מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, בסיור במוסך התקנת המסננים בתעבורה. צילומים: המשרד להגנת הסביבה
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, בסיור במוסך התקנת המסננים בתעבורה. צילומים: המשרד להגנת הסביבה
צילומים: המשרד להגנת הסביבה
צילומים: המשרד להגנת הסביבה
הודעה לעיתונות

אין עוד משאיות איסוף אשפה מזהמות בצי של תל אביב-יפו: הושלמה התקנת מסנני חלקיקים בכל המשאיות בעיר במסגרת תוכנית של המשרד

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "זיהום אוויר מהתחבורה הוא אחד מהאיומים הקשים על חייהם ובריאותם של התושבים בערים הגדולות, ולמשאיות אשפה ישנות יש תרומה ניכרת לכך. אני שמח, שיחד עם קק״ל איפשרנו לצמצם דרמטית את המפגע הזה ואני מפציר ברשויות נוספות לקחת דוגמה מתל אביב ולנצל את ההזדמנות הזאת למען התושבים שלהם. תוכנית זאת היא עוד שלב בקידום התוכנית הלאומית הגדולה שלנו שתצמצם בשליש זיהום אוויר מתחבורה בישראל ותחסוך חייהם של מאות אנשים בשנה"

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, אמר בעת סיור להתרשמות מביצוע הפרויקט במוסך של תשתית-תעבורה, בו בוצעה התקנה של מסנן חלקיקים על משאית איסוף אשפה של עיריית תל אביב-יפו: "אני מקווה שעוד עיריות וחברות פרטיות ינצלו את תמיכת המשרד להגנת הסביבה וקק"ל כדי להבטיח אוויר נקי לתושבים"

חלקיקים הנפלטים ממנועי דיזל גורמים למגוון מחלות, ביניהן סרטן הריאות. רוב משאיות איסוף האשפה בארץ מונעות דיזל, ולעתים קרובות מדובר על כלים ישנים ללא מערכות מתקדמות לטיפול בגזי הפליטה. הבעיה מחמירה בשל אופי הנסיעה שלהן (האצות ועצירות), הפעלת מערכת דחיסה תוך כדי נסיעה בתוך שכונות מגורים.

משום כך, יצאו המשרד להגנת הסביבה וקרן קיימת לישראל בתוכנית לסבסוד התקנת מסנני חלקיקים במשאיות לאיסוף אשפה (מתחת ליורו 4). מסנני החלקיקים המותקנים מאפשרים הפחתה של למעלה מ-98% ממספר החלקיקים הנפלטים. ניתן לבצע התקנה של מסנן חלקיקים ב-10 מוסכים ברחבי הארץ במחיר מסובסד של עד 6,000 שקל למסנן (סבסוד של כ-85% מעלותו). היקפה הכולל של התוכנית הוא 10 מיליון שקל.

עד כה הותקנו מסנני חלקיקים על כ-50% ממשאיות איסוף אשפה המוגדרות כמזהמות בישראל. עיריית תל אביב לבדה התקינה 30 מסנני חלקיקים על משאיות שנמצאות בבעלותה, ובכך וידאה כי אין עוד משאיות איסוף אשפה המוגדרות כמזהמות בצי העירוני.

ניטור מזהמים בארץ ובעולם מלמד כי זיהום אוויר מתחבורה הוא מקור הזיהום המשמעותי ביותר במרכזי הערים, בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. לפי דוח ה-OECD לשנת 2015 נמצא כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת לכ-2,220 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. על-פי הערכות אלו, כ- 50% ממקרי המוות האמורים נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר מכלי רכב.

מניתוח שערך המשרד להגנת הסביבה, אשר התבסס על נתוני נסועה (קילומטרז') לשנת 2015, עלה כי כלי רכב המונעים בדיזל אחראים על כ-90% מפליטות החלקיקים, אף שרק 20% מהנסועה בוצעה על-ידם. עוד עולה מנתונים אלו, כי ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר ביחס לחלקם בנסועה הכללית.

בתקופה הקרובה צפוי המשרד להגנת הסביבה לצאת בתוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל שבמסגרתה יעודד המשרד גריטה מוקדמת לרכבי הדיזל הכבדים והישנים וכן יסבסד התקנת מסנני חלקיקים להפחתת זיהום האוויר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המשרד להגנת הסביבה.