מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 01/08/2018 10:59
נושא: ספרות
צילום כריכה: גד קינר קיסינגר. גרפיקה: רונית פינקו כהן
צילום כריכה: גד קינר קיסינגר. גרפיקה: רונית פינקו כהן
הודעה לעיתונות

תעודת זהות ססגונית של משורר שאינו מייפה את המציאות

מַבָּטוֹ הַחַי שֶׁל אָבִי קוֹשֵׁר אִתִּי קֶשֶׁר/נֶגֶד תְּמוּנָתוֹ הַמֵּתָה,/שׂוֹרֶה עִם אֶרְאֶלֵּי כְּתנֶֹת הַמְּשֻׁגָּעִים/שֶׁל הַמִּסְגֶּרֶת הַלְּבָנָה./וְיָכֹל לִי./אָבִי יוֹרֵד מֵהַתְּמוּנָה לַעֲטֹף אוֹתִי בְּמַבָּטוֹ/הַחוֹמֵל כְּמוֹ בְּטַלִּיתוֹ הַמַּצְהִיבָה כְּשֶׁחָרַדְתִּי/כְּיֶלֶד מֵאֵימַת יוֹם הַדִּין. (גד קינר קיסינגר, מתוך " מבטו של אבי")

"סלפי" מאת פרופ' גד קינר קיסינגר. הוצאת ספרא 2018

מחיר 45 ש"ח. 118 עמ'. צילום כריכה: גד קינר קיסינגר. גרפיקה: רונית פינקו כהן

ניתן להשיג בחנויות הספרים.

תעודת זהות ססגונית של משורר שאינו מייפה את המציאות

ספר שיריו השביעי של פרופסור גד קינר קיסינגר, שחקן, מרצה, במאי, סופר, מתרגם, חוקר, אביר כבוד של נורבגיה, עוסק בארספואטיקה, ארוטיקה, פוליטיקה, זקנה, משפחה ואהבה, שירתו עשירה בהרמזים ובפירושים לסיפורי התנ"ך, האוונגיליונים, המיתולוגיה, התיאטרון, מומחיותו של קינר והקולנוע.

שירתו של גד קינר קיסינגר ב"סלפי" מוסבת בעיקרה על עצמה – על השיר ועל השר - אך שירה זו גם מעוגנת לבלי הפרד בהוויה הישראלית, הפוליטית, התרבותית, הארוטית, המשפחתית והילדית: השירים מיטלטלים בין אמירה ישירה ו"קלילה", לבין לשון פיגורטיבית אקספרסיוניסטית, מוקצנת לעתים, העשירה בהרמזים למקורות, למיתוסים יהודיים, ישראליים ואוניברסליים, וליסודות משדות הספרות, התיאטרון בו עוסק הכותב, והפילוסופיה. חומרים אלה נחשפים להזרה עדכנית, מתמודדים עם חווית קיום מפוכחת, נטולת רומנטיקה, מודעת למורכבותם ולאימתנותם של מעגלי המציאות הנפשית והחיצונית: שירי אהבה בוגרת הממיתה ומיילדת את עצמה מחדש במחזוריות אינסופית; השפעת הגיל המתקדם על הזוגיות והיצירתיות; התמודדות נמשכת והולכת עם משקעי תקופת ילדות והתבגרות במובלעת מרכז-אירופית נוקשה בתוככי תל אביב; שירי חרדה למשפחה; שירי ילדים לכאורה; שירים פוליטיים, ושירים העוסקים בעולמו של מי שהכיר בנעוריו יהדות וישראליות הומניות יותר; שירי חוויות סוריאליסטית; ושירה ארס-פואטית - שירה על שירה - הבודקת את דופק עצמה, ולאו דווקא בקדרות ניהיליסטית, אלא בהומור ובאירוניה עצמית. במבט כולל, זו שירה בשלה של יוצר שכתיבתו רבת הסתירות והפרדוכסים הושוותה בעבר עם זו של אלתרמן וסילביה פלאת'.

כתב היד עורר תגובות נלהבות בקרב אנשי ספרות ואקדמיה:

לדברי פרופ' זיוה שמיר: "הספר סלפי הוא תעודת-זהות ססגונית גדולה של משורר אמִתי, שאינו מייפה את המציאוּת ואינו חוסך לפעמים מקוראיו את פניה המסוייטים. שיריו מעניקים פירושים מקוריים לסיפורי התנ”ך, האוונגליונים, המיתולוגיה, התאטרון והקולנוע. זהו ספר השירים היפה ביותר של גד קינר ומהיפים והמעניינים שקראתי בשנים האחרונות."

המו"ל, ד"ר חיים נגיד: "הסמלי, הממשי והמדומיין בעולמו של גד קינר קיסינגר עוברים בספר סלפי היתוך פיוטי המקנה לנוכחותו של הדובר בשירים ממשות משכנעת, ולכלל שירתו של קינר את טבעה המורכב, המאתגר ושובה הנפש. זהו משורר שאינו נרתע מלחשוף בשיריו את עולמו האינטימי, והוא עושה זאת בשליטה וירטואוזית ברטוריקה השירית."

המבקר ירון אביטוב כותב: "קינר קיסינגר מצליח לצרף ולהתיך דימויים מפתיעים בתוך שורה אחת, דימוי אחד או שיר אחד, רעיונות ומילים מעולמות שונים וזרים לחלוטין זה לזה, למשל : ‘וְיָדִי הַתּוֹעָה בְּחֶשְׁכַת שְׂעָרֵךְ, וּבַאֲפֵלַת מִנְהֲרוֹת קְמָטַיִךְ, מִתְקַדֶּמֶת בְּכוֹרֵיאוֹגְרַפְיָה זְהִירָה וּמְעֻדֶּנֶת שֶׁל מְנַתְּחֵי מֹחַ וְלֵב..."

פרופ' זהבה כספי: "סלפי הוא ספר אישי מאד, עשיר, עוצמתי וצלול...הפרסונה השירית של המשורר המבוגר היא של ארכיאולוג של הנפש, החופר פנימה שוב ושוב על מנת למצוא בכל פעם מחדש את המקור האנרגטי של החיים ושל השירה..."

פרופ' גבריאל מוקד, עורך כתב העת "עכשיו": "חלק ניכר של שירי הקובץ שלפנינו מוקדש לנושאים ארוטיים... אך מצויים בקובץ המרתק הזה גם נושאים נוספים ... כזה הוא השיר היפה הנסב על אביו של המשורר ויחסי המשורר איתו."

פרופ' ניצה בן דב: "את השירים המאתגרים, העשירים בארמזים, הנעים בטבעיות מנטורליזם בוטה של גוף, דם, זרע ודמעות אל הרליגיוזי, המופלא, והאירוטי, ניתן להבין במלוא מובן השיר או רק לחוש במלוא הרגש והלב".

גד קינר קיסינגר הוא פרופסור לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ולשעבר ראש החוג לתיאטרון, דרמטורג, שחקן, במאי ומתרגם מגרמנית, נורבגית ושבדית. ב 2009- זכה קינר בתואר “אביר מדרגה ראשונה של מסדר הכבוד הנורבגי המלכותי” מטעם מלך נורבגיה, האראלד החמישי, על תרומתו לקידום המחזאות הנורבגית בישראל. קינר הוא יו”ר איגוד כללי של סופרים בישראל, ונשיא המרכז הישראלי של מכון התיאטרון הבינלאומי קינר קיסינגר החל לפרסם שירה מגיל צעיר.

במרוצת השנים פורסמו שיריו בגג, עיתון 77 , עלי-שיח, הליקון, מאזניים, קשת החדשה, שבילים ועוד, כמו כן, במוספים הספרותיים בעיתונים היומיים , באתרי אינטרנט, וכן באסופות ספרותיות בעברית ובלועזית. שיריו תורגמו לאנגלית על ידי נתלי פיינשטיין, ופורסמו במספר במות ספרותיות מרכזיות בארה”ב, וכן תורגמו לערבית על ידי המשוררת הפלסטינית רים ג’נאיים, והופיעו בכתב עת המופיע בביירות. ספר שיריו בספרדית יצא ב- 2015 בהוצאת וורבום במדריד בשיתוף הוצאת ספרא. על ספרו הפרעות קשב (הוצאת ספרא 2010) זכה בפרס אס”י.

סלפי הוא ספר שיריו השביעי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.