הודעה לעיתונות

מועצת רשות החדשנות אישרה מימון תשתית מו"פ משותפת לחברות תעשייתיות

רשות החדשנות תקדם תכנית מימון תשתית מו"פ חדשה המשותפת לחברות תעשייתיות, במטרה לאפשר שיתוף בעלויות במקרה בו חברה בודדת לא יכולה להתמודד עם ההשקעה הנדרשת להקמת שדה ניסויים- המאפשר הוכחת יכולת ראשונית ואינטגרציה של טכנולוגיות מתקדמות. תשתית המו"פ המשותפת תהיה קצובה בזמן- 3 שנים להקמה ועוד 1-3 שנים נוספות לתפעול. רשות החדשנות תשתתף ב-66% מעלויות אפיון, הקמה ותפעול מתקן ההדגמה / תשתית למו"פ. יתר המימון, יגיע מהחברות המשתתפות באיגוד. ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות: "איגום המשאבים ממספר חברות במסגרת איגוד יאפשר להאיץ את הבשלת המוצרים לשוק ויסייע לחברות קטנות ובינוניות לאשרר את פיתוחיהן בארץ בלוח זמנים קצר ובעלויות נמוכות יותר".

רשות החדשנות זיהתה זה מכבר את הצורך בהקמה ותפעול מעבדה משותפת, שתסייע בקידום המו"פ של כלל החברות השותפות. לכן, בסיוע רשות החדשנות חברו חברות אשר חלקו תחום פעילות משותף לתכנית מו"פ נרחבת במסגרת מאגדים, שם הוקמה מעבדה משותפת לתועלתן- למשל, מעבדה לפיתוח רכיבים אלקטרונים מורכבים. איגוד שכזה כונה מאגד מגנ"ט, אשר יצר שיתוף פעולה בין מספר חברות תעשייתיות לבין עצמן, ובינן לבין מוסדות מחקר, במו"פ של טכנולוגיות טרום-תחרותיות ובהטמעתן. תכנית הפעולה נשענה על פיתוח הידע הדרוש לכל אחד מהשותפים, וכן על ניצול הידע המאוחד על-ידי כל אחת מהחברות התעשייתיות, לשם פיתוח מוצריה העתידיים.

אולם, לעיתים נדרשת הקמה של מעבדה כזו גם ללא תוכנית מו"פ. למשל, במקרה של מעבדת בדיקות רשת אשר נדרשות לטובת פיתוחים בתחום התקשורת הניידת. כאשר מוקמת מעבדה ללא תכנית מו"פ משותפת, שיתוף הפעולה בין החברות הוא בשימוש במתקנים ולא בידע המפותח בכל חברה. במקרה זה, החברות אינן מתוקצבות, אלא רק עלויות המעבדה. לכן, עלות השתתפות של כל חברה הינה מזערית ובהתאם לצרכיה, והרווח הינו גדול.

תכנית העומדת על הפרק בימים אלו, בה עתידה לקום מעבדה מסוג זה, כוללת הקמת סימולטור לבחינת טכנולוגיות שונות בקידום הרכב האוטונומי (עמידה בתקנים, יעילות סנסורים, בדיקות בטיחות, אפקטיביות של ניווט), קו ייצור ניסיוני של רכיבים אלקטרוניים וכו'. במקרים אלו הצרכים הינם דומים, העלויות גבוהות והחברות תהיינה מוכנות, בחלק מהמוצרים, להתפשר על אפיון התשתית. זאת, מאחר ואין ביכולתן לגייס את המשאבים הנדרשים להקמתה.

הקמת מעבדה כגון זאת תתאפשר כעת דרך מסלול ההתאגדות השני אשר מציעה רשות החדשנות, המכונה איגוד משתמשים. מדובר בהתאגדות של חברות-תעשייתיות לעמותה עצמאית או לשלוחה עצמאית של עמותה מקצועית קיימת, לצורך ביצוע תכנית לחשיפה, הפצה והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות, ו/או בניית מתקן הדגמה /מתקן תשתית למו"פ.

כלי המימון החדש יהיה ניתן למימוש במסגרת איגוד משתמשים למשך 3 שנות ההקמה, ועוד 1-3 שנים נוספות לתפעול. רשות החדשנות תשתתף ב-66% מעלויות אפיון, הקמה ותפעול מתקן ההדגמה / תשתית למו"פ. יתר המימון, יגיע מהחברות המשתתפות באיגוד. על מנת להנות מכלי המימון החדש, על החברות באיגוד המשתמשים להיות לפחות 7 חברות ישראליות לא תלויות, אשר יתאגדו לאיגוד עצמאי על בסיס מפרט טכנולוגי משותף. על האיגוד להצהיר על פתיחת השימוש בתשתית לכל חברה ישראלית בעלות קבועה. כמו כן, על התשתית להיות חיונית לחברות האיגוד בשלב הפיתוח של המוצר או קו הייצור, וצריכה להיכתב תכנית פעולה לקידום התחום בעזרת התשתית המשותפת.

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות: "איגום המשאבים ממספר חברות במסגרת איגוד המשתמשים יאפשר להאיץ את הבשלת המוצרים לשוק ויסייע לחברות קטנות ובינוניות לאשרר את פיתוחיהן בארץ בלוח זמנים קצר ובעלויות נמוכות יותר. כלי המימון החדש נועד להרחיב את התנאים במסגרתם יוכלו לקום מעבדות משותפות לחברות מתחומי פעילות חופפים, להגדלת מעגל הלוקחים חלק בהליך פיתוח מתקדם ומואץ".

*כנהוג, החלטות מועצת הרשות מונחות כעת על שולחנם של שר הכלכלה ושר האוצר לאשרור*.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- בן חורין אלכסנדרוביץ'.