הודעה לעיתונות

כיתות האמן הבינלאומיות בצפת: עשרות אמנים מרחבי העולם ומופעים מיוחדים

קונצרט לזכרו של החייל שנהרג עם השמעת בכורה ליצירה שנכתבה על פי דמותו, קונצרט מחווה לפסנתרניות ששרדו את גטו טרזין, קבלת שבת מוסיקאלית ומופע 'מלווה מלכה' בצאת השבת, קונצרט שיא של 120 אמנים על במה אחת ועוד: אלו רק חלק ממופעי פרויקט כיתות האמן הבינלאומיות בצפת שיתקיים במתחמי המכללה האקדמית צפת (16-22.8) ויקדים את פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי בעיר המציין 30 להקמתו (22-24.8), עם עשרות מוסיקאים מרחבי העולם שישתתפו באירוע מוסיקאלי בשלל סגנונות, כולל מופעים מיוחדים בכניסה חופשית לקהל הרחב.

במסגרת הפרויקט הבינלאומי יתקיימו בקמפוס המכללה האקדמית צפת, הרצאות, כיתות אומן, יועברו שיעורים פרטניים, יוקרנו סרטים מוסיקליים וייערכו מופעים וערבי ג׳ם-סשן לקהל הרחב, אשר יוכל גם השנה לצפות באופן חופשי בחזרות ובשיעורים המיוחדים.

בין האמנים המובילים שישתתפו השנה בפרויקט הבינלאומי – מגרמניה – הכנר מרק קובנצקי, הפסנתרניות פרופ' מארה מדניק ופרופ' אליזבטה בלומינה, נגן האקורדיון סטניסלב דינרמן, נגן הטובה מיכאיל מאנביץ', המתופף פזה בוטנרי; מאוקראינה – הקלרניתן מיטייה גרסימוב, האקורדיוניסט שבקט זמורקה, נגן הטרומבון אולקסי סגיטוב, נגנית הקונטרבאס כריסטינה קירילק והמתופף אולקסי גמירייה; מבלגיה - הקלרניתן פרופ' רונלד ואן שפנדונק והפסנתרן פרופ' יוהן שמידט; מישראל - נגן העוד עמאד דלאל, הכנרים איל שילוח ופרופ' חיים טאוב, הפסנתרנית אביבה חיים טובים, הפסנתרן והמלחין ד"ר יורי ברנר, הצ'לנית חגית גלזר, המנצח והקלרניתן דן רפופורט, מומחיות השירה ופיתוח הקול בבת מרום ואורית שילוח ונגנים בולטים נוספים. מנהלן של כיתות האמן הבינלאומיות יהיה הכנר הבינלאומי אייל שילוח, מנהלו המוסיקלי של פסטיבל הכליזמרים.

בין המופעים המיוחדים שיתקיימו במסגרת הפרויקט (כולם בכניסה חופשית, מספר המקומות מוגבל) – שני מופעים במתחם 'חצר עבו' בצפת: מופע 'לכה דודי לקראת כלה' – קבלת שבת ברוח הקבלה (18.8 בשעה 15:30) ומופע "צפטיש - מלווה מלכה" - מופע המשלב ניגונים חסידיים, כליזמר אותנטי וניגוני מירון עם סיפורי חסידים עסיסיים ומרתקים (מוצ"ש 19.8 בשעה 21:30), מופע הסיום הענק שינעל את פרויקט כיתות האמן ויפתח את פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי – "מבאך ועד קרליבך" – שיכלול מופע של יותר מ-120 אמנים על במה אחת (מתחם הסראיה, 22.8 בשעה 20:30) ושני קונצרטים מיוחדים באודיטוריום בית ווהאל במכללת צפת: לצד שיתופי הפעולה המוסיקליים, יתקיימו בכיתות האמן השנה שני פרויקטים מיוחדים – האחד לזכרו של החייל עוז מנדלוביץ ז"ל שנהרג במבצע צוק איתן לפני כשלוש שנים והשני שיתוף פעולה עם קרן טרזין, עמותה שמטרתה להנציח את זכרם של אסירי הגטו שנספו בשואה.

קונצרט לזכרו של עוז: בפסטיבל בצפת בשנה שעברה התרגשו כולם כאשר הכנר הבינלאומי אייל שילוח ניגן על כינורו של סמ"ר עוז מנדלוביץ שנפל שנתיים קודם במבצע 'צוק איתן': לאחר הקרנת סרטון קצר ובו מצולם עוז מנגן את 'יידישע מאמא' שלושה חודשים בטרם נפילתו, עלה אייל על הבמה וניגן מול הקהל הרב והוריו הנרגשים של עוז שמסרו לו לפני המופע את כינורו של עוז, עליו לא ניגן איש מאז נפילתו, את אותו השיר לזכרו. שיתוף הפעולה בין הכנר הבינלאומי שהחליט להנציח את זכרו של עוז כשהוא מנגן בכינורו מעל במות העולם הוביל לפרויקט במסגרתו תעניק משפחתו של מנדלוביץ מלגות לזכרו של עוז לסטודנטים ולחיילים נגנים מצטיינים בפרויקט ויתקיים קונצרט קלאסי מיוחד (21.8, 20:00) לזכרו של עוז מנדלוביץ מיצירות ברנשטיין, ליסט, סן-סאנס, דירוסי, בלוך, ברנר, קליין, אולמן, פיגובט ובו תנוגן לראשונה גם יצירה מוסיקלית אותה הכין צוות בראשותו של המלחין והפסנתרן ד"ר יורי ברנר על פי דמותו של עוז.

מחווה לפסנתרניות הגטו: במסגרת שיתוף הפעולה עם קרן טרזין, ייערך מופע מחווה לשלוש אמניות ענק, פסנתרניות ששרדו את גטו טרזין, בו תבוצענה גם יצירות של מלחינים יהודיים שנספו בשואה (20.8 בשעה 20:30):

הפסנתרנית אליס הרץ זומר נפטרה לפני כ-3 שנים בגיל 110 ונחשבה במשך שנים רבות כניצולת השואה המבוגרת בעולם. בגטו טרזין כאשר גילו הגרמנים במחנה כי היא פסנתרנית ידועה, הטילו עליה לנגן בקונצרטים. לאחר שחרור הגטו עלתה לישראל שם התגוררה 40 שנה ולאחר מכן עברה לגור בלונדון, שם חיה עד פטירתה בשנת 2014.

זוזנה רוז׳יצ׳קיבה היא צ'מבליסטית צ'כית יהודייה אשר התפרסמה בעולם בהופעותיה והקלטותיה הרבות. במהלך תקופת השואה שהתה האמנית בגטו טרזין, אושוויץ, מחנה הריכוז נויגמה וברגן בלזן והצליחה לשרוד ביחד עם אימה ולשוב לביתן לאחר המלחמה.

הפסנתרית אדית קראוס נפטרה בגיל 100 לפני כ-4 שנים. בין השנים 1941 ל1945 הייתה בגטו טרזין שם נדרשה לנגן רבות במהלך השנים. עם קום המדינה עלתה לישראל בה חיה שנים רבות והמשיכה לנגן וללמד מוסיקה עד פטירתה.

המופע יתקיים במעמד בני משפחתם של חלק מהנגניות. בנוסף לאורך השבוע יתקיימו הרצאות בנושאי יהדות ומוסיקה בהיסטוריה, יוקרנו סרטים ותוצג תערוכה נודדת של ציורי ילדים ממחנה טרזינשטאט.

"גם השנה תקיים צפת פרויקט מוסיקלי בינלאומי כה חשוב במגוון סגנונות מוסיקליים, עם ייחודיות המושכת אליה נגנים ממדינות שונות בעולם" אמר אייל שילוח, "יחד עם יו"ר פסטיבל הכליזמרים יגאל שטרית והנהלת העיר הושקעה עשייה רבה בתוכנית מוסיקלית עשירה ומיוחדת, כולם מוזמנים להגיע ולהתרשם".

שמואל הר נוי, מנכ"ל המכללה האקדמית "אנו גאים לקחת חלק בחוויה המוסיקאלית הבינלאומית ולפתוח את שערינו לקהל הרחב המוזמן להתרשם מייחודו של הקמפוס ההיסטורי, וליהנות מאירועי התרבות ללא תשלום ובאווירה גלילית מיוחדת".

למידע נוסף - http://www.intlmasterclasses.com

למידע נוסף לתקשורת - נפתלי רזניקוביץ - יח"צ פרויקט כיתות האמן 054-5569642
יוני לובלינר – קשרי עיתונות המכללה האקדמית צפת 054-5306490

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המכללה האקדמית צפת.