מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 05/06/2017 10:33
נושא: חינוך, חדשות
ארגון סיינסאברוד
ארגון סיינסאברוד
יו"ר ארגון סיינסאברוד, ד"ר שמוליק הס
יו"ר ארגון סיינסאברוד, ד"ר שמוליק הס
מנכ"ל סיינסאברוד, מוניקה לב כהן
מנכ"ל סיינסאברוד, מוניקה לב כהן
הודעה לעיתונות

כמחצית מהמדענים הישראלים בחו"ל רוצים לחזור לישראל, סקר חדש של ארגון סיינסאברוד - ScienceAbroad

כמחצית מהמדענים הישראלים החיים בחו"ל הם בעלי פוטנציאל גבוהה לשוב לישראל. 39% מהם שוקלים ברצינות חזרה בשנה הקרובה – כך מגלה סקר חדש של ארגון Science Abroad המעודד מדענים בחו"ל לחזור לישראל. הסקר הוצג השבוע בדיון מיוחד בנושא השבת מוחות בועדת המדע של הכנסת בראשות ח"כ אורי מקלב

סקר חדש של ארגון המדענים הישראלים בחו"ל - סיינסאברוד (ScienceAbroad) שנערך בימים אלה בקרב 2500 חברי הארגון ברחבי העולם מגלה כי 48% מהמדענים הישראלים השוהים בחו"ל מוגדרים כבעלי פוטנציאל גבוהה לקליטה כתושבים חוזרים וכי 39% ממשיבי הסקר שוקלים ברצינות חזרה לישראל בשנה הקרובה. רבים מהנשאלים הדגישו את רצונם ואת חשיבות קבלת המידע על תעסוקה בתחומם המקצועי בישראל. מהסקר מתברר כי 76% מהישראלים היוצאים לפוסט דוקטורט בחו"ל עשו זאת במטרה לחזור למשרת מחקר באקדמיה בישראל ו-40% מהם דיווחו כי הסיבה להישארות בחו"ל נובעת מאתגר מקצועי והיכולת למצוא משרה מתאימה. הסקר הוצג השבוע בדיון מיוחד של ועדת המדע של הכנסת בנושא השבת מוחות.

מארגון סיינסאברוד נמסר כי בארגון חברים כיום למעלה מ- 2500 חוקרים ישראלים ברחבי העולם, מתוכם 1128 מחוץ לישראל. מאז הקמת סיינס אברוד שבו לארץ 644 מדענים חברי הארגון עם משפחותיהם- 60% לאקדמיה ו 36% לתעשייה. תשואה שנתית של קרוב ל 79 מיליון ₪ רק מכספי מיסים של המדענים ששבו לישראל.

עוד נמסר כי למעלה מ 76% מחברי סיינס אברוד שיצאו לפוסט דוקטוראט בחו"ל עשו זאת במטרה לחזור למחקר באקדמיה, לפי נתוני הלמ"ס והתכנית הלאומית להשבת אקדמאים אחד מכל עשרה אנשים שקיבלו תואר שלישי בישראל חי בחו"ל, למעלה מ 50% מהפוסט דוקטורנטים הם בתחומי מדעי החיים רק 7% בוגרי תואר שלישי במדעי החיים נקלטים כחברי סגל באקדמיה. לאחר מספר שנים בחו"ל, 21% מחברי הארגון ציינו כי הם מוותרים על הרצון לחזור לאקדמיה ומחפשים ערוץ קריירה אחר.

את הדיון בועדת המדע יזמו ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג ויו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב. טרכטנברג הדגיש כי המשאב העיקרי של המדינה הוא המוח היהודי וברך על פעילות ארגון סיינסאברוד בנושא השבת מוחות. ח"כ ילין הוסיף כי "הם הגז הטבעי של מדינת ישראל". ח"כ עודד פורר אמר כי הבעיה העיקרית טמונה בחזרה לאקדמיה וציין את החשיבות הרבה שבשמירת קשר עם חוקרים ישראלים השוהים בחו"ל. ליאת מעוז מהמועצה להשכלה גבוהה אמרה כי היעד של 5000 משרות חברי סגל באקדמיה קרוב להשגה ועומד על 4900 בשנה, חצי מחברי הסגל שנקלטו הגיעו מחו"ל. ד"ר שמואל הס, מייסד שותף ויו"ר ארגון המדענים הישראלים בחו"ל הודה לשותפים ובראשם משרד העלייה והקליטה התומכים בפעילות הארגון מאז היווסדו. לדברי הס: "48% מבין חברינו השוהים בחו"ל הם בעלי פוטנציאל גבוה לחזרה לישראל אם ימצאו חלופות אטרקטיביות בישראל, אנו רואים את תפקידנו בלחשוף בפניהם אלטרנטיבות אלו." ד"ר נטע קלע, חברה בארגון סיינס אברוד ספרה כי סיימה דוקטורט במכון ויצמן ונסעה לפוסט דוקטורט בסטנפורד, שם נחשפה לפעילות הארגון. היא ספרה כי ההחלטה לחזור לארץ הייתה אמוציונאלית בשל הרצון לגדל את ילדיה בישראל.

אחת הסיבות העיקריות למעבר מדענים לחו"ל היא מעבר לצורך תקופת פוסט־דוקטורט שנדרשת ממקבלי תואר שלישי בישראל כתנאי לקריירה בתחום המחקר. כמו כן, רוב החוקרים הצעירים שמתקבלים לעבודה בחו"ל יתקשו לחזור בשל מחסור בתקנים באוניברסיטאות המחקר. מוניקה לב-כהן, מנכ"לית ארגון סיינסאברוד (ScienceAbroad) מדגישה כי "האתגר הגדול הוא עידוד מדענים ישראלים הנמצאים בפוסט דוקטורט בחו"ל לשקול כיווני קריירה בתעשייה. המדענים צמחו באוניברסיטאות בארץ ויצאו לפוסט לחו"ל במטרה להשתלב בחזרה כחברי סגל באוניברסיטאות בישראל. מספר הנקלטים במשרות אקדמיות בארץ זעום, במיוחד בתחומי מדעי החיים והמדענים מוצאים עצמם בצומת קבלת החלטות בסוף הפוסט אם לנסות מזלם באקדמיה בחו"ל. לרובם אין את הכישורים הנדרשים להיקלטות בתעשייה בישראל ובעיקר חסרה המוטיבציה". מוניקה גילתה כי חברת טבע הרימה את הכפפה ופועלת עם ארגון סיינסאברוד בנושא הכשרות מדענים לתעשייה "אנו פונים לאנשי מפתח בתעשייה הישראלית להירתם ולסייע לנו בפעילות הכשרת מדענים ישראלים השוהים בחו"ל לחזרה לתעשייה בישראל".

באחרונה התקיימה ביוזמת ארגון סיינסאברוד סדרת מפגשי יזמות עם ד"ר נטע קלע, בתמיכת האגף ליזמות עסקית של משרד העלייה והקליטה, המפגשים נועדו לתת כלים למדענים לשקול את האופציה היזמית כאפיק חזרה לישראל.

ארגון המדענים הישראלים בחו"ל ScienceAbroad (לשעבר BioAbroad) הוא ארגון ללא כוונות רווח הפועל מאז 2006, לשמירת קשר עם חוקרים ישראלים בעולם. הארגון הוא קהילה בינלאומית לחוקרים ישראלים השוהים בחו"ל והוא מפעיל 22 מרכזים בקמפוסים בולטים בעולם המנוהלים על ידי מדענים מתנדבים. הארגון פועל גם לחיבור בין האקדמאים הישראלים לבין עצמם, לקהילה המקומית ולחיזוק הקשר בינם ובין הקהילה המדעית בישראל. הארגון מעניק כלים וקשרים ופותח דלתות למדענים ישראלים המבקשים לשוב לישראל על מנת שיביאו עימם את הידע, הכישרון, הניסיון והקשרים שצברו לאקדמיה ולתעשייה כמנוע צמיחה לישראל. חברי ScienceAbroad מעורבים בפרויקטים בקמפוסים בעולם לשיפור תדמיתה של ישראל ומיתוגה של ישראל כמדינת מחקר ופיתוח. הארגון מקיים מפגשים עם בכירים מהאקדמיה והתעשייה במרכזיו בחו"ל, סמינרים און ליין, ירידי תעסוקה ויזמות, לוח משרות מעודכן ומלגות למימון טיסה למבקשים להגיע לראיונות עבודה בישראל. הארגון פועל בתמיכת משרד העלייה והקליטה, האוניברסיטאות בישראל וארגון Israeli American Council (IAC).

לינק לאתר סיינסאברוד - http://scienceabroad.org.il/

יחסי ציבור, יצחק רביחיא, משרד רב תקשורת, 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.