מפרסם: Lachyani's
תאריך: 10/06/2018 15:01
נושא: דתות, יהדות
הרה"ג יצחק ברדא שליט"א
הרה"ג יצחק ברדא שליט"א
הודעה לעיתונות

כך נולד המשפט "לשון הרע לא מדבר אלי"

שיחת הטלפון האקראית שהתקיימה בצרפת בין הרה"ג יצחק ברדא שליט"א והרב רפאל הלפרין ע"ה, הולידה את המשפט "לשון הרע לא מדבר אלי" שתופס את מירב תשומת הלב של יהודי הארץ והתפוצות.

"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ... אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל..." (שלח לך, יג, לא) במהלך שיעורו השבועי של ראש מוסדות יצחק ירנן הרה"ג יצחק ברדא שליט"א, סיפר הרב בהקשר לפסוק בפרשת השבוע:

"לפני כשמונה שנים, ביקרתי את קהילת היהודים בפריז, אחרי התפלה בדרך לבית המלון, אני שומע מאחריי 'היי, הנה הרב ברדא' אני מסתובב ורואה את יעקב הלפרין בנו של הרב רפאל הלפרין ע"ה, הוא אומר לי יעקב 'אבא מחפש אותך' ומיד צלצל אליו ונתן לי לדבר איתו..."

בשיחה שהתקיימה התבקש הרב ברדא שליט"א ע"י הרב הלפרין ע"ה לומר לו את החידוש המפורסם, בעניין 'וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר...' "אבל אני מקליט..." אמר הלפרין.

בסיום השיחה הוסיף הלפרין בנימה אישית: "כבוד הרב, אני כבר זקנתי ועוד מעט אני הולך בדרך העולם, האם כבודו יוכל לומר לי, איזה צידה אני יכול לקחת איתי?" בתגובה ענה הרב כי יש לו מספיק צידה בחיקו.

הוא חזר על שאלתו: אבל מה אני יכול לקחת דבר שממשיך הלאה?

ענה לו הרב: יש את הרב משנה ברורה חיבור על השולחן ערוך, שלא מכירים אותו אבל שמו הוא: "בעל החפץ חיים". ולמה לא אומרים בעל המשנה ברורה? – אלא לומר לך, שכל מי שלומד הלכות לשון הרע, וזהיר בהם, זכותו הולכת לפניו לעולם, לכן הוא נחשב לבעל החפץ חיים ולא לבעל המשנה ברורה בלי לפגוע חלילה בחיבורים אחרים. "טוב, הבנתי..." סיכם הלפרין ע"ה והשיחה בניהם הסתיימה. זמן לא רב לאחר מכן נולד המשפט "לשון הרע לא מדבר אלי" שעושה רעש בכלל הציבור הישראלי, דתיים וחילונים.

זמרים, אישי ציבור, רבנים ופוליטיקאים – נושאים על ידיהם צמידים עם המשפט המוכר, רק באחרונה הזמר עומר אדם שהופיע בהיכל 'סמי עופר' שבחיפה, חילק לשלושים אלף הצופים צמידים עם בקשה מיוחדת להיזהר מלשון הרע.

כהמשך ישיר לדברים פנה הרה"ג יצחק ברדא שליט"א למשתתפי השיעור:

"בימים אלו, לקראת הבחירות לעירייה, מתחילים כל המועמדים להתכונן לבחירות, וכולם מבינים את הרצון והזכות של כל אחד שראוי להיות ראש עיר שיתמודד. זכותו לבחור ולהיבחר.

אבל הדבר החשוב הוא לשמור על כבודו של האחר, לא לבזות את שאר המועמדים או את אלה שבוחרים אחרת ממך, לא הותרה עבירת לשון הרע בשביל בחירות, ראוי לכולם להיזהר בזה.

מי שראוי ויודע שכך הם פני הדברים, שירוץ על מנת להיבחר ומי שראוי בהחלט יבחר..."

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- Lachyani's.