מפרסם: האגודה לצדק חלוקתי
תאריך: 15/05/2018 10:21
נושא: משפט, נדל"ן
הודעה לעיתונות

דיון בוועדת הפנים היום על "הגבלות הבניה בקיבוצים"

האגודה לצדק חלוקתי ופורום הקרקעות : "מדובר על הצגה מסולפת של העובדות. מדובר על ניסיון למנוע בדיקתה של החלטה פגומה המעניקה זכויות עצומות לקיבוצים בקרקעות בנויות וקרקעות לא מתוכננות במרכז הארץ"

היום נערך דיון בוועדת הפנים שנושאו הגבלות קשות על הבנייה בקיבוצים. בהתאם לדברי ההסבר "מאז ספטמבר 2012 מטילה רשות מקרקעי ישראל הגבלות קשות על הבניה בקיבוצים. עד כה הצליחו רק קיבוצים בודדים לצלוח את הסבך הבירוקרטי והדרישות המרובות שהרשות מציבה בפניהם כתנאי לחתימה על היתרי בנייה בשטחם. ביולי 2016 נתן בג"צ אור ירוק ל"חלופת האגודה" המאפשרת לקיבוצים לרכוש את הזכויות למגורים מהמדינה באופן המשמר את חיי הקיבוץ. והנה, למרות הזמן רב שחלף מאז, לא בוצעה עד היום ולו עסקה אחת בין הרשות לבין למעלה מ-40 הקיבוצים שקיבלו מתווה זה...למרבה האבסורד, חלק ניכר מהקיבוצים הסובלים מקיפאון זה נמנים על ישובי עוטף עזה, אף על פי שבהם על פי חוק לא נדרש תשלום כלשהו עבור ישום ההחלטה ....

האגודה לצדק חלוקתי שלחה בשם פורום הקרקעות נייר עמדה לכנסת בו התריעה שאין מדובר בקשיי בנייה בקיבוצים אלא בהצגה מסולפת של העובדות. למעשה מדובר בניסיון של הקיבוצים למנוע את בדיקתה של החלטה 1524 של מועצת מקרקעי ישראל ולזכות בעוד ועוד הטבות על חשבון הקופה הציבורית.

החלטה 1524 "חלופת האגודה" אינה ההחלטה המקורית בה נדון בג"ץ, אלא מדובר בהחלטה "משופרת ביותר" . מדובר בהחלטה פגומה שנקבע כבר במסגרתה שוועדה תבחן אותה.
בתמצית, ההחלטה קובעת שניתן למכור לקיבוצים בסיטונאות את כל מגרשי הבניה בתשלומים זעומים לקופה הציבורית. למשל 11% במרכז הארץ. כאשר על תשלום נמוך זה יש עוד הנחה של 12% אם הם רוכשים בהינף אחד.
פגם נוסף בהחלטה שהיא מעניקה זכויות לראשונה בקרקעות לא מתוכננות בשיעורי תשלום נמוכים של 40%. מדובר על הטבה עצומה ששוויה לא ידוע ולא נבדק. יש לציין שסעיף זה הוכנס בלחץ של הקיבוצים רק 3 שעות לפני ישיבת המועצה ולא הופיע בהצעה המקורית. בהחלטה נקבע שוועדה תבחן אותה, כעת מנסים הקיבוצים למנוע את בדיקתה. בהחלטה פגמים נוספים היא מעניקה זכות לאגודה לספסר בקרקעות על חשבון הציבור המעוניין להתיישב בקיבוץ ומגדילה את הפערים הכלכליים בין חברי הקיבוץ.

יש לזכור שקיבוצים יכולים גם היום לשייך דירות בהתאם להחלטות המטיבות הקודמות של רשות מקרקעי ישראל (979 ) והניסיון לעקוף את רשות מקרקעי ישראל ולערוך דיון בכנסת נועד להציג תמונה מסולפת ולקבל הטבות נוספות במשאבי הציבור שלא כדין.

הענקת זכויות נדל"ניות לקיבוצים הכי חזקים בארץ, פוגעת קשה בעקרונות השוויון והצדק החלוקתי ביחס למגזרים אחרים באוכלוסיה, שלא זוכים להטבות בדיור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.