מפרסם: לימוד FSU
תאריך: 13/10/2018 16:25
נושא: יהדות
ראש עיריית סיגט מקבל את אות ההוקרה על המלחמה באנטישמיות
ראש עיריית סיגט מקבל את אות ההוקרה על המלחמה באנטישמיות
ליד ביתו של אלי ויזל
ליד ביתו של אלי ויזל
דיאלוג הבין-דתי
דיאלוג הבין-דתי
הודעה לעיתונות

העיירה הרומנית סיגט חגגה יום הולדת 90 ליליד העיר אלי ויזל – עם קריאה למלחמה באנטישמיות

חודשיים בלבד לאחר התקרית החמורה של ריסוס כתובות הנאצה על בית ילדותו של ויזל, יצאה היום קריאה מיוחדת למלחמה באנטישמיות, שכללה הענקת אותות לרשויות המקומיות על מאבקם העיקש בקיצוניים, ודיאלוג בין-דתי מיוחד בין נציגי הדתות במדינה.

ביום חמישי, 4.10, צוין בעיר סיגט שברומניה יום הולדתו ה-90 של זוכה פרס הנובל וניצול השואה אלי ויזל. האירוע, ביוזמת מצעד החיים ולימוד FSU, התקיים חודשיים בלבד לאחר התקרית החמורה בעיר, במהלכה רוססו על בית ילדותו של ויזל כתובות נאצה אנטישמיות פוגעניות. רשויות האכיפה המקומיות, ובראשן ראש עיר סיגט מר׳ הוריה ואסילי סקובלי, הובילו חקירה מואצת של האירוע והחשוד במעשה נלכד תוך ימים ספורים בלבד.

את גולת הכותרת של האירועים היוותה למעשה הקריאה העיקשת למלחמה באנטישמיות במדינה. במהלך היום התקיים טקס הענקת אותות לראש העיר סיגט ולרשויות אכיפת החוק של האזור, מטעם הארגונים השותפים, הקהילה היהודית של סיגט ונציגי הפדרציה של יהודי רומניה, על מאבקם העיקש באנטישמיות ובגילויי האלימות והגזענות. באירוע לקחו חלק גם התושבים המקומיים, ובהם גם כ-100 מתלמידי בתי הספר בסיגט.

בנוסף, התקיים במהלך היום המיוחד דיאלוג בין-דתי עם נציגי שלושת הדתות במדינה ואישים עובדים נוספים בביתו של אלי ויזל, שהיום משמש כמוזיאון לשואה ולזיכרון. בין המשתתפים באירוע - הרב הראשי של רומניה הרב רפאל שפר, הרב הראשי של רוסיה (ואחד האישים המקורבים ביותר לנשיא פוטין) הרב ברל לאזר, נשיא לימוד FSU אהרן ג. פרנקל, פרופסור אביעד הכהן, יד ימינו של אלי ויזל ומייסד הארכיון על שמו באוניברסיטת בוסטון ד״ר יואל רפל, ועוד. הדיאלוג הייחודי עמד תחת הסימן של המלחמה בשנאת הזרים, באנטישמיות ובאלימות, כמו גם עסק בזיכרון השואה והדרכים לשימורו, ומורשתו של אלי ויזל.

הרב הראשי של רוסיה ברל לאזר אמר במהלך האירוע כי ״סבא רבא שלי היה מאוד קרוב לרבו של סיגט, ותמיד אמר לי שהארץ הזו מאוד עשירה, גם ברמה הרוחנית. יחד עם זאת, השואה הינה חלק מההיסטוריה שלה, ולכן חשוב לזכור היטב את מה שאירע וללמוד את הלקח לעתיד -לעשות את כל מה שניתן בכדי לעצור את האנטישמיות. מה שחשוב יותר מהאדם שריסס את הגראפיטי על בית ויזל הוא מי לימד אותו לשנוא. שנאה מביאה לרצח, רצח מביא להרס, ובסופו של דבר כולם מפסידים. ולכן אולי הלקח החשוב ביותר הוא לנסות ולהביא לשלום ולאחווה, ולחנך להבנה ולאהבה״.

חיים צ׳סלר, מייסד לימוד FSU, אמר באירוע כי : “ההחלטה לקיים את האירוע היום נפלה לאחר מתקפת הנאצה האנטישמית על ביתו של אחד מענקי העולם היהודי כאן בסיגט. המטרה שלנו - לצאת בקריאה עיקשת על מנת שמקרים כאלה לא יקרו כאן, ובשום מקום אחר לעולם.״

אהרון טמיר, המשנה ליו״ר מצעד החיים: ״מאחורי שיתוף הפעולה בין שני הארגונים שלנו, מצעד החיים ולימוד FSU, עומדת ההבנה שאם נשלב כוחות ביחד, נהיה חזקים יותר, ודרך כך נצליח לגרום לעולם להיות טוב יותר. אנחנו מאמינים שעלינו להעביר מסר חזק ונחרץ כנגד האנטישמיות והכחשת השואה, ואין יותר סמלי מכך מאשר לעשות זאת במקום בו נולד אלי ויזל.״

יש לציין, כי ציון יום הולדתו ה-90 של ויזל התקיים שנה בלבד אחרי המצעד ההמוני לציון שנה למותו, בו לקחו חלק מאות מתושבי המקום, נציגי הממשל הרומני, אנשי ציבור ישראליים בהם ח״כ יאיר לפיד והשרה גילה גמליאל, נציגי יוזמי האירוע ובהם לימוד FSU, מצעד החיים וועדת התביעות נגד גרמניה. המצעד, שהחל בביתו של ויזל, דימה את המסלול אותו עברו יהודי רומניה ובהם גם משפחת ויזל בדרכם לתחנת הרכבת בעיר, ממנה הם נלקחו למחנות ההשמדה ובראשם אושוויץ. בסיום האירוע נקראה תחנת הרכבת על שמו של אלי ויזל.

קרדיט תמונות - יוסי זליגר; קטעי וידאו באדיבות לימוד FSU

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לימוד FSU.