לינה טור בונט. Zabet photos
לינה טור בונט. Zabet photos
לינה טור בונט. צילום: אנה מריה ג. הידז
לינה טור בונט. צילום: אנה מריה ג. הידז
הודעה לעיתונות

הכנרת הספרדיה לינה טור-בונט תופיע בישראל בביצוע חדש ל"ארבע העונות" מאת ויואלדי עם תזמורת הבארוק ירושלים

הכנרת הספרדייה לינה טור-בונט תופיע לראשונה בישראל ביוני הקרוב בביצוע יצירתו הקאנונית של ויואלדי "ארבע העונות". היצירה המפורסמת זוכה לביצועים ופרשנויות רבות ואילו בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים היצירה תבוצע מתוך כמה זוויות תקופתיות ומודרניות.

מאחורי הקונספציה עומד הסרט "אביב, קיץ, סתיו, חורף ... ואביב" מאת קים קי-דוק שנתן את השראתו למנהלה המוסיקלי של התזמורת דוד שמר ולמלחין והחוקר אלון שב בפרשנותם. כתוצאה, חיבר המלחין אלון שב "עונה" חמישית שמסכמת את כל העונות בדומה לפרק האחרון של הסרט "אביב" שמסכם את עונות החיים שקדמו לו.

הכנרת לינה טור בונט מוכרת בעולם הבארוק העולמי כאחת הכנרות הסוערות והווירטואוזיות ביותר. היא מרבה לשלב מדיות נוספות בקונצרטים כמו תאטרון, ספרות וציור ועל כן התחברה לכיוון הרב תחומי שבבסיס הקונצרט.

לקונצרט תצטרף ד"ר מאיה קציר, היסטוריונית ומומחית לאמנות מהבארוק שתאיר את החלוקה הקלאסית ל"ארבע" שעמדה מול עיניו של ויואלדי כשחיבר את "ארבע העונות", והעסיקה רבות את בני תקופתו שעסקו רבות בחלוקת טיפוסי בני האדם לארבעה טיפוסים: הכולרי, הסנגוויני, המלנכולי והפלגמטי. בסוף הקונצרט יוכל הקהל לנסות ולאתר את התמהיל הטמפרמנטי שלו, ובאופן וודאי לאתר את הטמפרמנט הדומיננטי של סולנית הקונצרט – לינה טור-בונט.

תזמורת הבארוק ירושלים
קונצרט סיום העונה – אביב, קיץ, סתיו, חורף... ואביב

דוד שמר, מנצח ; לינה טור בונט, כינור

ויואלדי – ארבע העונות
אלון שב – העונה החמישית – פרק סיכום
ד"ר מאיה קציר – ארבע העונות, ארבעה טיפוסים. זווית היסטורית פילוסופית על ארבע העונות.

יום ה', 8.6.2017 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים
שבת, 10.6.2017 בשעה 11:00 – הכנסייה הקתולית מר אליאס חיפה
יום ג', 13.6.2017 בשעה 20:00 – הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב

מחירי הכרטיסים בין 90 ל-160 ₪. רכישה בקופת בראבו:
http://cartis.jbo.co.il/announce/53116 או במשרד התזמורת 02-6715888

הכנרת לינה טור-בונט מוכרת כיום בעולם כאחת הכנרות המסעירות של דורנו כשהיא מבצעת רפרטואר רחב יריעה באופן מיוחד – החל מיצירות הבארוק בכינור התקופתי ועד ליצירות מודרניות. ללינה חיבה מיוחדת ממוסיקה קאמרית, לי.ס.באך לרפרטואר שנכתב לכינור סולו, לניצוח על תזמורות קאמרית ולמחקר הרטוריקה והאספקטים הסמליים של מוסיקה. היא מתעניינת מאד בהטמעת מוסיקה בפרויקטים בין תחומיים כמו גם עם צורות ביטוי אמנותיות שונות.
לצד ביצועי מוסיקה עתיקה בכלים היסטוריים היא מנגנת רפרטואר קלאסי ורומנטי וגם מרבה לבצע מוסיקה עכשווית ויצירות שנכתבו במיוחד עבורה. לאחרונה ביצעה את המחזור המלא של סונטות המסתורין של ביבר ביום אחד בווינה. עוד לאחרונה ביצעה בבכורה את "מלנכוליה" שנכתבה במיוחד עבורה על ידי ג'וזה מריה מנצ'ס ורדו.
כסולנית, לינה הופיעה באולם וויגמור בלונדון, בפסטיבל "מוזיקה מלפני 1800" בניו יורק, פסטיבל המוסיקה העתיקה של של סן דייגו, פסטיבל ברוננטל באוסטריה, באוגיטוריום הלאומי הספרדי במדריד, פסטיבל לופטהנזה ועוד אולמות ופסטיבל רבים ברחבי העולם. כיהנה בתפקיד כינור מוביל בכל תזמורות הבארוק החשובות באירופה. הופיעה בהקלטות רבות תחת שרביטם של ג'ון אליוט גרדינר, דניאל הרדינג, מרק מינקובסקי, וויליאם כריסטי, קלאודיו אבאדו, פביו ביונדי, קנט נגנו ואחרים.
הופיע בקונצרטים קאמריים לצידם של מנחם פרסלר, כריסטיאן זכריאס, חוזה מיגל מורנו, ג'ון הלוויי, פטריק דמנגה ורבים אחרים.
לינה טור בונט היא מנצחת וכנרת בהרכב הבארוק MUSIcha ALcheMIcha איתם מרבה להקליט ולהופיע. ההרכב מותח את הנורמות שבביצוע קונצרטים ומוסיקה. לינה טור בונט מרבה לשלב מדיות שונות בעבודתה, הן כחלק מההרכב והן כסולנית. בין השאר הופיע בשיתוף מריונטות עם תאטרון הקבינט בווינה ובמופעי בובות עם פרנסיסקו גרסיה דל אגילה. כמו כן שיתפה פעולה עם המשורר הספרדי אנטוניו קולינס. שאיפתה לחשוף חללים חדשים למוסיקה ושילוב עם דיסיפלינות שונות הביאו אותה להופעות במוזיאונים מסוגים שונים ברחבי אירופה, בהם מוזיאון הנאורות והמודרניזם בוולנסיה.
לינה טור בונט החלה את דרכה המוסיקלית בגיל 3 כשלמדה אצל אביה אנטוניו טור. לאחר מכן למדה כינור באונ' פרייבורג וווינה. זכתה במלגות לימודים וביצוע רבות במהלך לימודיה. במקביל ללימודי הביצוע השלימה מחקר על "רטוריקה, סימבוליות והשאקון של באך".
לינה טור בונט היא מורה מבוקשת בספרד שם לימדה בבית הספר הגבוה למוסיקה בזרגוזה. כיום היא מכהנת כפרופסור לכינור בבית הספר הגבוה למוסיקה קטרינה גורסקה במדריד.

תזמורת הבארוק ירושלים היא התזמורת הראשונה בארץ המנגנת מוסיקת בארוק בכלי נגינה תקופתיים, בטכניקות הנגינה ובדרכי הביצוע שהיו נהוגים באותם הימים.
"בכדי לחוש את החוויה המוסיקלית מן העבר במלוא עוצמתה, אנו, כמו אלפי מוסיקאים בארץ ובעולם, מאמינים שאופן השמעת התווים, כלי הנגינה שבהם משתמשים ודרכי הביצוע שמבקשים להתקרב, ככל האפשר, לאלו שהיו מקובלים בעת כתיבת היצירה, מעצימים את המסר הרגשי והאינטלקטואלי של המוסיקה מהימים ההם, כשזו מושמעת לאזנים מודרניות", אומר דוד שמר, מייסדה של התזמורת ומנהלה המוסיקלי.
התזמורת מקיימת בירושלים ובתל אביב סדרת קונצרטים למנויים ובהן מיטב יצירות מוסיקת הבארוק והקלאסיקה המוקדמת. התזמורת מופיעה ברחבי הארץ והשתתפה בכל פסטיבלי המוסיקה החשובים, כגון פסטיבל ישראל, ליטורגיקה, מוסיקה סאקרה בנצרת, והפסטיבל למוסיקה קולית באבו גוש. התזמורת מקליטה לעיתים קרובות בעבור קול המוסיקה. בשנתיים האחרונות מפעילה התזמורת את פסטיבל באך בירושלים, שזכה להצלחה עצומה, ובקיץ הקרוב תקיים התזמורת פסטיבל למוסיקה קולית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קרוסלה ניהול אמנים ויח"צ.