מחזמר עשן מעל המים

יום א', 25 פבר' 2018 בשעה 20:30
מיקום: תיאטרון הבובות חולון
כתובת: דוד רמז 13, חולון (מפה)
משך: שעה וחצי
תמונות עשן
תמונות עשן
תמונות עשן 2
תמונות עשן 2
תמונות עשן 3
תמונות עשן 3
הודעה לעיתונות

דווקא עכשיו, בזמן "הגירוש לאפריקה": מחזמר על מדינת היהודים שיכלה להיות באוגנדה

בימים אלו , כאשר מדינת ישראל הרשמית משלחת לאפריקה בחזרה אנשים רבים שראו בה מקלט (פליטים? מסתנני עבודה? מחקו את המיותר), קשה שלא להיזכר באירוניה בתוכנית למצוא ליהודים מקום מקלט במזרח אפריקה, סמוך לאוגנדה (רבים טועים לחשוב שהשטחים שהוצעו הינם בתוך אוגנדה עצמה), בשטחים אשר נמצאים ממש בשכנות לסודן, אשר רבים מהפליטים ברחו ממנה, ולרואנדה, אשר לטענת ממשלת ישראל נחתם איתה הסכם כספי תמורת קליטת מבקשי המקלט.

מה היה קורה אם תוכנית אוגנדה הייתה מתממשת? סיכוי גבוה שיהודים רבים היו עוברים לאוגנדה היהודית. מבקשי המקלט היהודים, אשר סבלו מאות שנים מפרעות והתנכלות, חלמו על פלשתינה, אך זה היה חלום שלרבים נראה רחוק ובלתי מוחשי, וההצעה של בריטניה למקלט באוגנדה עוררה ברבים את הרצון להגר לשם ולו בשביל "מקלט זמני" על מנת לחמוק מכל אותם פרעות שחוו.
אז בקונגרס הציוני השישי (1903) ההצעה נדחתה בסופו של דבר בקונגרס הציוני לאחר שהוקמה משלחת לבחון אותה, אבל אם הייתה מתקבלת איזה חברה הייתה נוצרת?

על התהייה הזו עונים בימים אלו בתיאטרון פנימה שמעלה מחזמר חדש ששמו עשן מעל המים הבורא את "אוגנדה היהודית", מדינה מוכת רעב ורצח. אשר אנשים בה נדרשים לבחור כל יום בין ערכיי המוסר שהם בחרו להאמין בהם לבין כניעה לחוקי הג'ונגל לשם הישרדותם האישית. מדינה אשר דומה בהרבה מובנים למדינות מזרח אפריקה אשר מהן בורחים הפליטים והמסתננים בימינו אנו.

"בסופו של דבר , המחזה שואל את השאלה 'מה תהיו מוכנים לעשות בשביל לשרוד'? גם כחברה וגם כיחידים." אומר ינון בר שירה, כותב המחזמר, "זאת שאלה רלוונטית לכל חברה, אבל לנו כפליטים יהודיים שהיגרו למזרח התיכון זה רלוונטי בעיניי אפילו יותר. "

"הפליטים שחוזרים לאפריקה חוזרים ברובם לכאוס" אומרת נעמה בר שירה, במאית ההצגה,
"זה מאבק השרדות יומיומי, מאבק שקשה לנו מאוד להבין אותו בזמן האספרסו של הבוקר בקפה השכונתי. אלו תנאים אחרים, של רעב, של נסיון להמנע מכנופיות ורצח. כשביימתי את ההצגה ניסיתי לברוא את התנאים האלו באוגנדה היהודית על הבמה."

בתקופת המחזה רעב גדול תוקף את המדינה, ואנשים נלחמים אחד עם השני על השרדותם.
לאחר שקבוצת בני נוער נתפסים באמצע טקס בו ניסו לשרוף אחת מהם, נפתח מחול ההאשמות. שישה בני אדם שיודעים שהחבל מתהדק סביב צווארם נלחמים כדי להפנות את האשם למישהו אחר. הקרב הזה לחיים ולמוות חושף את כל הסודות האפלים שהיינו מעדיפים לא לדעת, על הדמויות האלו, ועל עצמנו. איך בחברה כזאת לא מאבדים את האנושיות? האם זה אפשרי?

התוצאה שביימה נעמה בר שירה היא מחזמר אפלולי מאוד אך גם אחד שמעלה שאלות רבות על עצמנו כחברה וכפרטים.
המחזמר "עשן מעל המים" הוא המחזה התשיעי שמעלה התיאטרון החברתי "פנימה" שהקימו ינון ונעמה בר שירה ויעלה לראשונה במרכז ב25.2 באולם של המרכז לתיאטרון בובות בחולון

לתיאום ראיונות עם היוצרים ו/או שריון הזמנות להצגה 0546738192
[email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- תיאטרון פנימה.