הודעה לעיתונות

בעקבות מסע שניהלו אוהדי הפלסטינים בהולנד, איבדה חברת אגד חוזה בסך 190 מליון יורו

חברת "אגד" הישראלית נכשלה בנסיונה לקבל, באמצעות חברה בת, את החוזה לניהול התחבורה הציבורית במחוז צפון הולנד – אחד המחוזות המאוכלסים ביותר בהולנד, אשר כולל גם את הבירה אמסטרדם. המדובר היה בחוזה למשך עשר שנים, החל מ-2018, תמורת 19 מיליון יורו לשנה – בסך הכל 190 מיליון דולר. ההחלטה על הזוכה במכרז התחבורה הציבורית בצפון הולנד הפכה למוקד של ויכוח ציבורי לוהט, כאשר ארגוני ה-BDS ההולנדים ניהלו מסע ציבורי רחב היקף כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות.

הפעילים הפרו-פלסטינים בהולנד טענו כי חברת "אגד" מקיימת קווי תחבורה רבים אל ההתנחלויות ומהן, ובכך היא נהפכה שותפה פעילה בהפרת החוק הבינלאומי אשר אוסר על מדינה כובשת להקים התנחלויות בשטח כבוש. יתר על כן, האוטובוסים של אגד נוסעים ב"כבישים עוקפים" אשר בהם אסור לפלסטינים לנסוע, והחברה מונעת מנוסעים פלסטינים לעלות על האוטובוסים האלה – דבר אשר מהווה למעשה "מדיניות של אפרטהייד" מצד חברת אגד.

במסגרת המסע הציבורי הופצו ברחבי הולנד טכסטים של הודעות מטעם דוברי המתנחלים אשר דרשו למנוע נסיעה של נוסעים ערבים בקווי "אגד" הפועלים ב"יהודה ושומרון". ההודעות, אשר פורסמו ב"ערוץ 7", "ישראל היום" ואתרים שונים של המתנחלים והימין הקיצוני, תורגמו מעברית להולנדית בידי פעילים ישראלים המתגוררים באמסטרדם והופצו ברחבי הולנד תחת הכותרת "קראו את דברי הגזענים ושוחרי האפרטהייד – במילותיהם שלהם!".

בנוסף, טענו הארגונים ההולנדים כי חברת "אגד" אינה מגוננת כראוי על נהגים ערבים המועסקים על ידה ואשר נופלים קורבן להתנכלויות של קיצונים גזענים אלימים, ובמיוחד הזכירו כי בשנת 2014 נמצא נהג ערבי שהועסק ב"אגד" בירושלים תלוי באוטובוס שלו ונסיבות מותו מעולם לא הובהרו. מאה מחבריו הנהגים התפטרו אז מעבודתם ב"אגד" במחאה על שהחברה אינה מסייעת להם להתגונן בפני התנכלויות הגזענים.

כאמור, בסופו של דבר החליטו הרשויות בהולנד לדחות את פניתה של חברת "אגד". הזוכה הסופית במכרז התחבורה הציבורית בצפון הולנד היא חברת אוטובוסים הולנדית השייכת לחברת "ואוליה" הצרפתית. חברת ואוליה היא החברה שלפני מספר שנים עמדה לבנות את הרכבת הקלה בירושלים אך ביטלה את השתתפותה בפרוייקט הזה בעקבות מסע שנהלו נגדה ארגונים פרו-פלסטינים ברחבי העולם ואשר גרם לה נזקים כבדים.

"אנחנו שמחים מאד על התוצאה הזאת. היתה זאת חרפה גדולה אילו הוענק המכרז לחברת "אגד". זה היה עלול ליצור מצב בו נוסעי התחבורה הציבורית בצפון הולנד היו נהפכים כנגד רצונם שותפים למימון מדיניות של אפרטהייד נגד הפלסטינים ושל התנחלות בשטח כבוש. למרבה המזל הצלחנו למנוע זאת" אומרת סוניה צימרמן, אחת ממנהיגות המסע הציבורי.

Sonja Zimmermann phone 31-6- 40955920 < [email protected]>

https://bdsmovement.net/node/19164?utm_content=bufferf4e28&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer