הופעת התלמידים בכנס האזורי צילום-עמותת "שחר חדש בנגב"
הופעת התלמידים בכנס האזורי צילום-עמותת "שחר חדש בנגב"
תלמידות עם המורה אנה בהופעה בפני תיירם ברהט צילום-ענת רסקין
תלמידות עם המורה אנה בהופעה בפני תיירם ברהט צילום-ענת רסקין
הודעה לעיתונות

פרויקט חדשני- ילדים בבתי ספר ברהט הבדואית לומדים לנגן על כינור

בשלוש השנים האחרונות ברהט הולך ומתגבש דור צעיר הזוכה להשכלה מוזיקלית קלאסית. בבתי הספר היסודיים של רהט, העיר הבדואית הגדולה בישראל, החינוך המוזיקלי מכה שורש ומצמיח דור חדש הפתוח לעולם הרחב.

ג'מאל אל-קרנאווי תושב רהט ומנכ"ל עמותת 'שחר חדש בנגב' הקים את הפרויקט לפני שלוש שנים ביחד עם מנהלים מקונסרבטוריון ב"ש, ובכך הגשימו את חלומם להקים בי"ס ערבי למוזיקה ברהט. ההתחלה הייתה קשה. אבל העמותה גייסה מורים, כלי נגינה וכספים והתחילו לפעול בבי"ס אל-סלאם עם כיתות ג', ו' וכיום גם עם שכבת כיתות ד' בבי"ס אבו-עביידה.

ג'מאל בעל תארים בעבודה סוציאלית ומנהיגות חברתית, חי שנתיים בקנדה ושימש יועץ אקדמי לתלמידים ערביים באוניברסיטת בן גוריון שבנגב אומר שמוזיקה קלאסית זה מרכיב חשוב בידע הכללי. זה משהו שחסר בחברה הבדואית וגם ברהט. "אנחנו מסבירים להורים שזו שפה בינ"ל וכל שפה מלמדת ומרחיבה אופקים".

ההתעסקות במוזיקה מספקת גם מסגרת חברתית. לדברי ג'מאל יש צימאון למוזיקה והמעקב אחרי השפעת הפרויקט גילה כי הילדים שעוסקים בלימודי המוזיקה הפכו לתלמידים טובים יותר ושיפרו התנהגות. "המוזיקה שינתה תדמית ומחברת בין אנשים וגם הכנסנו רוח חיה לישוב".

אנה אראמה מורה לכינור מאשקלון, נתקלה בקריאה שיצאה מרהט והתחילה ללמד כינור בבי"ס אל-סלאם. "זה אמנם עולמות שונים אבל למה לא לקשר?" אנה: "יש ילדים מוכשרים שלומדים כבר שנה שלישית. בהתחלה הייתה התנגדות של ההורים. כל שנה ההתנגדות קטנה ויותר תלמידים משתתפים בשיעורים".

ג'מאל: "התחלנו עם שכבות גיל של כיתות ג' בכל שנה. בסוף כל שנה סיימו את התכנית בהצלחה כ-80 משתתפים. מתוכם בין 20-30 מצטיינים אותם אנו מלווים בהמשך לימודיהם בקונסרבטוריון בבאר שבע בלימודים קבוצתיים ופרטניים על בסיס שבועי. כיום אנו שמחים לומר שהמחזור הראשון בשנה הבאה יעבור לחטיבת הביניים ברהט ואנו נלווה אותו גם שם עד שיעשה בגרות במוזיקה".

הקבוצה גדלה במהלך שלוש השנים של הפעילות והתוכנית התרחבה לעוד בי"ס ועוד 3 בתי ספר בקשו להוסיף את השיעורים לחינוך מוזיקלי במערך השיעורים שלהם. המורה אנה: "מקווה שזה יימשך ושאפילו יכניסו כלים נוספים ללמידה. יש צורך ויש ביקוש. אפילו כבר מדברים על הקמת מקהלות בית ספריות ופתיחת קונסרבטוריון ברהט. אני מרגישה שאני סוללת דרך ובונה ביקוש".

השנה התחיל לעבוד גם מורה ערבי למוזיקה בבי"ס אבו-עביידה. "זה פרויקט בעל ערך משמעותי בשילוב עולמות שונים. להראות שילדים בדואים הם כמו כל ילד אחר, ולהראות לבדואים שהם לא חייבים להיות סגורים. שאפשר לפתוח חלון ולגעת בעולם אחר. זה חשוב!" מציינת המורה אנה.

בחודש מרץ השתתפו זו הפעם השלישית בכנס מקהלות מחוזי שנערך בבאר שבע בהפקת דר' מיכל ינקו ממשרד החינוך. התלמידות הגיעו כהרכב כלי להופעה בפני הקהל. הן תמיד מופיעות עם שמלות בדואיות ארוכות ורקומות ברקמה אדומה מסורתית, "כדי להדגיש את המסר דרך התלבושת". הקבוצה מופיעה גם בפני תיירים שמבקרים ברהט, כפי שהיה באירוע "לילות רמאדן" לעידוד התיירות ברהט לפני כמה חודשים. ג'מאל: "רהט היא עיר גדולה ויש בה חברה אזרחית שרוצה שינוי, יצירתיות, יזמות מבפנים, בכדי לשנות את המקום שלנו שהוא מקום אותנטי ומגניב".

בעמותת "השחר החדש בנגב" שפועלת מאז 2009 פועלים 15 איש- מדריכים, מורים ואנשי צוות. הפעילות בתחום החינוך החלה עם מתנדבים בבתי ספר יסודיים. המתנדבים, מהארץ ומחו"ל, הם סטודנטים או כאלו שבאים במסגרת שנה אחת של פעילות ללמד בארץ הקודש ועוזרים בלימודי אנגלית.
כמו כן עוסקת העמותה בפתוח וקידום מיזמים כמו "תיירות אתנית"- מיזם חברתי תיירותי המאפשר למבקרים לשמוע סיפורים אישיים, להכיר את החברה הבדואית, לערוך סיורים. הם פועלים בשיתוף פעולה עם עמותת התיירות הבדואית "קסם המדבר" ומשתתפים בפרויקט שלהם "לילות רמדאן". בקרוב יפתח קורס מדריכים לתיירות-אתנית באוניברסיטת בן גוריון.

העמותה גם מלווה נוער בסיכון ונוער שנשר מבתי הספר ונותנת להם הכשרות מקצועיות ואפשרויות לתעסוקה. הנערים לומדים למשל צילום מרחפנים, בניית אתר אינטרנט ב wix ועוד. הפרויקט הוא בליווי מחלקת הרווחה של עיריית רהט. יש גם הכשרת מתנדבים לער"ן שיתנו עזרה ראשונה נפשית לאזרחים ערביים.

ג'מאל אל-קרנאווי מנכ"ל עמותת "שחר חדש בנגב" הקים את העמותה בישוב רהט כדי לתרום מהמקום שלו: "הבדואים רוצים להיראות, לקחת חלק פעיל בחברה, להיות שותפים בחברה הישראלית כדי להראות את היופי, את האומנות ואת עשיית השינוי שישנה בשטח. ואני מזמין את כל מי שרוצה לעזור בעשיית השינוי להצטרף אלינו".

לפרטים נוספים אפשר לשוחח עם ג'מאל אל-קרנאווי 052-865-5737

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- 31 מזרח - פורטל תיירות של ערד והנגב המזרחי.