הודעה לעיתונות

ח'אן אל-אחמר - המאבק נגד חורבן וגירוש נמשך!

הודעה לתקשורת 7.7.2018

בסוף השבוע חל מפנה דרמטי במאבק סביב הכפר ח'אן אל-אחמר. בעוד כוחות צבא פועלים בכל הכח להכשרת דרכי גישה על מנת לאפשר את הריסת הכפר ופינוי תושביו בכפיה, והם כבר החריבו מספר מבנים בכפר סמוך, נענה לבג"ץ לעתירה דחופה שהגיש עורך הדין של קהילת ח'אן אל-אחמר והוציא צו ביניים האוסר על המדינה להרוס את ח'אן אל-אחמר.

יש בכך שינוי מהותי לעומת ההחלטה האכזרית שהוציאו שלושה שופטי בג"צ לפני מספר שבועות ואשר התירה לשלטונות להחריב את הכפר ולגרש את תושביו. ויש בכך הענות, לפחות חלקית, לקריאה שפרסמו עשרות סופרות וסופרים ידועים, בכותרת "אם יש שופטים בירושלים - אל יכשירו ביצוע עוולה נגד חלשים וחסרי כח" (ראו נוסח מלא בהמשך).

ועם זאת – כרגע מדובר בהישג חלקי בלבד. הצו החדש שהוציא בג"צ תקף רק עד יום רביעי הקרוב. עדיין לא ברורה עמדת בית המשפט לגבי התכנית המפורטת להכשרת הכפר אותה הגישו התושבים ונציגיהם, ולגבי סירוב רשויות המדינה לדון בתכנית זו או בכלל להביט בה.

עשרות פעילים פלסטינים וישראלים השתתפו בשבוע האחרון בהתנגדות לא אלימה לפעילות הכוחות שבאו להחריב את הכפר, והם מוכנים ומזומנים להמשיך בכך אם יהיה צורך. מאות פעילים השתתפו בהפגנת מחאה שהתקיימה בתל אביב בשבוע שעבר. מדינות אירופאיות וסוכנויות או"ם מגנות את ההריסה והגירוש בגדה המערבית ותובעות ממדינת ישראל להימנע מפעולות המפירות אמנות בינלאומיות.

רשויות המדינה ציפו כי החרבת כפר זעיר במקום מרוחק תעבור "מתחת לרדאר" של הקהילה הבינלאומית. בדיוק ההיפך קרה – האיום להחריב את ח'אן אל-אחמר הפך לידיעה חדשותית ברחבי העולם – למשל הוא הגיע לכותרת הראשית בעמודו הראשון של "ניו יורק טיימס" שהוא גם בעידן טראמפ אחד העיתונים החשובים והמשפיעים בעולם.

המאבק בכל התחומים – בשטח עצמו, בתוככי החברה הישראלית ובזירה הבינלאומית – ימשך וגם יתעצם עד אשר יוסר לחלוטין איום ההרס והגירוש, עד אשר תושבי ח'אן אל-אחמר יוכלו לשכון בבטחה ובשלווה על אדמתם.

להלן נוסח העצומה עליה חתמו מיטב הסופרים והסופרות הפועלים כיום במדינת ישראל.

אם יש שופטים בירושלים - אל יכשירו ביצוע עוולה נגד חלשים וחסרי כח

היישוב ח'אן אל אחמאר שוכן בין מעלה אדומים וכפר אדומים, מזה עשרות שנים. מאות תושבי הכפר חיים בעוני מרוד ללא תשתיות. עמותה איטלקית בנתה בכפר, בבניה אקולוגית, בית ספר שמעניק חינוך לילדים, (לראשונה גם לילדות), בדואים מהאזור, והוא נקודת אור בחייהם.

מזה שנים חותרת ממשלת ישראל להרוס את בית הספר ולגרש את תושבי הכפר במטרה להרחיב את ההתנחלויות שהתמקמו משני עברי הכפר, ולקיים מרחב שהחיים בו מותרים ליהודים בלבד.

הבדואים תושבי חאן אל אחמאר האמינו שיש שופטים בירושלים. הם פנו לבית המשפט העליון בעתירה לאסור על מדינת ישראל להרוס את קורת הגג הדלה שלהם ואת בית הספר של ילדיהם.

ביום חמישי, 24.5.18, דחו שלושה שופטי בית המשפט העליון-נעם סולברג, ענת ברון, ויעל וילנר את עתירתם של תושבי חאן אל אחמאר, והתירו למדינת ישראל להרוס את בתיהם, את דירי הצאן ואת בית הספר בלי שתוצע להם חלופה ברת מימוש למגורים, למרעה וללימודים. במהלך אכזרי במיוחד אישר בית הדין הגבוה לצדק את ההתעמרות הקשה באוכלוסייה נטולת זכויות זו. העתירה למימוש צווי ההריסה הוגשה ע"י השכנים מהתנחלות כפר אדומים. בית המשפט בחר לעמוד לצידם של אלה שיש להם הכל ולשלול את המעט מאלה שאין להם כמעט כלום.

המשפט ההומניטרי הבינלאומי קובע כי העברת אוכלוסיה בכפיה בשטח כבוש היא פשע מלחמה. מי כמונו אזרחים מודאגים חייבים לזכור לאן מתדרדרת מדינה שהמשפט שלה מיישר קו עם שלטון שבשם אידיאולוגיה לאומנית שולל מבני מיעוט אתני את זכויות האדם הבסיסיות.

ומהמקורות: נתן הנביא המשיל לדוד המלך את משל "כבשת הרש" על פיו איש עשיר וחמדן טבח את כבשתו היחידה של שכנו העני כדי להאכיל את אורחו. בתגובה אמר דוד שהעשיר הוא בן מוות. נתן לא היסס לומר לדוד כי המשל הוא על פשעו עם בת שבע.

אנו אזרחי ישראל קוראים למדינת ישראל להתעשת, לחזור בה מהכוונה לגרש את תושבי ח'אן אל אחמאר, מהכפר בו נולדו מרביתם. אנו קוראים לשופטי בג"צ להגן על זכויות אדם של החלשים ולא לשמש כלי להכשרת עוולות המדינה בשטחים הכבושים.

רשימת החותמות/ים

שמעון אדף, ניר ברעם, אסף גברון, אייל מגד, דויד גרוסמן, מוחמד עלי טהא, א.ב. יהושע, סביון ליברכט, סמי מיכאל, אגי משעול, יהושע סובול, סלמאן מצאלחה, עודה בשאראת, עמוס עוז, חביבה פדיה, מאיר שלו, צרויה שלו, אורלי קסטל-בלום, אבירמה גולן, איריס לעאל, יגאל סרנה.