הודעה לעיתונות

עשרות משתתפים בהפגנות תמיכה בשלושת סרבניות המצפון מול בתי הכלא הצבאיים

ביום שני תיערך וועדת המצפון הצבאית שתדון בשחרור הסרבניות תמר זאבי ותמר אלון

הבוקר (שבת) נערכו במקביל שתי הפגנות תמיכה בסרבניות המצפון הכלואות עתליה בן אבא ותמר זאבי מול כלא 6 ותמר אלון מול כלא 4. בשבוע שעבר (6.3) נשפטו שלוש סרבניות המצפון ל-30 ימי מחבוש כל אחת. עד סוף תקופת הכליאה הנוכחית תמר זאבי ותמר אלון תרצנה כ-130 ימי כליאה, ועתליה בן אבא 51 ימי כליאה.

באי ההפגנה הגיעו לחזק את סרבניות המצפון לקראת ועדת המצפון הצבאית שתערך ביום שני הקרוב (20.3) ותדון בשחרורן של תמר זאבי ותמר אלון. השתיים מסרבות מטעמי מצפון להתגייס לצבא ולקחת חלק בפעולות הכיבוש הצבאיות. הצבא ממשיך להתעמר בסרבניות המצפון ולהפריד ביניהן בין בתי כליאה, ככל הנראה על מנת לשבור את רוחן לקראת וועדת המצפון המתקרבת.

תמר אלון כתבה בבקשתה לקביעת וועדת מצפון: "אני מאמינה כי על כל אדם לשים את ערך החיים לפני הערכים האחרים, ולעשות הכל בכדי לשמור עליו. מערכת הכיבוש הישראלית בשטחים אינה מעמידה את ערך החיים של הפלסטינים במקום הראשון. דיכוי העם הפלסטיני הוא שלילה ברורה של ערך החיים. הצבא הוא הזרוע המבצעת של מדיניות הכיבוש, במסגרתה הוא מבצע פעולות בלתי חוקיות בעליל, אשר המצפון שלי לא מאפשר לי לקחת בהן חלק. כשאני אומרת פעולות בלתי חוקיות בעליל, כוונתי היא למדיניות שעל כולה מתנוסס דגל שחור".

וכך כתבה תמר זאבי בבקשתה לקביעת ועדת מצפון: "גדלתי בירושלים בשנים לא פשוטות של האינתיפאדה השנייה. אני זוכרת אנדרטאות קמות, וטקסי זכרון שכונתיים. גם במשפחתי הקרובה השכול הורגש היטב, בשל בן דודו של אבי שנהרג במלחמת יום כיפור. עבורי, השירות בצבא הוא לקיחת חלק פעיל ביצירת המציאות הזו. אינני רוצה להיות חלק מהמעגל הזה. מצפוני מחייב אותי להרים את הראש מתוך המים האדומים הללו, ולקחת אחריות על איכות חייהם של הקהילה שלי, בני עירי וארצי, ולסרב לשרת בצבא אשר מחדש ותורם למעגל זה."

ההפגנה אורגנה ע"י תנועת יש גבול החברה ברשת מסרבות - רשת סרבנות פוליטית המחברת את כל מכתבי, יוזמות וקבוצות הסירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרים שלא להתגייס לצבא הכיבוש, תוך מודעות להיררכיה המגדרית שמתבטאת בצבא ובחברה הישראלית ככלל.

לפרטים נוספים: גיא מאירס, [email protected], 0545981081