הודעה לעיתונות

מתן הלמן מסרב לשרת את הכיבוש!

עשרות פעילי שלום וזכויות אדם התייצבו מול שערי משרד הבטחון בקיה בת"א למשמרת מחאה והזדהות עם סרבן המצפון מתן הלמן, הכלוא בכלא 6 הצבאי בשל סירובו להתגייס ולקחת חלק בדיכוי העם הפלסטיני.

המפגינים תופפו בתופים, הניפו שלטים בנוסח "שירות משמעותי = סירוב" וקראו קריאות קצובות "הכיבוש הוא טרור - הסרבן הוא הגיבור!" ו"מתן, מתן, אל יאוש - עוד נגמור עם הכיבוש!". את ההפגנה ארגנה תנועת "יש גבול", אשר תומכת בסרבני מצפון מאז תקופת מלחמת לבנון הראשונה ב-1982, וכן רשת "מסרבות".

רקע:

סרבן המצפון מתן הלמן התייצב בבקו"ם, והצהיר פעם נוספת על סירובו לשרת בצבא הכיבוש. הוא נדון הפעם לעשרים ימי מחבוש, בסופם ירצה במצטבר 30 ימים בכלא הצבאי. לפי תקדימי העבר מתכוון הצבא לשלוח אותו לכלא שוב ושוב לתקופה מצטברת העשויה להיות ארוכה מאד.

"אני חוזר היום ומצהיר שוב בפני הצבא על סירובי להתגייס מטעמי מצפון" כתב מתן בעמוד הפייסבוק שלו. "ככל הנראה אכלא שוב ושוב. אני נחוש להמשיך ללכת אחר המצפון שלי והמוסר שלי.
אני מאוד שלם עם ההחלטה הזאת, שאני הולך איתה ובוחן אותה כבר ארבע שנים. אני שלם עם הדרך שלי. אף פעם מקודם לא הייתי בכלא. בחיים לא הייתי במקום שבו מחליטים לי על החיים ברמה כזאת. שבו אין לי את החופש ללכת לאן שאני רוצה, או לאכול מתי שאני רוצה. אבל אני מאמין שזה שאני הולך עם האמת שלי. זה מה שיחזק אותי בימים בכלא, ויש לי גם תמיכה רחבה מחברים ואנשים מסביב
סרבנים אחרים השפיעו עלי, ואני מקווה להשפיע כמוהם על אחרים. אני מדבר על זה. אני אף פעם לא מסתיר את דעותיי.

כל השנים שלי עם החניכים. מעולם לא כפיתי מחשבה, אבל כולם יודעים כל השנים שאני מתכוון לסרב. ניסיתי לפתוח לחניכים שלי את הראש, שידעו שזו בחירה להתגייס ושיש גם דרכים אחרות. שצריך לשאול מה זה אומר להתגייס לצבא. להבין שזה לא עוד משהו כמו ללכת לבית ספר. זה מעשה פוליטי שיש לו השפעה והשלכות".

הלמן, בן 20 מקיבוץ העוגן, הוא סרבן המצפון השביעי שנכלא בשנת 2017 מבין הסרבנים/ות שבתמיכת רשת "מסרבות". קדמו לו תמר זאבי, תמר אלון, עתליה בן-אבא, אופיר אברבוך, נועה גור-גולן, והדס טל.