הודעה לעיתונות

משרד החקלאות ממשיך בפעולות אכיפה למען רווחת בעלי החיים:

שר החקלאות נקט באמצעי משמעת נגד רופאים וטרינריים שפעלו בניגוד לכללים

במקרה הראשון, בשל התרשלות חמורה של רופא וטרינר במסגרת טיפול בשלושה ניתוחים לעיקור ולסירוס חתולים. במקרה השני, רופא וטרינר רשותי במועצה אזורית שהתרשל בעת מילוי תפקידו כאשר המית כלבה. במקרה השלישי, נגד רופא בעירייה, בשל ניגוד עניינים אסור בין עבודתו הציבורית של הרופא הווטרינר לבין העבודה הפרטית שעסק בה בתחומי השיפוט של אותה הרשות המקומית

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפקח על עיסוקם של רופאים וטרינרים פרטיים וממשלתיים בישראל. תלונות על התנהלות רופאים וטרינריים, כגון תלונות על רשלנות רפואית או התנהגות בלתי הולמת, שמגיעות למשרד נבדקות כדי לברר האם יש בהן ממש. במקרה שעולה חשד לרשלנות במילוי תפקידיו כרופא וטרינר, ניתן להגיש קובלנה נגד הרופא הווטרינר. הדיון בקובלנה נערך בפני ועדה, אשר מגישה המלצותיה לשר החקלאות בדבר הטלת אמצעי משמעת.
אמצעי המשמעת - מהקל לקשה: התראה, נזיפה, התליית הרישיון לתקופה קצובה או ביטול הרישיון לצמיתות. הקובלנה נדונה בפני ועדה של שלושה נציגים – נציג היועץ המשפטי לממשלה, נציג הסתדרות הרופאים הווטרינרים ומנהל השירותים הווטרינרים או ממלא מקומו. לרופא הווטרינר יש אפשרות להגיב על הטענות המועלות נגדו ולהופיע בפני הוועדה.
במקרים שלהלן, הוועדה העבירה את המלצותיה לשר החקלאות, והשר אימץ את המלצות ועדת המשמעת בשלושת המקרים:

במקרה הראשון, הוגשה קובלנה נגד רופא וטרינר פרטי. הוועדה מצאי כי נפל פגם בהתנהלותו של הרופא הווטרינר והוא התרשל התרשלות חמורה במסגרת טיפול בשלושה ניתוחים לעיקור ולסירוס חתולים בצורה רשלנית בניגוד לנוהל של השירותים הווטרינריים. פעמים רבות הווטרינר אינו מחטא את הכלים בהם משתמש, מבצע את הניתוח בשולחן הבדיקות, לעיתים אף לא מחליף את בגדיו בין הניתוחים ואינו מקפיד לחבוש מסיכה. הוועדה מצאה כי הווטרינר לא הקפיד על סטריליות מספקת במרפאה, וזאת ככל הנראה בהתחשב במספר הגדול של הניתוחים שבוצעו מדי יום וכי הדבר גרם לזיהומים בקרב החתולים. בין החלטות הוועדה בנושא נקבע כי מבין 8 המקרים, ב- 3 מהם נפלו פגמים בהתנהלות הווטרינר. אשר על כן החליט השר להתלות את רישיונו לתקופה בת חודש ימים.

במקרה השני, הוגשה קובלנה נגד רופא וטרינר רשותי במועצה אזורית. הרופא התרשל בעת מילוי תפקידו כאשר המית כלבה בת 13 שלא על פי הוראות החוק להסדרת הפיקוח על הכלבים, ולא דיווח על מעשיו למרכז הרישום. מהמלצת הוועדה עלה כי הרופא הווטרינר פעל בדרך שאינה הולמת את מקצועו ואת תפקידו כווטרינר רשותי. אשר על כן החליט שר החקלאות להתרות בווטרינר לבל ישוב ויפעל בניגוד להוראות חוק הפיקוח והתקנות.

במקרה השלישי, הוגשה קובלנה נגד רופא וטרינר רשותי בעירייה, בשל ניגוד עניינים אסור בין עבודתו הציבורית של הרופא הווטרינר לבין העבודה הפרטית שעסק בה בתחומי השיפוט של אותה הרשות המקומית. לפי חוק הרופאים הווטרינריים, השר רשאי להטיל אמצעי משמעת על רופא וטרינר שבזמן היותו עובד של רשות מקומית, עסק בעבודת חוץ כרופא וטרינר פרטי, בניגוד להוראות כל דין ותוך קיום ניגוד עניינים בין שני העיסוקים. כתוצאה מכך, הוגשה קובלנה נגד הרופא הווטרינר, אשר פעל בניגוד לחוזר מנהל השירותים הווטרינריים משנת 2011 שלפיו בעבודה פרטית של רופא וטרינר רשותי, בתוך תחומי הרשות המקומית שבה הוא עובד, יש משום ניגוד עניינים אסור על פי חוק הרופאים הווטרינריים. אשר על כן החליט השר להתלות את רישיונו לתקופה בת חודש אחד.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר קורא לציבור הרחב בכלל ולבעלי חיות המחמד בפרט, לדווח על כל מקרה בו עולה חשד להתנהלות העומדת בניגוד להוראות החוק, כגון התנהגות שאינה הולמת את מקצועו של רופא וטרינר, או רשלנות חמורה במילוי תפקידיו כרופא וטרינר, או בכך שבהיותו עובד של רשות מקומית, עסק בעבודת חוץ כרופא וטרינר פרטי, בניגוד להוראות ותוך קיום ניגוד עניינים בין שני העיסוקים. כל תלונה שתועבר למשרד תיבדק ותטופל, ובמידת הצורך תוגש קובלנה נגד הרופא הווטרינר ויישקלו הטלת אמצעי משמעת.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החקלאות ופיתוח הכפר.