קרדיט צילום: שי אספיר ובהדג'ת כחיל, רשות הטבע והגנים.
קרדיט צילום: שי אספיר ובהדג'ת כחיל, רשות הטבע והגנים.
קרדיט צילום: שי אספיר ובהדג'ת כחיל, רשות הטבע והגנים.
קרדיט צילום: שי אספיר ובהדג'ת כחיל, רשות הטבע והגנים.
הודעה לעיתונות

מפקחי משרד החקלאות סיכלו ניסיון להברחת גזעי עץ ענקיים שנועדו ליצירת פחמים באמצעות מפחמות

במשרד החקלאות חוזרים ומדגישים כי לנוכח ההשפעות הרבות של תופעת המפחמות, כנגד העוברים על החוק ינקטו צעדים חמורים

מפקחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף מפקחי רשות הטבע והגנים, סיכלו ניסיון נוסף להברחת גזעי עצים שנעקרו, ליצירת פחמים באמצעות מפחמות בשטחי הרשות הפלסטינית.

תופעת המפחמות הינה טרור אקולוגי של ממש. עשן המפחמות, הפועלות ללא הפסקה באזור צפון השומרון, מהווה איום בריאותי משמעותי על איכות חייהם של מעל ל- 100,000 תושבי אזור מנשה-פרדס חנה – חדרה, ובפרט עבור אלו הנחשפים אליהן לאורך זמן. על כן, על מנת למנוע העברת גדמי העצים המהווים את חומר הגלם לתעשיית המפחמות , החל מתחילת השנה, משרד החקלאות חייב בחקיקה חדשה את החקלאים ברישיון ובהיתר לכריתה ולהובלה של העצים מסוג אבוקדו והדרים בתוך שטחי ישראל. החל מחודש פברואר 2017 כריתה והובלת עצי הדר ואבוקדו משטחים חקלאיים שלא ברישיון נחשבת כעבירה פלילית הטומנת בחובה קנסות כבדים.

בשני המקרים האחרונים, שנתגלו באזור השרון ובאזור הגליל המערבי חשפו המפקחים "על חם" כריתות של מטעי אבוקדו והדרים ללא רישיון מתאים תוך ניסיון להעביר את גדמי העצים לשימוש אסור וללא היתר. באחד מהם, ההיתר לכריתת הפרדס התקבל תוך התחייבותו של המגדל לרסק את כל גדמי העצים בשטח. אולם, בפועל, מפקחי משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים חשפו כי היה בכוונת הקבלן שביצע את הכריתה להבריח לכאורה את העצים מהפרדס בטרם הריסוק, ככל הנראה לטובת יצירת פחמים באמצעות המפחמות, הממוקמות באזורי הרשות הפלסטינית. בעקבות כך, ובהתאם לחוק, החרימו המפקחים את הטרקטור שפעל באותה עת בשטח הפרדס הכרות, במטרה לאסוף ולהעמיס הגדמים על גבי משאיות ולהבריחם מהשטח. בעל הטרקטור נקנס בקנס כבד כחלק מהליך השחרור ושלושת החשודים בעבירה נתפסו והועברו לחקירה. בסיום החקירה יוחלט על צעדים משפטיים נוספים שיינקטו כנגדם.

בששת המקרים הנוספים שנתגלו לאחרונה, תפסו מפקחי משרד החקלאות כריתות של פרדסים ומטעי אבוקדו ללא רישיון וללא פתרון מאושר לגדמי העצים הכרותים. המפקחים ממשיכים בעבודתם לתפיסה ולאיתור הברחות של עצים לשטחי יהודה ושומרון וזאת על מנת לעקור מהשורש פעילות בלתי חוקית זו, הדומה ל"טרור אקולוגי" המופעל כלפי תושבי אזור חדרה ומרחב העיר חריש.

מנהל מחוז המרכז במשרד החקלאות, חגי שניר: "תופעת המפחמות הינה בעלת השפעה בריאותית שלילית גדולה, שעיקרה על תושבי אזור פרדס חנה וסביבתה. לכן, הן פעולת האכיפה של עבירות מסוג והן פעילות להגברת המודעות הציבורית על כך, הינן חשובות ביותר עבור בריאותנו".

במשרד החקלאות חוזרים ומדגישים כי כל מגדל הדרים או אבוקדו המבקש לכרות את הפרדס או המטע מחויב בקבלת היתר לכך. בנוסף כל הרואה חשד לעבירה בנושא מוזמן לדווח למוקד משרד החקלאות:03-9559911.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החקלאות ופיתוח הכפר.