הודעה לעיתונות

העתיד כבר כאן בתחום האסתטיקה הרפואית

כמו כמעט כל דבר בעל משמעות מרחיקת לכת הכל התחיל במקרה. עד שנת 1970 בוטוליניום טוקסין (כיום מוכר בשם בוטוקס) הייתה תרופה למחלות שונות ברפואה הקונבנציונלית. ב 1987 רופאת עניים קנדית ד''ר ג'ן קרוטרס (Dr Jean Carruthers) טיפלה בחולים עם מחלת הבלפרוספזם (מחלה שמתבטאת במצמוץ עפעפיים בלתי רצוני) כנהוג עד היום ע''י הזרקת בוטוקס והיא נדהמה לגלות שתוך כדי הטיפול הקמטים סביב העניים נעלמו כתופעת לוואי של הטיפול. לצד בעלה שהיה רופא עור הם ביצעו סדרת ניסוים על אפשרות פוטנציאלית של השימוש בבוטקס לטיפולים אסתטיים וכך הרפואה האסתטית נולדה!

מאז הרפואה האסתטית התפתחה כתחום חדש ברפואה והיא מהווה מענה במגמה הכוללת בכירורגיה העכשווית לצמצום מקסימלי של פולשנות. האסתטיקה הרפואית כיום היא חלק בלתי נפרד מהכירורגיה הפלסטית והתקציבים המושקעים בעשור האחרון בפיתוח חומרים וטכנולוגיות מתקדמות מוביל את התחום בצעדי ענק אל עבר עתיד שבו סכין הניתוח יהפוך למיצג מוזיאוני.

התפתחות האסתטיקה הרפואית לצד העובדה שהיא מספקת תוצאות מרהיבות בשיטות ללא פולשנות או פולשנות זעירה גרמה מהפכה בתודעה וכיום הביקוש לה בשורה הראשונה בכל תחומי הרפואה, על זה מדברת הסטטיסטיקה הפשוטה – בשנים 2014-2015 בוצעו כ 20 מיליון פרוצדורות אסתטיות ברחבי העולם.

פיתוחים ננו- וביוטכנולוגיים מעניקים כלים לאסתטיקה הרפואית ע''י שימוש בחומרים טבעיים ושיטות זעיר פולשניות. הפיתוחים הללו באים לידי ביטוי בכמה אספקטים בניהם: א) חומרי מילוי טבעיים על בסיס חומצה היאלורונית עם צמיגות משתנה המותאמת לאזור ומטרת הטיפול. הזרקות החומצה ההיאלורונית לצד האפקט המילוי המידי מפעילה מנגנונים טבעיים לייצור הקולגן אשר גורם מתיחה ומיצוק של העור. יש לציין, שהמנגנונים הטבעיים ממשיכים פעילותם גם שהחומצה ההיאלורונית כבר נספגת, ב) חוטי תפירה הקיימים בכירורגיה כמאה שנה אשר עברו טרנספורמציה נונוטכנולוגית שהוסיפה להם זיזים המאפשרים אחיזה אבסולוטית בהרמה ומתיחת העור בפנים והגוף העונים לשם "חוטי אפטוס" ו"חוטי סילואט", ג) שיפור בזיכוך בוטוליניום טוקסין (בוטוקס, דיספורט), ד) פיתוחים של חומרים טבעיים ממיסי שומן ה) פיתוח של שיטות הזרקה ע''י קנולות במקום מחטים רגילים אשר הופך תהליך ההזרקות לפחות כואב וטראומטי לרקמות ו) שיפור המכשור המבוסס על קרני לייזר ואולטרה סאונד כל אלו ועוד הביאו את הרפואה האסתטית לקדמת הבמה.

כיום האסתטיקה הרפואית נותנת מענה במספר זירות עיקריות:

פיסול פנים וגוף ממוקם בגבול שבין האומנות והרפואה ועונה לצרכי היופי והאסתטיקה הוא מעניק פרופורציות אבסולוטיות ומקנה מראה חיוני, רענן, זוהר והרמוני. בשטח פיסול הפנים, האסתטיקה הרפואית היא תחליף כמעט מלא של הכירורגיה הפלסטית. בעידן המודרני אנו יכולים לבחור תווי פנים (מצח וגבות, אף, עצם הלחי, שפתיים, סנטר, קו הלסת ועוד) לפי רצוננו ומאוויינו וגם להשיגם באופן נגיש באמצעות השילוב של מספר שיטות שמצויות בארסנל הרפואה האסתטית.
אנטי אייג'ינג – אף אחד עוד לא שינה את חוקי הגרביטציה ופיזיולוגית הגוף. השאיפה לשימור הנעורים והחיוניות בקרב נשים וגברים כאחד, מניעה כיום רבים להצטרפות אל המרוץ כנגד סממני הזמן, אם בעזרת הקפדה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא ואם באמצעות הטיפולים המסורתיים לשימור עור הפנים. יחד עם זאת, במוקדם או במאוחר משתנה מרקם העור, ונוצרים בהדרגה קמטי הבעה וקמטוטים, כשהתופעה נובעת מהידלדלות העור בעקבות איבוד הנפח, הידרדרות באיכותו וצניחתו.
חוטים עם זיזים (חוטי אפטוס) או חוטים עם קונוסים זעירים (חוטי סילואט) מאפשרים הרמת פנים, הרמת גבות, הרמת חזה, ומתיחת העור באזורים שונים בגוף (בבטן, בירכיים, בזרועות הידיים ועוד) ללא ניתוח ומקנה תוצאות שוות ערך לתוצאות של ניתוח.
למטרות עצירת הזמן הרפואה האסתטית עושה שימוש בשיטות נוספות כגון הזרקת הבוטוקס/דיספורט, הזרקת חומצה היאלורונית, הזרקת חומרים ממיסי שומן ועוד.
בריאות העור – עד לאחרונה שימור וטיפול בבריאות העור היה בעיקרו בתחום הקוסמטיקה. כיום הרפואה האסתטית הינה נדבך חדש ויעיל בנושא זה. ביורוויטליזציה (החייאת העור, הצערת העור) הינה למעשה פיתוח ביו-רפואי חדשני אשר מאפשר החדרת חומרים ביו-אקטיביים לשכבות שונות בעור שבעקבות תהליך ההתבגרות נוצר מחסור בהם. פעולת ההחדרה הישירה של חומרים פעילים בעור נותנת יתרון בלתי תחרותי לשיטת ה ביורוויטליזציה לעומת טיפולים קוסמטיים אחרים המצויים עד כה. הטיפול יוצר מחד תוצאה מידית עקב החדרת החומרים החיוניים ומאידך תהליך חילוף החומרים משוחזר והעור מחזיר תכונות נעורים מתמשכות שמתבטאות במיצוק, העלמת קמטים, ברק, הבהרה, חיוניות, רעננות והגברת מידת האלסטיות עד כי הוא הופך זוהר.
מטרות הבריאותיות אחרות – טיפול בהזעת יתר באמצעות הזרקת בוטוקס/דיספורט. כמו גם, העלמת הנימים בפנים, רגליים ובאזורים אחרים בגוף ועוד.
הרפואה האסתטית השיקומית, אשר מהווה פלטפורמה חדשה ועדיין לא מנוצלת בהתאם, יכולה להציע מגוון טיפולים לחולים שהמראה שלהם נפגע עקב אירוע מוחי או תאונות שונות ועוד. למשל, חולים לאחר שבץ מוחי פעמים רבות סובלים מעוות תווי הפנים. חוטי האפטוס (או חוטי סילואט) מאפשרים תיקון הא-סימטריה באמצעות ההרמה של הצד הנפגע והתוצאות בהחלט מעודדות את המטופלים בתהליך השיקום, בעיקר בשיקומם החברתי.
פסיכולוגי - כלל הטיפולים שהוזכרו מעלים למטופל את הביטחון העצמי ומתוך כך מעניקים בריאות נפשית חיובית חשובה באופן כללי (תחושת השלמה עם המראה החיצוני) וגם בפן ההסתגלותי לתהליכי הזקנה הטבעית.
לאן פני העתיד ?

הפופולריות ההולכת וגוברת של הרפואה האסתטית מושכת את הטובות שבחברות הסטארט אפ לפיתוחים חדשניים. מרוץ זה מקדם את התחום באופן בלתי רגיל, אם זה בשיפור של החומרים הקיימים או בהמצאת שיטות וטכנולוגיות חדשות לטיפול.

הקידמה כמו הקידמה ממציאה עצמה כל פעם מחדש, מי חשב אך כבר עכשיו אין צורך לעבור ניתוח להגדלת חזה אלא ע"י הזרקה של חומר מילוי על בסיס חומצה היאלורונית עם תוצאות מדויקות יותר וללא הליך ניתוחי וכל ההשלכות הכרוכות בו.

חברת "נובארט" פיתחה עור מלאכותי "אפליגרם" אשר ניתן להשתלה ללא ניתוח. תאי היסוד של העור המלאכותי נלקחים מעורלות, ובתוספת תאים פיברפלסטיים, קולגן שנלקח מעדרי בקר ותאים לחיזוק הרקמה – נוצר עור רב שכבתי עם מרקם ותחושה של עור אמיתי.

חשבתם שלא ניתן לראות עולם בצבע כחול? ב 30 שניות ע"י פרוצדורה בלייזר שפותחה ע''י Strōma ניתן לשנות את צבע העיניים הכהה לצבע כחול. עם זאת יש מחקרים לשינוי צבע העניים לפי בחירה בהזרקת פיגמנט.

הדבר המבטיח בעתיד הרפואה ככלל ובאסתטיקה הרפואית בפרט הוא התוצאות הראשונות של מחקרים על תאי גזע. נכון להיום ישנם כבר ניסיונות להזרקה של תאי הגזע לצורך שיחזור העור, הגדלה ושחזור חזה ועוד.

לסיכום

אז נכון שעתיד כבר כאן בתחום הרפואה האסתטית אך הצורך והדרישה מצד אחד והתפתחות המהירה מצד שני מביאים למחקרים פורצי דרך וחידושים שמפתיעים ועוד יפתיעו אותנו לא מעט. מטבע הדברים, האדם כייצור חושב מתקדם תמיד קדימה ולכן "גבול" אינה מילה שיכולה להיצמד לכל מה שנוגע להמצאות ולשינויים.

ד"ר משה שמש - אסתטיקה רפואית | טלפון: 072-216-0895
בקרו אותנו בפייסבוק | בקרו אותנו בערוץ יוטיוב

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- נובמבר יחסי ציבור.