הודעה לעיתונות

"נקודת מפנה" ליום ירושלים: "שומרי החומות"

ישי שריד ואפרת שפירא-רוזנברג בפרק מיוחד העוסק במערכת החינוך בירושלים

יום ראשון, 13.5.18, בשעה 21:00 ב-כאן 11 ובדיגיטל

לרגל יום ירושלים ישודר ב-כאן 11 פרק בסדרה "נקודת מפנה" – "שומרי החומות".

שריד ושפירא-רוזנברג יוצאים למסע אל עתידה של ירושלים, העובר במוסדות החינוך בעיר הצפויה להכיל רוב חרדי וערבי בתוך כמה שנים. אנשי החינוך מנסים, כל אחד בדרכו, להשאיר שער של תקווה ואחדות בחומה ההולכת וגבוהה.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים שגם בשנה שעברה הייתה בירושלים הגירה שלילית. 260 אלף ילדים מגיל גן ועד כיתה י"ב לומדים במערכות החינוך בירושלים, מהם למעלה מ-100 אלף תלמידים חרדים, מספר דומה של תלמידים ערבים וכ-60 אלף תלמידים בחינוך הממלכתי.

חנאן אבו דלו, מנהלת בית הספר לבנות "אל שאוורה" מלמדת את תלמידותיה על פי תוכנית הלימוד של הרשות הפלסטינית, והורי תלמידות בית הספר אינם מעוניינים שבנותיהן/תלמידותיה יפגשו בתלמידים יהודים.

מן העבר השני, גם תלמידי ישיבת "חכמי לב" של הרב בצלאל כהן, ישיבה תיכונית חרדית, מתמודדים עם ההתנגדות של הזרמים החרדיים למוסד הלימוד שלהם, שמשלב לימודי גמרא עם לימודי ליבה והגשה למבחני בגרות.

בבית הספר "דרור", בקצה הפלורליסטי של החינוך הממלכתי-דתי, מתברר כי מרבית התלמידים לא רואים את עתידם בירושלים.

בבית הספר "רנה קאסן " למדו פעם יותר מ-1,600 תלמידים, והיום נותרו כ-600 בלבד, מה שמעיד על הגירה שלילית של תושביה החילוניים של העיר. מנהל בית הספר דוד גול, דווקא מדבר באופטימיות רבה על העתיד.

מי שמאתגרת את השניים במסעם יותר מכול היא וידאד נעים בולוס, מנהלת בית הספר למחוננים שבבית חנינא. וידאד היא ערבייה ישראלית בוגרת האוניברסיטאות בתל אביב ובירושלים. בבית הספר שלה לומדים על פי תוכנית הלימודים הישראלית, אבל מחזקים את הזהות הפלסטינית.

"שומרי החומות" הוא פרק הנע בין אופטימיות לכאב, בין מחנכים לתלמידים ולכולם מכנה משותף אחד – כולם שותפים בעיצוב עתידה של ירושלים.

במאי: נפתלי גליקסברג, הפקה: שולה שפיגל, משך הפרק: 50 דקות

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- כאן - תאגיד השידור הישראלי.