ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית - CIMI
ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית - CIMI
הודעה לעיתונות

כ- 4.8 מיליארד ₪ מועברים מדי שנה על ידי מהגרי עבודה בעלי אשרה מישראל למדינות מוצאם

סקר ראשוני בקרב מהגרי עבודה בענף החקלאות שנערך במרכז להגירה בינלאומית -CIMI - מגלה כי 75% מההכנסה הפנויה של מהגרי העבודה בעלי האשרה נשלחת לארצות המוצא

ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה מסר כי להערכתו ולהערכת המרכז להגירה, העובדים הזרים החוקיים בישראל מעבירים לארצות מוצאם מדי שנה סכום של כ- 4.8 מיליארד ₪. עוד מתברר כי כ- 75% מההכנסה הפנויה של מהגרי עבודה בעלי אשרה נשלחת חזרה הביתה לארצות המוצא. הכסף, מדגיש מנטבר, מסייע למשפחות מהגרי העבודה החוקיים להתמודד עם בעיות קיומיות בסיסיות ומהווה פוטנציאל לפיתוח קהילתי ועירוני בארצות האם של המהגרים.

מחקר ראשוני שערכו אלון אקרמן וד"ר נלי כפיר מהמרכז להגירה בינ"ל יחד עם פרופ' אדריאנה קמפ מהתוכנית להגירה גלובלית ומדיניות מאוניברסיטת ת"א, מגלה כי מרבית המשכורת שמרוויחים העובדים בעלי האשרה בישראל נשלח מדי חודש לביתם. כך למשל דיווחו כתריסר עובדים בענף החקלאות שהגיעו תחת הסכם בילטראלי כי משכר ממוצע של 5,500 ₪ הם מעבירים לתאילנד כ- 75-80% משכרם (סכום ממוצע של 4,250 ₪ ) וכי הם מסתפקים בכ- 1,250 ₪ למחיה בישראל בעיקר לאוכל, פלאפון, שירותי אינטרנט ומוצרים אישיים. במענה לסוקרים מסרו עובדי החקלאות מתאילנד כי הכספים שנשלחים הביתה מיועדים לעזרה למשפחה, לימודים עבור ילדיהם, לחסכון, לתשלום חובות וגם לרכישת אדמה או הקמת עסק לאחר חזרתם. בכספים אלה, ראוי לציין, יש גם פוטנציאל סיוע ועזרה לקהילות וכפרים שלמים ולא רק למשפחות מהגרי העבודה.

מנתוני המחקר הראשוני וממצאים שנאספו בשנים האחרונות על ידי המרכז להגירה בינ"ל עולה כי 106 מיליון ₪ מועברים מדי חודש לתאילנד בלבד על ידי מהגרי העבודה. עוד עולה מהסקר האחרון כי 29% מהעובדים קיבלו את שכרם באמצעות בנק הדואר, 29% קיבלו את שכרם במזומן, עוד 21% קיבלו שכר בהמחאות , ו- 14% קיבלו את שכרם ישירות לחשבון בתאילנד (עוד 7% באמצעות בנק הפועלים). ממצאי המחקר מלמדים גם על דרכי העברת הכספים לחו"ל: 40% דיווחו על העברת כספם לארצות המוצא באמצעות בנק הדואר, 20% באמצעות חברת העברת כספים, 20% המעסיק העביר והיתר באופנים אחרים. נתוני המרכז להגירה בינלאומית מצביעים על כך ש 27,000 עובדי ועובדות חקלאות מתאילנד נכנסו עד כה לישראל במסגרת ההסכמים הבילטראליים, מתוכם שוהים בישראל בשנת 2018 – 21,551 מהגרי ומהגרות עבודה. נתון נוסף ראוי לציון הוא דו"ח המרכז להגירה שמגלה כי השנה התקבלו כ- 1000 תלונות ופניות של עובדי ועובדות חקלאות מתאילנד לקו החם למהגרי עבודה.

פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה מסר כי ישראל היא מדינה מבוקשת מאוד לעובדים זרים וכולם רוצים לעבוד כאן בגלל השכר הגבוהה והתנאים הטובים הניתנים לעובדים הזרים. יחד עם זאת, הדגיש מור יוסף, לא נאפשר הגעה של עובדים זרים לישראל שלא באמצעות הסכמים בילטראליים.

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה נכון ל – 30 ביוני 2018 שוהים בישראל 93,214 עובדים זרים חוקיים, עוד 19,250 עובדים זרים לא חוקיים, 66,700 תיירים ללא אשרה בתוקף ו – 35,659 מהגרים לא חוקיים מאריתריאה, סודן ומדינות נוספות. עוד מתברר מנתוני רשות האוכלוסין כי מרבית העובדים הזרים החוקיים מועסקים בתחום הסיעוד – 50,560 (עוד 14,265 מועסקים בסיעוד באופן לא חוקי), 13,550 עובדים זרים חוקיים עובדים בתחום הבניין, 23,164 מועסקים בחקלאות ועוד 5,839 מועסקים כמומחים.

המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (CIMI) הינה עמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום הסכמות ותקנות בינלאומיות בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה. היו"ר והמייסד של העמותה, ארנון מנטבר מדגיש כי CIMI מפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם מניעת סחר בבני אדם ומאבק בעבדות מודרנית, יישום ופיתוח הסכמים בילטראליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות בטיפול בנושאים שונים בתחומי הגירה, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים. במקביל CIMI פועלת להגדלת המודעות לזכויות מהגרים בישראל באמצעות הפצת מידע והכשרות מקצועיות. העמותה שמה באחרונה דגש על פיתוח ידע ומחקר בנושא, בצד הפעלת קו חם למהגרי עבודה וסיוע למבקשי מקלט. בעמותה פועל צוות של כתריסר עובדים ברחבי הארץ.

יחסי ציבור - יצחק רביחיא, רב תקשורת: 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.