיים כץ. "בגלל החשיפה של העובדים הסוציאליים למצוקותיהם של החוליות החלשות בחברה הם מוצאים עצמם לעיתים מותקפים, מאוימים ולעיתים אף בסכנה של ממש. ביום ההוקרה לעובד הסוציאלי נרים על נס את העוסקים במקצוע נטול הדר, כפוי טובה ושוחק זה, ונציין את אותם אנשים שגאים בעיסוקם ורואים בו שליחות חברתית ומהווים את חוד החנית בסיוע לאלה שידם אינה משגת".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק, ציינה כי העובדים הסוציאליים עושים עבודה חשובה למען החברה בישראל ולעיתים הם מוצאים את עצמם מותקפים ומוכפשים, על כך שהצילו ילדים. "הוקרת הכנסת את פעילותם היא תעודת כבוד לעובדים הסוציאליים ולנבחרי הציבור, שיודעים להוקיר את אלה הפועלים, כל ימות השנה, על-פי החוק למען חברה טובה יותר. המדינה חייבת לתת בידינו כלים ומשאבים כדי שנוכל לעשות עבודה מיטבית, כפי שאנו יודעים ואמונים; להעלות את שכרם של העובדים הסוציאליים ולאפשר לעשרות אלפי העובדים הסוציאליים רמת שכר ראויה, מכבדת ומכובדת", אמרה דוויק.

חה"כ אורלי לוי-אבקסיס, אמרה כי העובדים הסוציאליים הם השליחים שלפני המחנה, המטפלים באוכלוסיות הכי מוחלשת בחברה, "מוחלשת על-ידי מדיניות ממשלתית שמתעלמת מהם, קומצת ידיה הן בפניה והן בפני אותם שליחים", אומרת לוי-אבקסיס. "בחרנו לקיים את יום העו"ס כדי להוקיר את עבודתם של העובדים הסוציאליים ולהצביע על הקשיים שבהם נדרש טיפול ממשלתי: שיפור תנאי ההעסקה של העובדים במקצוע, שלא אחת הופכים להיות אוכלוסיית רווחה בעצמם, הגדלה וטיוב ארגז הכלים וההכשרה שניתנים להם, מתוך אמונה בחשיבות התפקיד ובצורך בטיפול הנאות שמגיע לאוכלוסיות המוחלשות, וחיזוק התמיכה שמעניקה המדינה לאנשים שהיא שולחת לבצע את המדיניות שלה".

חה"כ שולי מועלם-רפאלי, אמרה כי יש אנשים שעבורם תיקון וריפוי "החצר האחורית" והחברה כולה היא יעד ושליחות ואלה הם העובדים הסוציאליים. "הדרך הטובה ביותר להגדיר אותם היא בהיותם שליחים, כי למרות כל הקשיים המקצועיים והשכר הנמוך, הם מבצעים את עבודתם בלב שלם ובמקצוענות", אומרת מועלם-רפאלי. "מדינת ישראל חייבת לשנות את מערך העובדים הסוציאליים הן ברמת הפעילות בשטח והן בתנאי השכר".

במקביל, בכניסה לאודיטוריום, מוצגת תערוכת צילומים של עובדים סוציאליים – "יום בחיי". העובדים הסוציאליים קלטו מבעד לעדשת המצלמה מקום או רגע אחד, שמבטא חוויה משמעותית ביום עבודתם: רגע משמח, רגע מתסכל, הפינה שלהם, החברים לעבודה, מקום שנותן במה לצדדים הטובים או הפחות טובים ביום עבודה טיפוסי. מבין עשרות תמונות שהגיעו נבחרו 16 צילומים, המבטאים רגעים מעבודתם של העובדים הסוציאליים ומציבים זרקור עליה.

כתבים וצלמים מוזמנים לסיקור!

_____________________________________________
דוד גולן, דובר איגוד העובדים הסוציאליים 050-5702070

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דוד גולן - אסטרטגיה ותקשורת.