12 שולחנות וסיפור – "מפגשים בין הביוגרפיה וההיסטוריה"

יום ד', 03 ינו' 2018 בשעה 19:00
מיקום: בית אריאלה
כתובת: תל אביב (מפה)
משך: 4 שעות
מור אלטשולר-צילום קוקו
מור אלטשולר-צילום קוקו
הודעה לעיתונות

12 שולחנות וסיפור – "מפגשים בין הביוגרפיה וההיסטוריה"

12 שולחנות וסיפור – "מפגשים בין הביוגרפיה וההיסטוריה"
בית אריאלה, 3.1.18 ב-19:00

מפגש שני בסדרה

עדות חיה מההשתלטות על האלטלנה, קרובת משפחתה של אהובתו האחרונה של פרנץ קפקא, מלוות שיירות שנשבתה ביום הכרזת המדינה על ידי הירדנים ועוד, כולם יספרו את סיפורם האישי והמרתק במסגרת אירוע "12 שולחנות וסיפור" בספריית בית אריאלה בתאריך 3.1 החל מהשעה 19:00. האירוע ללא תשלום.

סדרת המפגשים המיוחדת שפיתחה וערכה מירי שחם שמציעה מפגש בין אנשים סביב סיפורי זיכרונות המסופרים בפורמט אינטימי, סביב שולחנות. במהלך הערב הקהל מוזמן להצטרף לשלושה שולחנות על פי בחירתו.

רשימת המשתתפים, על פי סדר הא-ב:

ד"ר מור אלטשולר, שמתמחה בחקר תולדות ישראל מנקודת מבט אינטגרטיבית המשלבת חומר ורוח, היסטוריה ומשיחיות, תספר על תולדות משפחת אלטשולר, בני העלייה הראשונה וממייסדי המושבה רחובות. לפי אחת המסורות, בני אלטשול-אלטשולר נמנו על מגורשי פורטוגל שהגיעו לפראג, נושאים בכליהם אבנים מבית המקדש שהיו משוקעים בקירות בתי הכנסת שהשאירו מאחור. על כך ועל דמויות מפתח במשפחה, מפגשים גורליים, סודות מימי שלטון המנדט ועוד, נשמע במפגש.

יעל ברזילי – בשמונה השנים האחרונות חוקרת יעל ברזילי ארכיון משפחתי יוצא דופן, עמוס במכתבים, במסמכים ובתמונות. בעזרת אביה ההיסטוריון דניאל בכרך ז"ל ורשת של משוגעים לדבר ממקומות שונים בעולם, הורחב המחקר לקשר בין האירועים המשפחתיים לאירועים ההיסטוריים ולשאלות על זיכרון ועל "אמת" היסטורית

אתי דיאמנט חוקרת את דמותה של דורה דיאמנט, קרובת משפחתה שהייתה אהובתו האחרונה של פרנץ קפקא ואישה סוערת ומרתקת בזכות עצמה. קפקא ודיאמנט נפגשו לראשונה במטבח של מחנה קיץ לילדים יהודים פליטים בשנת 1923 בעיירת הנופש מיריץ.

ד"ר רחל (שלי) לוי-דרומר היא ילידת מקדוניה שהקדישה עצמה למשימת שימור זיכרה של קהילת יהודי מקדוניה, קהילה שהושמדה כמעט בשלמותה בתקופת השואה. לוי דרומר תספר את סיפורה של הקהילה שנמחקה ועל מעורבותה במאמצי ההנצחה, שמתמקדים בשיקום בית הקברות היהודי העתיק שבעיר ביטולה בתמיכת הממשלה המקדונית.

מיכל ואקנין היא גמלאית ממשרד הקליטה באשדוד בו עבדה מעל לשלושים שנה. במהלך שנות עבודתה פנו אליה עולים רבים בבקשת עזרה לאיתור קרובי משפחה או חברים שאבדו בזמן המלחמה או שהקשר עמם נותק עקב עלייתם ארצה. עם פרישתה הרגישה צורך להמשיך בשליחות ולסייע לאנשים לאתר את קרוביהם. מיכל מפעילה שני פורומים לאיתור קרובים, אחד ישראלי (באתר מוטק'ה) ועוד פורום בשפה הצרפתית באתר terredisrael .

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית ממובילות המאבק למען נשים עגונות, מסורבות גט, מבוטלי גיור וממזרות בישראל. רבקה ייצגה באמצעות "מרכז צדק לנשים" נשים רבות מול בית הדין הרבני, ופרסמה את סיפוריהן בספרה "מסוף העולם ועד סופו – מסע הייסורים של נשים בבית הדין הרבני". במפגש עמה רבקה תספר על מסע חייה שהוקדש לעמידה על זכויותיהן של אוכלוסיות שספגו פגיעה מהממסד הדתי המחמיר, ועל ניסיונותיה למצוא פתרונות בני-קיימא מול מסורות שהתקבעו והתאבנו לאורך השנים.

עובדיה משולם עלה בילדותו ארצה מתימן והתגייס לאצ"ל בהיותו בן 15. במסגרת פעילותו המחתרתית בין השאר הדביק כרוזים, העביר נשק ממקום למקום ואף השתתף בפעולות מבצעיות שונות ובקרבות על יפו, רמלה, אשדוד ויבנה. ביולי 1948 התגייס לצה"ל, וכחייל בסיירת גולני המשיך להילחם ואף נפצע. עובדיה נמנה על הלוחמים שעלו על הספינה "אלטלנה" בחוף ויתקין והפליגו עמה לתל אביב.

נעם ט. נחמן – בדיקת סיפור שולי הובילה את נעם ט. נחמן למסע מחקרי בן שלוש שנים בעקבות המרגל הישראלי אלי כהן, שנתפס והוצא להורג בדמשק בשנת 1965. במסגרת מחקרו, נעם הגיע לעדויות חדשות ולמסמכי מודיעין נדירים, שמציבים סימני שאלה בנוגע לנרטיב הישראלי שהתגבש סביב נסיבות לכידתו. על כל אלה, ועל הגילויים המופיעים בספרו החדש, "אלי כהן – תיק פתוח" יספר נעם במהלך המפגש איתו

נעמי עורב - הייתה מלוות שיירות ש"נתקעה" בגוש עציון לאחר ששיירת נבי דניאל נחסמה בחזרה מגוש עציון לירושלים. נעמי עבדה בבית החולים בכפר עציון וביום חמישי ד' באייר תש"ח 13 במאי 1948 , נכנעה לחיילי הלגיון הירדני. על הקמת מדינת ישראל שמעה רק בהגיעה למחנה השבויים אום אל ג'מאל בירדן.

ד"ר מייקל קלה – ד"ר מייקל קלה יספר על ביוגרפיה משפחתית של התנגדות פעילה לשלטון רודני, בין אם זו גרמניה הנאצית, שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה ושוב גרמניה, הפעם מול חומת ברלין.

פרופ' ברכה רגר – פרופ' ברכה רגר היא ילידת הארץ, ובהיותה בת חמישה חודשים התלוותה לאמה שנסעה לבקר את הוריה בעיר ברנוביץ' שבפולניה. בספטמבר 1939, בד בבד עם הפלישה הנאצית לפולין, סופחה ברנוביץ' לברית המועצות במסגרת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב. רק אחרי מאמצים רבים הצליחה אמה של ברכה לחלץ את עצמה ואת בתה הפעוטה מאירופה הבוערת. ברכה, אחת מקבוצת "ילדי השמש והתפוזים". תספר את סיפורה יחד עם בתה, שרון זרחיה.

לילי שור – לילי שור עלתה ארצה מבגדאד בשנת 1971, ותספר על חייה בבגדאד ועל פעילותה במסגרת המוזיאון המרשים למורשת יהודי בבל שקם באור יהודה. את הידע הרב שצברה על ההיסטוריה של הקהילה ועל חיי היומיום של היהודים היא חולקת עם מבקרי המוזיאון, וגורמת להם להרגיש ממש כאילו ביקרו בבגדאד עצמה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- עודד מזרחי יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי.