מפרסם: ריבלין תקשורת המונים
תאריך: 01/04/2018 10:19
נושא: אקטואליה
הודעה לעיתונות

פרופ' מאיר ליטבק, אונ' תל-אביב וקרן מכבים: "החברה האיראנית הופכת אט אט דומה למערב'

*ביום המימונה, תעניק קרן מכבים של יוצאי איראן בישראל (שליטבק בין ראשיה) מלגות לסטודנטים ישראלים בסך של 5 מיליון שקלים*

"החברה האזרחית האיראנית, עוברת בימים אלו שינויים דרמטיים, והיא הולכת ונעשית דומה יותר ויותר דווקא לחברות מערביות כיפן, רוסיה ואפילו ישראל. אולי מנהיגיה של איראן, וחלק מנאמניהם מאמינים עדיין בחזון המהפכה האסלאמית, בו הם אוחזים בעיקר מאז 1979, לפיו קרבה קריסת המערב 'המנוון והקפיטליסטי' ומול זה ניצחון העליונות האסלאמית הרוחנית, אולם סיכוי רב יותר שהם בסך הכל מנסים לרומם את רוחם בדיבורים על ניצחון ודאי בטווח הארוך, לנוכח כישלונם הקולוסאלי בהנחלת ערכיהם לאזרחים".

כך גורס חוקר איראן, פרופ' מאיר ליטבק, ראש מרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל-אביב, ומראשי קרן מכבים של העדה האיראנית בישראל, במאמר מדעי רחב יריעה שפרסם בכתב העת האקדמי "אלפיים ועוד". ביום המימונה (8.4.2018) תעניק קרן מכבים של יוצאי איראן בישראל, שבה הוא חבר בוועד המנהל, מלגות לסטודנטים בהיקף של כחמישה מיליון שקלים.

עוד אומר פרופ' מאיר ליטבק: "המנהיג העליון של איראן, האיתאללה עלי ח'אמנאי תופס בהגותו את המערב ובמיוחד את ארצות הברית כציביליזציה ממוכנת וקרה החסרה כל ממד רוחני ונשמה. 'המערב' כדבריו 'הוא בעצם ציביליזציה בורגנית המכורה לנוחות חומרית ולתאוות בהמיות. זוהי חברה של פחדנים המעמידים את החיים מעל המוות."' כאמור העם הפשוט, בחלקו ההולך ומתרחב, אינו חושב כך. על שליטי המערב ובעיקר על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להבין את הפער ההולך ונפער בין הרחוב האיראני למנהיגיו ולהתייחס לכך בחכמה בעת נאומים בנושא האיראני הכל כך טעון, מטעים פרופ' ליטבק.

קרן מכבים הינה קרן מלגות אקדמיות של יוצאי איראן בישראל, שזה 24 שנים מעניקה מדי שנה בשנה, מאות רבות של מלגות לסטודנטים, בעיקר ליוצאי איראן אך גם לסקטורים אחרים. השנה יזכו למלגות אקדמיות כ- 200 סטודנטים בני העדה האתיופית, סטודנטים ממכללת ספיר ועוד. הקרן הוקמה על ידי נדבנים אוהבי מדינת ישראל מבני העדה האיראנית, החיים בארה"ב ובריטניה ועשו חייל רב בעסקיהם ומבקשים להחזיר חלק מהצלחתם לחברה בישראל. כאמור, השנה יגיע סך המלגות שיוענקו לסטודנטים לכ- 5 מיליון שקלים.

אומר פרופ' דוד מנשרי יו"ר קרן מכבים: "אירוע הענקת המלגות יתקיים השנה ביום המימונה. מתברר שחג המימונה, שמתקשר בעיקר עם יוצאי יהדות מרוקו, נחגג בעבר גם על ידי יהודי יוצאי יהדות איראן, ואנו גאים לציין אותו באירוע אקדמי-תרבותי".

לכבוד האירוע שיהיה בסימן 70 למדינת ישראל יכבדו השנה בנוכחותם גם בכירי התורמים לקרן ובראשם הלורד דיוויד אליאנס, מבריטניה, תעשיין טקסטיל יהודי ממוצא איראני, אשר פעל ותרם רבות מאחורי הקלעים לסייע בהעלאת יהודי אתיופיה לישראל במבצע משה.

שורה של אנשי אקדמיה וסיפרות בני העדה האיראנית בישראל פועלים בה בהתנדבות בהם כאמור פרופ' דוד מנשרי, ולצידו פרופ' דוד ירושלמי, ד"ר מרים נסימוב, ד"ר סולי שאהוור, המו"ל והסופר משה מנשהוף, ד"ר רמי רגבים ועוד

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ריבלין תקשורת המונים.