מפרסם: סבבה בצפון
תאריך: 29/05/2017 12:28
נושא: אמנות, קיבוצים ומושבים
בני ציפר ויניב שפירא. צילום דוד (דדה)עינב
בני ציפר ויניב שפירא. צילום דוד (דדה)עינב
העיתונאית ענת גורן מראיינת אתקרולין לנגפוד צילום- דוד (דדה) עינב
העיתונאית ענת גורן מראיינת אתקרולין לנגפוד צילום- דוד (דדה) עינב
עובד נור ויעל דיין. צילם- צחי רייזל.
עובד נור ויעל דיין. צילם- צחי רייזל.
עובד נור. צילום- צחי רייזל
עובד נור. צילום- צחי רייזל
משפחת דיין. צילום צחי רייזל
משפחת דיין. צילום צחי רייזל
הודעה לעיתונות

פרויקט אופוריה ואלבום משפחת דיין במוזיאונים של עין חרוד

קיבוץ עין-חרוד לבש ביום שבת האחרון (27.5) יום חג אמנותי במיוחד, כאשר במקריות מרגשת, נפתחו באותו היום 2 תערוכות בולטות ומענינות, במוזיאונים שבתחומי הקיבוץ. שתי התערוכות מבקשות לבחון את תקופת מלחמת 6 הימים מפרספקטיבה של 50 שנה, במבט אמנותי וחברתי רחב.

במשכן לאמנות נחנך ברוב הדר "פרויקט אופוריה", אשר מתכתב ישירות עם בחינת תוצאות המלחמה. הפרויקט כולל 5 תערוכות, המשלבות מאות יצירות של אמנים ישראלים מובילים, צילומי מלחמה נדירים, מיצב סאונד, הדפסי רשת, ושידורים חיים, כולם עוסקים בנקודות מבט שונות על המלחמה והשלכותיה על החברה הישראלית במהלך 50 השנה האחרונות.

במרכז הפרויקט צילומי מלחמה בלעדיים, שטרם פורסמו, של הצלם הצרפתי ז'יל קארון שפעל בישראל ב-1967. הצילומים מאפשרים התבוננות חד פעמית על ימי הקרבות של אותה המלחמה והתקופה שאחריה.

עוד באופוריה- מיצב סאונד של האמן דני לביא, המביא פרשנות לפסקול "שיח לוחמים", אוסף אמנות ישראלית הכולל כ-50 יצירות המתפרסות על תקופה של חמישים שנה, ותערוכות של האמנים גיא ברילר (ההרצלים החדשים), ושוקה גלוטמן.

יניב שפירא מנהל ואוצר ראשי של פרויקט אופוריה: "אופריה במשכן הוא ניסיון אתגרי להתמודד עם פרק היסטורי חשוב זה, שהיה לנקודת מפנה בחברה הישראלית.

היקף התערוכה והתכנים האצורים בה יאפשרו דיון מעמיק באחד הפרקים המשמעותיים ביותר בתולדות מדינת ישראל".

במקביל במוזיאון בית שטרומן, התקבצו רבים מבני משפחת דיין המפורסמת, כולל יעל דיין, קרולין לנגפורד, ליאור דיין, ישי שריד, מימי דיין רבינוביץ וזהר ואייל בצר (ראש מוא"ז עמק-יזרעאל), יחד עם אנשי העמק ושוחרי תרבות לתערוכה: "דיין- אלבום משפחה", של האוצר גיא רז.

להבנתו של רז אלבום משפחת דיין מהווה פרק בהבניית ההיסטוריה של הצילום המקומי, כאשר לראשונה תוצג היסטוריה זו דרך תיעוד משפחה אחת על ציר הזמן של ההיסטוריה של הצילום.

עפרה ברעם, מנהל בית שטרומן: "אנו מבקשים לציין את 50 השנים למלחמה, בתערוכה שכותרתה היא "דיין- אלבום משפחה", ולא "דיין -אלבום מלחמה". אחד המסרים שאנו רוצים לבדוק ולהציג היינו שינוי בהיררכיה.

לשנות את המיתוס של הלוחמים במשפחת דיין כמו גם במשפחות רבות אחרות, ולהראות אפשרות הפוכה של הבניית מיתולוגיה משפחתית ולאומית חדשה דרך הצד הנשי, ההומני המבקש שלום."

באירועי הפתיחה במוזיאונים של קיבוץ עין-חרוד נכח עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע, שנשא מילים תומכות ומרגשות על חשיבותם של התערוכות, ועל התכנים שהן מכילות המקדמות דיון ושיח בתולדות ההתיישבות והווית המדינה.

לדבריו: "יחד עם רבים מהמבקרים, אני חש כי התערוכות הללו מחדדות את התפיסה האוצרתית הקהילתית שלנו, וממקמות פעם נוספת את המוזיאונים בגלבוע, כאתרי תרבות וחברה מהמובילים בארץ."

עוד בסבבה בצפון- http://sababanort.wixsite.com/sababanort

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סבבה בצפון.