הודעה לעיתונות

לראשונה – משרד החקלאות במהלך יוצא דופן: תמיכה ברשויות מקומיות לעידוד הפעלת שוקי איכרים בערים וביישובים

המטרה: הפחתת יוקר המחייה עבור הצרכן •ולהקטנת פערי התיווך • השווקים החדשים ימכרו סל מוצרים של פירות וירקות במחיר מוזל עבור הצרכן, שאינו עולה על המחיר הסיטוני
השווקים החדשים ייפתחו לקראת סוף השבוע בכל חודשי השנה, ובכניסה לשוק יוצב שילוט ובו מחירי המוצרים המהווים את סל הבסיס – 16 מוצרי ירקות ופירות שימכרו במחיר שאינו גבוה מהמחיר הסיטוני העדכני

במטרה להפחית את יוקר המחייה ולצמצם את פערי התיווך, מקדם משרד החקלאות מיזם חדש לתמיכה ברשויות מקומיות, לעידוד הקמת שוקי איכרים בערים וביישובים. לדעת מומחי המשרד, המהלך יביא להפחתת המחירים ביחס למחירים הנהוגים, לצמצום פערי התיווך, להבאת תוצרת טרייה ואיכותית לצרכנים. בימים אלה מפרסם המשרד את נוהל התמיכה (באתר המשרד), וקורא לכלל הרשויות בישראל להצטרף ולהקים שווקי איכרים בתחומן. רשויות שונות הגישו בקשה לתמיכה ורשימת הבקשות תיסגר השבוע.

בחודשים האחרונים, ערך משרד החקלאות מיפוי של שוקי איכרים הקיימים ברחבי הארץ, לצורך בחינה והערכת הצורך להקמת שוקי איכרים חדשים נוספים. בכדי להגדיל את כמות השווקים הקיימים, ולאפשר לצרכן ולחקלאי ליהנות ממחירים הוגנים ותוצרת טרייה, יזם המשרד תכנית תמיכה בהיקף של כ- 20 מיליון ₪ לתקופה של כ- 3 שנים עבור הרשויות המקומיות לעידוד הפעלת שוקי איכרים.
המשרד ישתתף במימון אירועי שוק איכרים לשיווק ישיר של תוצרת חקלאית, ישירות מהחקלאי אל הצרכן. כל רשות מקומית שתעמוד בתנאי הסף המפורטים בנוהל תקבל סיוע מהמשרד בשיעור בסיסי של 330,000 ₪ ועד למקסימום 750,000 ₪, וזאת בהתאם למספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים באותו השוק.

בשווקים, ימצא הצרכן תוצרת טרייה המגיעה היישר מהשדה אל הצרכן. התוצרת תהיה מגוונת, ותכלול לפחות 16 דוכנים של תוצרת חקלאית, ובהם לפחות 16 מוצרים המהווים את סל הבסיס, כאשר מחציתם פירות ומחציתם ירקות. מחיר התוצרת יהיה מוזל עבור הצרכן, ולא יעלה על המחיר הסיטוני העדכני של אותה התוצרת. את העדכון היומי אודות מחירי התוצרת החקלאית, ניתן למצוא באתר האינטרנט של "תוצרת הארץ".

השווקים שייפתחו יהיו מקורים וייפתחו לפחות לקראת סוף השבוע בימי שישי במשך כל חודשי השנה (46 שבועות), לכל הפחות חמש שעות ביום ובימים נוספים לפי בחירת הרשות המקומית. כל רשות המעוניינת בקבלת התמיכה תחויב שלא לגבות כל תשלום עבור הדוכן מהיצרנים, לרבות לא בעבור חשמל, דמי ניהול, מים, ארנונה, שירותי ניקיון, שירותי פינוי פסולת, דמי שירות וכדומה.

בדגש על צמצום פערי התיווך בשרשרת השיווק, משרד החקלאות יעניק תמיכה גבוהה יותר לרשויות שיתנו לחקלאים מקומיים למכור את התוצרת ישירות, על פני רשויות ש"יסתפקו" בדוכנים של סיטונאים. מלבד זאת, המשרד יבחן את גודל התמיכה בהתאם לגודל השוק שהרשות תקצה בשטחה, מספר שעות הפעילות, מספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים וכן תוצרת גדולה ומגוונת ככל שתהיה.

אורי צוק בר, סמנכ"ל מחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות: "להערכת המשרד המהלך יביא להפחתת מחירים ביחס למחירים הנהוגים ברשתות השיווק, וכן יביא לצמצום פערי התיווך. אנו רואים במהלך זה אבן דרך חשובה, ממנה ייהנו הן הצרכן והן החקלאי".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החקלאות ופיתוח הכפר.