קרדיט צילום: אביגיל פיפרנו-באר
קרדיט צילום: אביגיל פיפרנו-באר
קרדיט צילום: אביגיל פיפרנו-באר
קרדיט צילום: אביגיל פיפרנו-באר
קרדיט צילום: אביגיל פיפרנו-באר
קרדיט צילום: אביגיל פיפרנו-באר
הודעה לעיתונות

המודל החדשני לטיפול בנוער בסיכון של עיריית ירושלים: לראשונה שיתוף פעולה בין הרשויות, המגזר השלישי והשטח

כנס מקצועי ראשון מסוגו התקיים השבוע בירושלים וכינס יחד כ- 100 בעלי תפקידים עירוניים וממשלתיים, עמותות ועובדי שטח, לסיכום שנתיים של עבודה אינטנסיבית תוך שימוש במודל החדשני של עיריית ירושלים ותכנון צעדי הפעולה הבאים.

עיריית ירושלים, בשיתוף עם צוות החדשנות בירושלים (JLM i-team), קיימו שלשום (שני, 25/9) כנס פורץ דרך בנושא בני נוער חסרי בית, אשר הפגיש למעלה ממאה בעלי עניין, עובדי שטח ושותפים מירושלים ומחוצה לה, במטרה לסכם תובנות בעקבות שנתיים של עבודה אינטנסיבית על מודל השותפות החדשה בעיר. בין משתתפי הועידה לקחו חלק גם צעירים אשר היו בעברם חסרי בית, וביחד עם אנשי המקצוע, השתתפו בסדנת רעיונאות אשר הפיקה מאות רעיונות חדשניים לצעדים הבאים בסיוע לנערים חסרי הבית של ירושלים.

המודל החדשני שפותח בירושלים המביא לראשונה לשיתוף פעולה בין העירייה והמגזר השלישי ובין המטה והשטח, הוא חידוש עצום ובשורה רעננה עבור העוסקים בתחום. תחת הכותרת "לעבוד מתוך היש" שמו משתתפי הוועידה את הנוער חסר הבית במרכז והסתכלו על הקשיים והאתגרים מנקודת המבט שלהם. שלל הפתרונות והרעיונות שהועלו במהלך הכנס עתידים לשמש בסיס לעבודה בשנים הבאות.

ראש העיר ניר ברקת: "עיריית ירושלים לוקחת אחריות להובלת תהליך מעמיק בנושא צעירים ונוער בסיכון ואנו רואים בארגוני המגזר השלישי שותפים מרכזיים בכך. אין לי ספק כי התהליך שיזמנו והצוות שהקמנו, ישפר את השפעת הטיפול בנוער בסיכון באופן ניכר. אני גאה לומר כי העבודה המושקעת בירושלים בכל הנוגע לנוער בסיכון, מצילה חיים".

צחי גולן, מנהל החטיבה לקידום נוער וצעירים במינהל החינוך של עיריית ירושלים: "הכנס שהתקיים השבוע נותן גיבוי, מרחיב ומשכלל את ארגז הכלים והמענים שבידי עובדי הרחוב המסורים של עיריית ירושלים, המסתובבים בלילות ובזירות לא בטוחות."

שירה, לשעבר נערה בסיכון וכיום פעילה ב"עלם" הודתה לנוכחים: "הנוכחות שלנו בחיים של נער או נערה הם קריטיים. אם יש לנו דקה וחצי מולם, צריך לנצל את זה באנרגיה חיובית ואפשר להציל חיים בדקה וחצי האלה. ולדבר תכלס מתוך נוכחות מהלב, מהבטן...תעשו פחות ותהיו יותר. תגיעו לעבודה ותהיו שם, אתם. כל מילה ומילה שנאמרה מהלב, נשארת שם. תודה רבה לראש העיר שבאת וכינסת – זה יעשה שינוי. בהצלחה."

הכנס הוא צעד נוסף של עיריית ירושלים לאחר מינויה של הגב' ליאור ילין פרוינד, מתכללת עירונית בירושלים לתחום נוער בסיכון, הראשונה מסוגה בארץ. במסגרת תפקידה היא מובילה שיתופי פעולה, שיתוף מקצועי במידע, ומדידת ביצועים והצלחות.

המינוי החדש הינו אחד מתוך שלושה מנהלים ייעודיים שיתאמו וייעלו את עבודת הטיפול בנוער הנמצא על רצף הסיכון בעיר; אחד למגזר הערבי, אחד למגזר החרדי ואחד למגזר הכללי שכאמור החלה את תפקידה. השלושה יעסקו בכל הנוגע לתיאום וטיפול לנוער שנמצא על רצף הסיכון ברחבי העיר, לרבות פעילויות של צוותי אסטרטגיה ושטח, שולחן עגול בשכונות, ודאגה לייצור מסד נתונים מקיף אשר יאפשר יעילות מקסימלית בהבטחת טיפול הולם וארוך טווח בנוער בסיכון בעיר.

בירושלים מתגוררים עשרות אלפי בני נוער בסיכון, אשר נעים על הציר שבין נערים ונערות אשר גרים בבית והולכים לבית הספר, לבין מכורים לסמים אשר מתגוררים ברחוב ונעדרי צרכים בסיסיים. ראש העיר, ניר ברקת, זיהה כי בכל הנוגע לטיפול בהם, המידע הנחוץ אינו עובר בין הארגונים, עבודת הנתונים אינה מספקת ואין מי שיתכלל את העבודה סביב התחום ברמה העירונית, והבין שמדובר באתגר גדול עבור העיר ירושלים בשל ריבוי הגופים בנושא. לפיכך החל לפעול כבר בשנת 2015 וגייס לשם כך את צוות החדשנות העירונית בירושלים בכדי ליצור מסגרת אחת מאוחדת המבוססת על מחקרי עומק, מיפוי אוכלוסייה וארגוני סיוע הפועלים בעיר, שיתוף פעולה בין העירייה לבין ארגונים לא ממשלתיים והכי חשוב- מטרה אחת משותפת: רווחה וחיים בכבוד לנוער הירושלמי.

שרון אפריל, מנהלת צוות חדשנות עירונית ירושלים אמרה כי "תהליכים ארוכים ומעמיקים בזירה העירונית , בשילוב בין העירייה והמגזר השלישי, יכולים להביא לתוצאות יוצאות דופן. כשבעלי עניין במטה ובשטח נפגשים סביב שולחן ומדברים מנקודת המבט של הנער או נערה, דברים מדהימים יכולים לקרות, וזה מה שאנחנו רואים כאן היום."

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- עיריית ירושלים.