מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 03/07/2017 10:12
נושא: חינוך, חדשות
פרופ' רבקה כרמי תופיע בכנס של המרכז לאתיקה
פרופ' רבקה כרמי תופיע בכנס של המרכז לאתיקה
פרופ' נמרוד אלוני, המרכז לאתיקה בירושלים
פרופ' נמרוד אלוני, המרכז לאתיקה בירושלים
פרופ' אשר כהן מאונ' בר אילן ויופיע בכנס
פרופ' אשר כהן מאונ' בר אילן ויופיע בכנס
הזמנה וסדר יום כנס הקוד האתי באקדמיה
הזמנה וסדר יום כנס הקוד האתי באקדמיה
הודעה לעיתונות

פרופ' רבקה כרמי: הקוד האתי הוא בעייתי ביותר. האומנם? כנס אתיקה ופוליטיקה באקדמיה במרכז לאתיקה בירושלים

כנס מיוחד שכותרתו "אתיקה ופוליטיקה באקדמיה- האתיקה של הקוד האתי" יתקיים ביום שני, ט' בתמוז תשע"ז, 3 ביולי 2017 בשעה 18:00 במרכז לאתיקה במשכנות שאננים בירושלים.

דניאל מילוא, מנהל המרכז לאתיקה מסר כי לאחרונה פורסמה הצעה לקוד אתי של ההתנהלות הראויה בתחומי החפיפה בין פעילות אקדמית לפעילות פוליטית במוסדות להשכלה גבוהה. את הקוד כתב פרופ' אסא כשר במינוי שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה נפתלי בנט. ההצעה עוררה סערה ומחלוקת ציבורית. האם ישנה פגיעה בחופש הביטוי ובחופש האקדמי? או שכללי האתיקה מסדירים התנהגות ראויה של הסגל האקדמי בתחום? הכנס יעסוק בשאלות הללו ויפגיש בין העמדות השונות.

את הכנס יפתחו דניאל מילוא, מנהל המרכז לאתיקה ופרופ' משה נגבי, יו"ר מועצת המרכז לאתיקה בירושלים, האוניברסיטה העברית. את הרצאות הפתיחה יישאו פרופ' נמרוד אלוני, מהמרכז לאתיקה בירושלים ומכללת סמינר הקיבוצים ופרופ' אשר כהן, ראש בית הספר לתקשורת ואוניברסיטת בר אילן. עוד ישתתפו פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' מיכל טמיר, מהמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ונשיאת האגודה הישראלית למשפט וחברה, הרב יובל שרלו, מנהל תחום אתיקה ודתות ,המרכז לאתיקה בירושלים וראש ישיבת אמי"ת אורות שאול, פרופ' אברהם דיסקין, ראש בית הספר למנהל ממשל ומשפט במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט וגב עדי משניות, חברת מל"ג ונציגת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל.

פרופ' רבקה כרמי מדגישה כי הדיון בנושא קוד אתי לאוניברסיטאות בכלל ובנושא אקדמיה ופוליטיקה בפרט, ראוי, ובעיני אף מתבקש, אך מקומו בתוך המוסדות האקדמיים עצמם, כל מוסד לשיטתו ולטעמו. החלת קוד אתי מסוג שהוא בנושא כלשהו מטעם הרגולטור או כל גוף חיצוני לאוניברסיטאות מהווה הפרה יסודית של סעיף 15 לחוק המל"ג ופגיעה בוטה בחופש האקדמי. לגופו, מציינת פרופ' כרמי, הקוד האתי הנדון הוא בעייתי ביותר, בלשון המעטה, באשר חלקים משמעותיים ממנו פותחים פתח רחב למישטור התנהלות ומחשבות דבר הנוגד את מהותה ותכליתה של האקדמיה. הקוד האתי הנדון לא היה יכול להיות פרי דיון מעמיק ורחב באף אחת מאוניברסיטאות ישראל.

לעומתה פרופ' אשר כהן אומר כי קוד אתי נדרש כדי לשפר את התפקוד של מוסדות וארגונים וכדי להשיג את מטרתם בדרכים ראויות. עובדה היא שקודים אתיים קיימים במגוון רחב של מוסדות וארגונים. בהתייחס לחופש הביטוי, מדובר בעיקרון חשוב ביותר הראוי להגנה, ועובדה היא שגם בתקשורת יש קודים אתיים ואף אחד לא טוען שזה מגביל את חופש הביטוי. כהן מוסיף ואומר כי חלק ניכר מהתוקפים את הקוד האתי לא מציעים במקומו קוד אתי אחר כלשהו, אלא הם שוללים את עצם קיומו של קוד אתי. הם מעדיפים להשאיר את הכוח בידם מבלי להיות כפופים לכללי אתיקה בסיסיים. רוב המתנגדים לקוד האתי מעדיפים להתעלם ולא להתייחס לגורמים ולתהליכים שהביאו לקוד האתי: התנהגות בלתי ראויה מבחינה אקדמית בכיתות, דוגמת הטפה פוליטית ישירה, פעמים גסה, הצגת גישה אחת תוך התעלמות מגישות אחרות בתחומי ידע מסוימים, מניעת אפשרות דיון וכיוצא באלה. לכך יש להוסיף מחלקות בהן היחס בין עמדות וגישות שונות הוא 1:10 ופעמים שגם זה לא, מה שמעורר מחשבה אודות שיטת "חבר מביא חבר. לדבריו אין להתפלא שחלק מהמתנגדים עברו מיד להתקפה אישית בוטה וגסה על מחבר הקוד האתי אסא כשר. במקרים הקיצוניים אף השתמשו בהיותו אב שכול. דוגמה לכך היא הקריאה כלל לא להשתתף בכנס שאסא כשר משתתף בו.

הרב יובל שרלו אומר כי הוא תומך בהתנהגות אתית של כל מי שמחזיק כוח בידו. את ההתנהגות האתית ניתן להשיג גם על ידי קוד אתי, אך רק אם הוא מוגבל מאוד, ומושג בהסכמה. זו תהיה גם הזדמנות מצוינת לעסוק בקודים אתיים של בעלי סמכות אחרים. בדבריו יתייחס גם להתנהגות אתית של רבנים, ולחשיבות הקוד האתי גם שם.

פרופ' נמרוד אלוני מציין כי למוסדות להשכלה גבוהה יש תפקיד חברתי חשוב, לצד הרחבת הדעת במחקר ובהוראה, והוא להקנות תשתיות של ידע ודפוסי חשיבה והתנהגות שמקדמים תרבות דמוקרטית שבה הציבור הרחב שותף פעיל, מושכל וביקורתי, בגיבוש אופי החברה. ולפיכך, דיונים נוקבים בסוגיות פוליטיות שנויות במחלוקת הם הכרחיים כדי לפתח כישורים אלה. כמובן שהכול טוב הקפדה על החופש האקדמי, כבוד האדם, יחס הומני והוגן לכל, ובמילים אחרות, דרך ארץ, כבוד האדם ויחס שוויוני יהיו קודמים לכל תורה דתית או אידאולוגית כזו או אחרת. רעיונות כלליים בדבר אתיקה באקדמיה הם מבורכים, אבל לכל מוסד יש לאפשר את הכנת הקוד האתי הפנימי שלו.

הכנס פתוח לקהל הרחב אך מותנה בהרשמה מוקדמת בטל: 02-6292224

יחסי ציבור, יצחק רביחיא, משרד רב תקשורת: 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.