הודעה לעיתונות

בעקבות מסע ציבורי ארוך ולאחר התערבותה של ח"כ זהבה גלאון: סרבנית המצפון תמר אלון משתחררת מהכלא הצבאי לאחר 130 ימי מחבוש

סרבנית המצפון המצפון תמר אלון קיבלה פטור משירות צבאי, לאחר שריצתה כבר 130 ימי כליאה על סירובה. זאת, לאחר שעמדה ביום א' האחרון בפני ועדת אי התאמה אשר המליצה שלא לשחררה, אולם קצין מיונים בדרגת סגן אלוף מסר לה כי למרות זאת מפקד מיט"ב, אל"מ יוסי מצליח, החליט להורות על שחרורה.

תמר אלון השתחררה לאחר שריצתה 130 ימי מחבוש בגין סירובה להתגייס לצבא משום שאינה מוכנה לתרום לדיכוי העם הפלסטיני, ולמרות שהודיעה שהיא מעוניינת לשרת שירות אזרחי חלופי. ב- 22.3 דחתה ועדת מצפון את בקשתה של אלון לפטור מטעמי מצפון, בנימוק שהטעמים בגינם ביקשה את הפטור אינם טעמים שבהתנגדות מצפונית כללית לשירות בצבא אלא טעמים המצביעים על סרבנות פוליטית ואי ציות אזרחי.

במהלך ביקורה בכלא 4 ביום חמישי ה-30.3, ח"כ גלאון פנתה למב"ס בית הכלא, סא"ל ברק דנין, בבקשה לקדם את הבאת אלון בפני ועדת אי התאמה. בעקבות התערבותה, הוועדה דנה בבקשתה ביום א' השבוע. בעקבות זאת קצין מיונים בדרגת סגן אלוף הודיע לאלון כי הוועדה המליצה לא לפטור אותה משירות. אולם, מפקד מיט"ב, אל"מ יוסי מצליח לא קיבל את המלצתה והעניק לה פטור בשל "אי התאמה והתנהגות רעה וחמורה" – כנהוג בכל מקרה של כליאה ארוכה בצבא. אלון השתחררה לאחר 130 ימי מחבוש, בדומה לתאיר קמינר ששוחררה לפני כשנה מאותם נימוקים, לאחר 155 ימי כליאה.

תמר אלון אמרה היום לאחר קבלת ההודעה על שחרורה: "באופן טבעי, אני מאוד שמחה ונרגשת להשתחרר מהכלא אחרי 130 ימים. זו היתה תקופה לא קלה עבורי, אבל התמיכה והאהדה להן זכיתי גם בין כתלי הכלא וגם מחוצה לו חיזקו את תחושתי שיש משמעות למעשה ההתנגדות שלי. המחיר ששילמתי קטן ביחס למחיר שמשלמים כבר חמישים שנה מיליוני פלסטינים ופלסטיניות, שזכויותיהם הבסיסיות נשללות מהם באופן יומיומי וחירותם טרם הושבה להם כפי שהושבה לי. אמשיך להיאבק למען חברה צודקת וסיום הכיבוש גם מתוך החברה האזרחית. אני מאחלת לכל חברותיי ואחיותיי הכלואות בכלא הצבאי וביניהן שותפתי עתליה בן אבא שחרור מהיר וחג חירות שמח."

יסמין יבלונקו, רכזת פעילות ברשת מסרבות, אמרה: "תמר אלון שוחררה לאחר מאבק ארוך ונחוש שלה יחד עם פעילות ופעילים רבים שנתנו לה תמיכה וחיזקו אותה בדרכה הצודקת. שחרורה נותן תקווה לכולנו במאבק לסיום השליטה הצבאית בגדה המערבית ובעזה. הסירוב של צעירות וצעירים להתגייס ולקחת חלק בכיבוש ובדיכוי של העם הפלסטיני הוא חלק חשוב במאבק הזה."

זהבה גלאון היא חברת הכנסת הראשונה מסיעת מרצ שהגיעה לביקור סרבנית מצפון בכלא. חברי כנסת מהרשימה המשותפת ביקרו בעבר את הסרבניות תמר אלון ותמר זאבי, שהשתחררה לאחרונה לפי קביעת וועדת המצפון. סרבנית מצפון נוספת, עתליה בן אבא, ריצתה כבר 51 ימי מחבוש במספר תקופות כליאה, וצפויה להמשיך ולהיכלא על סירובה לשרת את הכיבוש.

הסרבניות מלוות ע"י רשת מסרבות - רשת סרבנות פוליטית המחברת את כל מכתבי, יוזמות וקבוצות הסירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרים שלא להתגייס לצבא הכיבוש, תוך מודעות להיררכיה המגדרית שמתבטאת בצבא ובחברה הישראלית ככלל.

לפרטים נוספים: גיא מאירס, [email protected], 0545981081