מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 03/04/2017 14:46
נושא: חדשות, עבודה ורווחה
עובד זר בישראל
עובד זר בישראל
עמוד 3 בדוח הקו החם
עמוד 3 בדוח הקו החם
עמוד 6 בדוח הקו החם
עמוד 6 בדוח הקו החם
הודעה לעיתונות

מרבית התלונות של מהגרי העבודה הם נגד מעסיקיהם - 76% מהתלונות הם בנושא התנהלות המעסיק ופגיעה בשכרם

== 43% מהתלונות של מהגרי העבודה הם סביב התנהלות המעסיק ועוד 33% מהתלונות הם בנושא פגיעה בשכרם – כך עולה מדו"ח חדש המנתח כ- 4,000 תלונות של מהגרי עבודה שתלונותיהם התקבלו בקו החם שמפעיל המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה בשיתוף עם רשות האוכלוסין וההגירה. תלונה שטופלה: 21 עובדים הישנים בחדר אחד בצפיפות רבה וחולקים חדר שירותים אחד.
==

בשלוש השנים האחרונות התקבלו בקו החם למהגרי עבודה שהגיעו לישראל במסגרת הסכמים בילטראליים 3,957 פניות ותלונות של מהגרי עבודה. הקו החם שמפעיל המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה בשיתוף עם רשות האוכלוסין וההגירה ממיין ונותן מענה ראשוני לשיחות הרבות המתקבלות כך שהן מועברות בצורת פניות ותלונות עם המידע הנדרש והמלא מהעובדים, לטיפול גורמי האכיפה השונים. יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה CIMI)), ארנון מנטבר, מדגיש כי מספר הפניות הגדול והמשמעותי מעיד על חשיבותו וביסוסו של הקו החם הפועל כיום בשש שפות ככתובת מרכזית למהגרי עבודה המגיעים לישראל באמצעות הסכמים בילטראליים.

מתוך דו"ח שנתי של הקו החם שיצא לאחרונה עולה כי 43% מהתלונות של מהגרי העבודה לקו החם בשנת 2016 היו סביב התנהלות המעסיק כגון תנאי מגורים ויחס המעסיק. עוד 34% מהתלונות היו בנושאי פגיעה בשכר של מהגרי העבודה (שכר שלא כחוק, שכר ללא תלוש, שכר שלא משולם בזמן ועוד). פניות אחרות לקו החם היו בנוגע לבירור מידע על אשרת שהייה, מעבר מעסיק, איתור העובד על ידי קרובי משפחה ונושאי בטיחות בעבודה כגון שימוש בחומרי הדברה ללא מיגון.

ניתוח נוסף של התלונות שהתקבלו בשלוש השנים האחרונות (2014-2016) מצביע על כך ש 1369 מתוכן, ברובן פניות לבקשת מידע, טופלו ונסגרו על ידי הקו החם של CIMI, 1338 תלונות טופלו ונסגרו על ידי רשות האוכלוסין וההגירה ו-463 תלונות טופלו ונסגרו על ידי משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. דוגמא לתלונה שטופלה היא של עובד חקלאות מתאילנד שהתקשר לקו החם ודיווח על תנאי מגורים ירודים ל- 21 עובדים הישנים בחדר אחד בצפיפות רבה וכולם חולקים חדר שירותים אחד. מפקחי מנהל האכיפה ברשות ההגירה הגיעו למקום, טיפלו בתלונה, נפתח תיק פלילי למעסיק והוא חוייב לתקן את הליקויים באופן מיידי.

מהדו"ח עולה עוד כי בישראל שוהים נכון לסוף 2016 כ-31,000 מהגרי עבודה זרים שהגיעו במסגרת הסכמים בילטראליים עליהם חתמה ישראל. בתחום החקלאות מרבית מהגרי העבודה – 23,628 הגיעו מתאילנד ועוד 957 מסרי לנקה. בתחום הבניין מרבית מהגרי העבודה הגיעו ממולדובה – 4,908 , עוד 1,118 הגיעו מבולגריה ו-278 מרומניה. מטרת ההסכמים הבילטרליים להבאת מהגרי עבודה היא למגר את תופעת דמי התיווך הבלתי חוקיים, תוך גיוס עובדים איכותיים המודעים לזכויותיהם וחובותיהם בישראל. ההסכמים תורמים למניעת פגיעה בעובדים, עבדות מודרנית וסחר בבני אדם.

מנכ"ל המרכז להגירה בינלאומית, ז'אן מארק לילינג מסר כי ההסכמים הבילטרליים צמצמו באופן משמעותי את גביית דמי התיווך הבלתי חוקיים וכתוצאה מכך עלות ההגעה לישראל ירדה מעשרות אלפי דולרים למאות בודדות. עד היום נחסכו רק לעובדי ועובדות החקלאות וסיעוד (ללא בניין) כ-52.6 מיליון דולר.

המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה CIMI)) הינה עמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום סטנדרטיים בינלאומיים בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה. יו"ר ומייסד העמותה, ארנון מנטבר מדגיש כי CIMI מפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם יישום ופיתוח הסכמים בילטראליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים.

יחסי ציבור: יצחק רביחיא, משרד "רב תקשורת: 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.