הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: מלחמה חדשה עם עזה - רק תסבך את המצב ותסכן את שני הצדדים

"אני שמח לשמוע בשעות האחרונות ידיעות על הפסקת אש בגבול רצועת עזה, ואני מקווה שאכן מסתיים סבב הלחימה הזה אשר גבה את חייהם של נערים בעזה וגרם סבל רב - גם אם לא אבידות בנפש - גם בצידו הישראלי של הגבול" אומר המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי. "עם זאת, אסור שיהיו לנו אשליות. גם אם הלילה תתיצב הפסקת האש ומחר לכאורה יחזרו החיים למסלולם, הבעיות שגרמו לסבב הלחימה הזה לא נפתרו ולא נעלמו ונשאערו כמו שהיו. כוונתי היא למצור האכזרי שמדינת ישראל מטיל על רצועת עזה, מצור אשר חונק את כלכלת הרצועה והופך את חייהם של שני מליוני אנשים לגיהנום מתמשך - וממשלת ישראל בהחלט אינה מתכוונת לשנות את המצב הנורא הזה. כוונתי גם לבעיות החברתיות החמורות בתוך החברה הישראלית, שגם איתן הממשלה לא מנסה ולא רוצה להתמודד והיא רק מחריפה אותן - וכדי למנוע התפרצות של זעם מהפכני בחברה הישראלית, הדרך הידועה והמוכרת מדורי דורות, גם אצלנו וגם בהרבה מקומות אחרים, היא לנסות להטות את זעם ההמונים אל "האויב החיצוני המאיים" במקום שיפנה אל האשמים האמיתיים, כלומר הממשלה ובעלי ההון שאותם הממשלה משרתת. מכיון ששתי הבעיות האלה לא נפתרו, הרי גם אם הפסקת האש הנוכחית תתייצב, התפרצויות חדשות וחמורות יותר הן רק שאלה של זמן - ולא הרבה זמן.

לגבי ההסלמה שעברנו במהלך היממה האחרונה, אומר ירושלמי בין
היתר את הדברים הבאים, דברים הבאים: "עם כל התנגדותי לאלימות משני הצדדים אני מטיל את
עיקר האחריות לסבב הלחימה האחרון הזה בין צה"ל לארגוני ההתנגדות הפלסטיניים
בעזה על השלטון הישראלי, אשר כדי להסיח את הדעת מבעיות חברתיות וכלכליות
קשות ביותר שהחברה הישראלית מתמודדת איתן ומהחקירות שמתנהלות נגד ראש
הממשלה נתניהו ונגד שרים ומקורבי שרים נוספים - מוכן להטביע את כל האיזור
בדם והרג, רק שאנשים לא ייצאו למאבק חברתי רציני ובר תוצאות ממשיות בשטח
באמת. הפסקת אש יכולה היתה להיות שלב ראשון וחיוני לקראת הסדר והסכם של קבע - רק שכרגע, אף אחד בממשלת ישראל לא באמת מעונין בכך".

שמואל ירושלמי ממשיך ואומר: "שלא תהינה אשליות. אם לא ינתן פתרון ממשי לבעיות של עזה, ובראשן בעית המצור הישראלי החונק וההרסני, הרי זאת רק שאלה של זמן עד שיפרוף עוד סבב ועוד סבב מול עזה, ובסופו של דבר זה יתפתח ל"צוק איתן 2". אם זה אכן יקרה, אני קורא
לכל חייל וחיילת צה"ל, לכל קצין וקצינה למאן ליטול חלק בפארסה המלחמתית
הזו בשירותם של בעלי ההון ותעשיות הנשק הישראליות והאמריקאיות. אני קורא
לסרב פקודה ולא להיאות לשמש בשר תותחים של מלחמה מיותרת ובלתי מוצדקת
לגמרי.

לא לשפיכות דמים חדשה!
לא להרג ואלימות משני הצדדים!
כן, להסרת המצור מעל רצועת עזה ושיקום חייהם של תושבי הרצועה!".