הודעה לעיתונות

"עלינו לעשות למען אחרים מה שאיש לא עשה למעננו" בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכללה האקדמית צפת

המכללה האקדמית צפת התייחדה השבוע עם זכר ששת המיליונים בטקס מרגש שהתקיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ברחבת בית וואהל. בטקס השתתפו ניצולי שואה מארגון 'עמך' ובמהלכו נישאו דברים מרגשים מפי ראשי המכללה, מרצים וסטודנטים.

הנושא המרכזי שנבחר השנה לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ז היה "לחלץ תווי פניהם – סיפורו של היחיד בשואה".
אסתר ממן, ניצולת שואה ומתנדבת בארגון 'עמך' התכבדה בהדלקת משואה לזכר קורבנות השואה. נרגשת, הודתה למכללה על הקשר עם הסטודנטים ועל כך שכבדה את מתנדבי ארגון 'עמך' וניצולי השואה בטקס המרשים, והמרגש. יצחק חכם, ניצול שואה, אמר קדיש.

פרופ' חיים ברייטברט, נשיא המכללה הדגיש בדבריו כי ביום השואה אנו לא רק מתייחדים עם הנספים אלא גם מעלים על נס את גבורתם. "הדיון בשארית הפליטה עוסק בשני תהליכים מקבילים: מחד, ריקנות נפשית המלווה באבדן גדול ולעיתים בייאוש, ומאידך, כוחות נפשיים ופיזיים מופלאים לשיקום ויצירת חיים חדשים. אלה גם אלה שכנו בקרב הניצולים. העולם החדש אמנם מילא את חייהם, אולם הוא לא בא במקום העולם הקודם שאבד. בחינת היבטיו השונים של השחרור מלמדת עד כמה עמוקה הייתה התהום שהפרידה בין השואה לבין התקומה, בין כאב השחרור לבין החזרה לחיים".

מר שמואל הר נוי, מנכ"ל המכללה התמקד בדמותו אלי ויזל, ניצול שואה, וחתן פרס נובל לשלום בשנת 1986, אשר הלך לעולמו השנה. הר נוי התמקד בצוואתו של ויזל המצווה עלינו לשמר את המוסריות של עמנו למרות החוויות הקשות ובלתי אנושיות שעבר "אסור לאף יהודי להיות אדיש לגורלם של יהודים אחרים. אסור לנו להיות אדישים גם לסבלם של אחרים. גם כחלק ממורשתנו המוסרית. עלינו לעשות למען אחרים מה שאיש לא עשה למעננו".

הרב בניהו ברונר, ראש בית המדרש במכללה, התמקד בדבריו במשנתו האוניברסאלית הרחבה של הרב ד"ר אברהם לבני, הרואה בתחייה הלאומית של עם ישראל מפתח לגאולת העולם.

בטקס השתתפו מרצים, סטודנטים מחוגים שונים במכללה, אגודת הסטודנטים וסגל מנהלתי, בהם ד"ר אתי בהם-טביב, לילך הדסי, אודליה שפיטלר, שפיקה מרזוק ומעיין פינטו קראו פרקי שירה ואומר מרגשים. הרכב מיוחד של צחי הר נבו והדס אלימלך הופיעו בקטעי נגינה ושירה. חיים האופט נשא תפילת 'יזכור' ו'אל מלא רחמים' וחיים דהן קרא פרקי תהילים. את הטקס הנחה בטוב טעם משה אסף, מנהל משאבי אנוש במכללה.

הטקס אורגן ונערך ברגישות בניצוחה של נטלי סבן, מהיחידה למעורבות חברתית בדיקנאט הסטודנטים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המכללה האקדמית צפת.