רובי ריבלין, סיקא אהרוני ונריה מאיר. צילום מוקי שוורץ
רובי ריבלין, סיקא אהרוני ונריה מאיר. צילום מוקי שוורץ
הודעה לעיתונות

ארוע פתיחת בית פלוגת הכותל בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין

במעמד נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין
ובאירוע חגיגי ומרגש
נפתח מחדש בית פלוגת הכותל ברובע היהודי
80 שנה אחרי שנסגר על ידי הבריטים

בארוע נכח גם סיקא אהרוני, בן ה-97, הלוחם האחרון מהפלוגה המקורית,
לוחמי אצ"ל, משפחות חברי הפלוגה
ונציגי ארגונים אמריקנים שהגיעו לרגל חנוכת שגרירות ארה"ב בישראל

80 שנה אחרי שנסגר על ידי הבריטים, נפתח רשמית בארוע חגיגי "בית פלוגת הכותל", מוזיאון חדש בלב הרובע היהודי, אשר מביא לראשונה את סיפורה המדהים של פלוגת הכותל - סיפור שכמעט ונשכח מהיסטוריית הישוב היהודי בארץ ישראל. בית פלוגת הכותל, אשר הוקם ע"י תנועת בית"ר העולמית, בסיוע הקרן הקיימת לישראל ומשרד ירושלים ומורשת, מביא את סיפורם ההירואי של צעירים חברי תנועת בית"ר שהגנו על העיר העתיקה כתגובת נגד להגבלות שהטיל השלטון הבריטי על קיום יהודי בכותל. המוזיאון ממוקם בתוך הבית המקורי ששימש אותם למגורים.

הארוע התקיים באולם 'אחר כתלנו' שבמנהרות הכותל, במעמד נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, שאביו, פרופ' יוסף ריבלין, היה חבר בפלוגת הכותל, השר לענייני ירושלים ומורשת מר זאב אלקין, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ ומנכ"ל בית"ר העולמית, מר נריה מאיר.

בארוע נכחו גם סיקא אהרוני בן ה-97, הלוחם היחיד מפלוגת הכותל אשר עודנו בחיים, חברי אצ"ל, משפחות לוחמי הפלוגה וביניהם השר לשעבר, דן מרידור, שאביו, אליהו מרידור ז"ל, היה מפקד הפלוגה וכן הרצל מקוב, מנהל מרכז מורשת בגין, שאביו, יצחק מקוב ז"ל, היה לוחם בפלוגה. בנוסף השתתפו ראשי ארגונים יהודיים אמריקנים, אשר הגיעו במיוחד לרגל פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא נאום נרגש, באמרו: "זהו חוב היסטורי של האומה כולה לחברי פלוגת הכותל, ששמרו על חיינו כאן בדרכי העיר העתיקה ודאגו שגם בזמנים של אימה וצלמוות, קול התפילה ישמע בכותל"

נריה מאיר, מנכ"ל בית"ר העולמית, אשר הנחה את הטקס, פתח בדברים ואמר: "העברת השגרירות אתמול היא פועל יוצא של נחישות יהודית לאורך הדורות. אנחנו מזכירים היום אבן דרך משמעותית נוספת לנוכחות היהודית בירושלים. לאחר מאורעות תרצ"ו, הפגיעה הרוחנית הביאה גם לעזיבת הישוב ולחשש כי העיר העתיקה תיוותר ללא יהודים. ברגע ההיסטורי הקשה, חניכי תנועת בית"ר, תלמידיו של זאב ז'בוטינסקי, נרתמו למשימה.
בהגנה, בתפילה, באירועי תרבות ובמאמצים דיפלומטיים החזירו חברי הפלוגה ותוקעי השופר את הכותל לידיים יהודיות וקול השופר נשמע שוב. פעולתם לא היתה מקומית, אלא בעלת השפעה בינלאומית והיסטורית. האימפריות למדו להכיר כי אי אפשר לנתק את הקשר בין העם היהודי למקום קודשו."

בית פלוגת הכותל – הסיפור ההיסטורי

מאורעות תרפ"ט הובילו בעקבותיהם שורה של הגבלות על הנוכחות היהודית בעיר העתיקה ובכותל מצד הבריטים. חבורת בית"רים החליטו לעשות מעשה ולהשמיע את קול השופר על חומות העיר העתיקה. מידי מוצאי כיפור, משנת 1930 ועד 1948, התגנבו מספר נערים אל הכותל ותקעו את התקיעה הגדולה בשופר. מי שנתפסו ישבו בכלא מספר חודשים בתנאים קשים.

עם ריבוי הפגיעות ביהודי העיר העתיקה על-ידי הפורעים הערבים, הוחלט בראשית 1937 להקים פלוגת בית"ר ייעודית שתשהה במקום דרך קבע, תגביר את ביטחון תושבי הרובע היהודי ותשמור על הקשר המתמיד עם הכותל.

הם ישבו במקום במשך שנה וחצי, תוך כדי עימותים מתמשכים עם התושבים הערביים ועם החיילים הבריטים ופעילותם היוותה את הבסיס להקמתו של האצ"ל. במחצית 1938, לאחר מספר אירועים שגבו חיי אדם והותירו מספר פצועים, פשטו הבריטים על המקום וחסמו אותו. ובכל זאת, המשיכו צעירי בית"ר במסורת התקיעה בשופר בכותל במוצאי כיפור, תוך כדי סכנת נפשות.

עכשיו, 80 שנה אחרי, נחנך סוף כל סוף המוזיאון שמספר לראשונה, בסרטי דרמה היסטוריים מרתקים, את סיפורה של פלוגת הכותל ואת קורותיהם של הנערים היהודים שסיכנו את עצמם למען שמירת הגחלת בכותל ובירושלים וסיפורם נשתכח. מבקרי המוזיאון יעברו את המסלול הציוני ההיסטורי שמתחיל בתוקעי השופר, ממשיך בפלוגת הכותל עד לגבורת אנשי האצ"ל.

המוזיאון פתוח לקהל הרחב. רחוב היהודים פינת פלוגת הכותל, הרובע היהודי, ירושלים.
הזמנות וכרטיסים דרך "המרכז למורשת בגין".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אורנה בן חיים יח"צ ותקשורת.