מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 10/07/2018 15:42
נושא: חדשות, עבודה ורווחה
עובדי בניין מאוקראינה הגיעו הבוקר לישראל
עובדי בניין מאוקראינה הגיעו הבוקר לישראל
עובדי הבניין מאוקראינה חותמים היום על חוזים מול חברת כוח האדם
עובדי הבניין מאוקראינה חותמים היום על חוזים מול חברת כוח האדם
הודעה לעיתונות

קבוצה ראשונה של 96 עובדי בניין מאוקראינה הגיעה לישראל במסגרת הסכמים בילטראליים

קבוצה ראשונה של עובדי בניין מאוקראינה נחתה היום (ג' – 10 ביוני) בישראל במסגרת פיילוט להעסקת עובדים זרים בענף הבניין כחלק מהסכם בילטראלי בין המדינות וכחלק מהמאבק למיגור התופעה הפסולה של גביית דמי תיווך בלתי חוקיים מעובדים וסחר בבני אדם. את פניהם של עובדי הבניין קבלו נציגי רשות האוכלוסין ו CIMI - המרכז להגירה בינלאומית וקליטה.

עובדי הבניין נחתו בנתב"ג הבוקר ועד ה- 19 ביולי יגיעו 96 עובדי בניין מתוך 130 שעברו סבב מינויים מקצועיים באוקראינה בפיקוח של הבוחנים מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ ומטעם משרד הבינוי והשיכון וכן כל עובד בניין מיועד עבר בדיקות רפואיות קפדניות.

ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד CIMI - המרכז הבינלאומי להגירה בינלאומית מדגיש כי "ישראל לא תאפשר הגעה של עובדים זרים שלא באמצעות הסכמים בילטראליים. עד כה נחסכו למעלה מ- 200 מיליון דולר מההוצאות של העובדים הזרים". מנטבר, שקיבל את עובדי הבניין בשדה התעופה ופיקח על הליך רישומם וחתימתם על חוזים מול חברת כוח אדם, מגלה כי בשל קצב הצמיחה המרשים של ישראל, עובדים זרים מכל העולם רוצים להגיע ולעבוד בישראל. הסיבות לכך הם שכר המינימום הגבוהה וכן בשל תנאי העסקה טובים הכוללים הקפדה על שעות עבודה, תשלום על שעות נוספות וביטוחי בריאות וקו חם לעובדים שמופעל על ידי סימי - המרכז להגירה בשפות השונות ובו מטופלות כל תלונות העובדים באופן מיידי.

ארנון מנטבר ברך על הגעת העובדים כחלק ממהלך כולל של מאבק למיגור התופעה הפסולה של גביית דמי תיווך בלתי חוקיים מעובדים וסחר בבני אדם כמו גם סיוע לענף הבניין בישראל. לדבריו קיום פיקוח מקצועי קפדני על התהליך שמאפשר לעובדים המתאימים ביותר להגיע לישראל ללא צורך בתשלומי עתק לתיווך, שהגיעו לפעמים לסכומים של 10,000 דולר ויותר.

כזכור, בשנת 2011 התקבלה החלטת ממשלה לפיה עובדים זרים יגויסו במסגרת הסכמים בילטראליים בלבד, כאשר ההסכמים מאפשרים פיקוח, בקרה וליווי העסקת עובדים זרים החל מיום גיוסם ועד לסיום עבודתם בישראל וחזרתם לארצם.

בנוסף להסכם החדש עם אוקראינה על הגעת עובדי בניין, עד היום נחתמו מספר הסכמים בילטראליים עם ממשלות כגון תאילנד (בתחום החקלאות), מולדובה, בולגריה ורומניה (בתחום הבניין), ועוד. ראוי לציין כי בימים אלה מועסקים בישראל כ- 8,000 עובדים סינים באמצעות הסכמים בילטראליים בענף הבניין.

ההסכם עם אוקראינה, בהובלת מנהל שירות למעסיקים ולעובדים זרים, רשות האוכלוסין וההגירה, נועד לייצר מסלול הבאת עובדים זרים בתחום הבניין באופן מוסדר ומבוקר תוך סיום עלויות דמי התיווך הלא חוקיים. עובדי הבניין משלמים כיום רק את עלות כרטיס הטיסה לישראל ועלות הבדיקה הרפואית.

המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (CIMI) הנה עמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום הסכמות ותקנות בינלאומיות בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה. היו"ר והמייסד של העמותה, ארנון מנטבר מדגיש כי CIMI מפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם מניעת סחר בבני אדם ומאבק בעבדות מודרנית, יישום ופיתוח הסכמים בילטראליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות בטיפול בנושאים שונים בתחומי הגירה, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים. במקביל CIMI פועלת להגדלת המודעות לזכויות מהגרים בישראל באמצעות הפצת מידע והכשרות מקצועיות. בעמותה פועל צוות של כתריסר עובדים ברחבי הארץ.

יחסי ציבור: יצחק רביחיא, רב תקשורת: 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.