תחקיר המשלוחים החיים6 צילום - 60 דקות
תחקיר המשלוחים החיים6 צילום - 60 דקות
תחקיר המשלוחים החיים6 צילום - 60 דקות
תחקיר המשלוחים החיים6 צילום - 60 דקות
תחקיר המשלוחים החיים6 צילום - 60 דקות
תחקיר המשלוחים החיים6 צילום - 60 דקות
הודעה לעיתונות

תיעוד נדיר ומזעזע מבטן האוניה: המשלוחים החיים נחשפים

צילומים נדירים ממסעות "המשלוחים החיים" של בעלי חיים מאוסטרליה לפיטום ושחיטה במזרח התיכון נחשפו היום בתקשורת האוסטרלית והישראלית ומעוררים סערה. הצילומים מתעדים צפיפות בלתי נתפסת, בעלי חיים גוססים בייסורים ועובדים המשליכים גופות של בעלי חיים אל האוקיינוס. בנוסף נחשפו צילומים המראים אלימות כלפי בעלי החיים בתחנת ההסגר בקיבוץ אילות בישראל. באוסטרליה הכריז שר החקלאות על פתיחת חקירה דחופה של האירועים. עמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות פנו לאחר השידור לשר החקלאות בדרישה להפסיק את המשלוחים החיים ולסגור את הסגר אילות (הפנייה מצורפת).

צילומים נדירים ששודרו היום לראשונה בתכנית "60 דקות" האוסטרלית ולאחר מכן במהדורת החדשות בערוצים 12 ו-13 חושפים את המתרחש באוניות "המשלוחים החיים" מאוסטרליה לפיטום ושחיטה במזרח התיכון. הצילומים, שצולמו על ידי עובד אמיץ שהזדעזע מהפגיעה בבעלי החיים, חושפים צפיפות בלתי נתפסת, תחלואה ותמותה, תנאי חום קיצוני וזוהמה. שר החקלאות האוסטרלי הכריז על פתיחת חקירה דחופה של האירועים.
אמנם הצילומים אינם מתעדים מסעות לישראל, אך המסעות לישראל דומים למסעות שתועדו, הן באורך המסע והן בתנאי הצפיפות והחום. בכתבה אף שודרו צילומים מתחנת ההסגר בקיבוץ אילות, אליה מועברים בעלי חיים שהגיעו ב"משלוחים החיים". בצילומים אלו, שהגיעו לידי צוות החקירות של עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים, נראים עובדים מכים עגלים במוטות, מעקמים את זנבותיהם ומטיחים בהם שערי ברזל. לאחר השידור פנו עמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות לשר החקלאות בדרישה להפסיק את המשלוחים החיים ולסגור את הסגר אילות.
הממצאים העיקריים שנחשפו:

  1. צפיפות: הכבשים מוחזקים בצפיפות שלא מאפשרת להם לשכב ולנוח במשך שלושת השבועות של המסע. רבים אינם מצליחים להגיע למתקני המזון והשתייה.
  2. תחלואה ותמותה: בעלי-חיים שרועים על רצפת האוניה פצועים או חולים, מתבוססים בהפרשותיהם, גוססים או מתים. הם אינם מקבלים טיפול וטרינרי כנדרש בחוק, והצפיפות מקשה או לא מאפשרת גישה אליהם.
  3. מתבשלים בחיים: בקיץ כבשים רבים סובלים מעקת חום, ומתנשפים במצוקה ובכבדות. עקת חום עלולה לגרום לתחלואה, לפגיעה באיברים הפנימיים ולתמותה.
  4. מכוסים בצואה: הכבשים מכוסים בהפרשות, מה שמחריף את עקת החום ומוביל לזיהומים ופליטות אמוניה שעלולות לגרום לסיכונים בריאותיים הן לבעלי החיים והן לצוות האוניה.
  5. הגופות והביוב – לים: בצילומים מתועדים עובדים מפנים גופות, שלעתים נמסות ומתפרקות להם בידיים, ומשליכים אותן לאוקיינוס. הביוב מהאוניה מוזרם גם כן לאוקיינוס, ושובל של מים מזוהמים נשרך אחרי הספינה.
  6. אלימות בתחנת ההסגר – העובדים מכים את בעלי החיים במוטות פעם אחר פעם, בגב, בבטן ובראש, מטיחים עליהם שערי ברזל ומושכים ואף מעקמים באגרסיביות את הזנבות של העגלים, שחלקם אינם שורדים - בצילומים מתועד טנדר מפנה גופות מהקרנטינה.

יושבי הראש המשותפים בשדולה למען זכויות בע"ח; ח"כ יעל גרמן, ח"כ יעל כהן-פארן, ח"כ איציק שמולי וח"כ שרן השכל, התייחסו לתחקיר המשלוחים החיים: "אנחנו מזועזעים וכאובים למראה התמונות והצילומים ששודרו היום בתחקיר. במהלך המושב האחרון פעלנו רבות כדי לצמצם את המשלוחים החיים לישראל ולמנוע את הסבל של בעלי החיים. המצב שבו גם לאחר הבטחות מפורשות ממשרד החקלאות שהמשלוחים החיים יוחלפו במשלוחי בשר מצונן, התחקיר היום מראה ששום דבר לא השתנה והדבר לא יעבור מבחינתנו לסדר היום. נפנה לשר החקלאות להתערב באופן מיידי ולמנוע את ההתעללות שמוכיחה שוב שיש להפסיק את המשלוחים החיים ולקיים סוף סוף את ההבטחות שניתנו בכנסת."

עו"ד שירה הרצנו, אנונימוס לזכויות בעלי חיים: "אין דרך להוביל המוני בעלי-חיים על פני יבשות וימים מבלי להתעלל בהם - המצוקה הנגרמת לבעלי החיים היא אינהרנטית למסעות הימיים. יותר ויותר ישראלים שנחשפים לגיהינום השט שהוא המשלוחים החיים בוחרים להימנע מבשר, וגם מי שעדיין אוכלים בשר דורשים לראות את הסוף של המשלוחים החיים האכזריים. במוצ"ש ה-28.4 נקיים צעדה בתל אביב בקריאה לעצירת המשלוחים החיים ואנו מזמינים את הציבור להצטרף".

עו"ד יוסי וולפסון, תנו לחיות לחיות: "במשרד החקלאות מפזרים הבטחות להסדרת המשלוחים בהסתמך על 'רגולציה עצמית' של היבואנים, זאת בהעדר אפשרות לפיקוח חיצוני אפקטיבי בלב ים. התיעוד מוכיח ששום רגולציה לא יכולה למנוע את הפגיעה בבעלי החיים במשלוחים החיים. הגשנו הערב תלונה דחופה למשרד החקלאות הדורשת את הפסקתם המוחלטת של המשלוחים החיים ואת סגירת תחנת ההסגר באילות לאלתר".

רקע: המאבק הישראלי במשלוחים החיים
על פי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2017 יובאו לישראל 499,265 בעלי חיים במשלוחים החיים. ביולי האחרון בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירה שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים המבקשת לאסור על המשלוחים החיים. ברקע פסיקת בג"ץ עמדה החלטת הוועדה המייעצת לממשלה בעניין חוק צער בעלי חיים, שהביעה עמדה עקרונית לפיה "ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי-חיים".

במקביל למחאתן מול שר החקלאות, עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות פועלות גם מול שר האוצר משה כחלון בקריאה לשינוי מדיניות המכס לפיה יבואני המשלוחים החיים זוכים להטבות מכס נרחבות. המדיניות נותנת פטור גורף ממכס על יבוא עגלים וקובעת מכס נמוך על יבוא טלאים, ומהווה, לטענת העמותות, תמריץ כלכלי להתעללות.

לפרטים נוספים: אתר הקמפיין http://live-transport.co.il
שירה הרצנו, אנונימוס, 052-3909165 [email protected]
יוסי וולפסון, תנו לחיות לחיות 052-2598773 [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אנימלס (אנונימוס לזכויות בעלי חיים).