יובל אורן, סופרן. צילום מקסים ריידר
יובל אורן, סופרן. צילום מקסים ריידר
המנצח אנדרו פארוט
המנצח אנדרו פארוט
סיימון ליליסטון, טנור
סיימון ליליסטון, טנור
ולאד שמיצ'קביץ', טנור
ולאד שמיצ'קביץ', טנור
יאיר פולישוק. צילום מקסים ריידר
יאיר פולישוק. צילום מקסים ריידר
הודעה לעיתונות

האופרה האחרונה של הנרי פרסל – "המלכה האינדיאנית" בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים בניצוחו של אנדרו פארוט

הקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים יתן את הבמה לגדול מלחיני אנגליה מהמאה ה-17, הנרי פרסל, ולתכנית ובה סצנות מהאופרה האחרונה שחיבר, "המלכה האינדיאנית", לצד ביצוע בכורה ישראלי לקינה שחיבר ג'רמיה קלארק עם מותו של פרסל. לתזמורת יחברו הסולנים: יובל אורן, סיימון ליליסטון, ולאד שמיצ'קביץ' ויאיר פולישוק. על התזמורת ינצח אנדרו פארוט מבריטניה.

29.11 – אולם צוקר, תל אביב (20:00)
1.12 – הכנסייה היוונית אורתודוקסית חיפה (13:00)
2.12 – ימקא הבינלאומית ירושלים (20:00)

"המוסיקה המדהימה ביותר שנכתבה אי פעם" אמר הבמאי המפורסם פיטר סלרס על "המלכה האינדיאנית", האופרה האחרונה שחיבר הנרי פרסל ומת במהלך כתיבתה כשהוא בן 36 בלבד. על אף מותו בגיל צעיר, המוסיקה של הנרי פרסל ללא ספק טבועה בדי.אנ.איי של המוסיקה הבריטית. עדות לכך ניתן למצוא אצל הרכבי רוק משנות ה-70 וה-80 בהם The Who, Petshop Boys ואחרים ששילבו את פרסל בתוך יצירותיהם וכמובן במוסיקה של מלחינים בריטיים עוד מבני זמנו ועד למלחיני המאה ה-20, כמו בנג'מין בריטן ומייקל ניימן. המוסיקה שלו שולבה במגוון עצום של סרטים בהם "התפוז המכני", "חוזה השרטט", "גאווה ודעה קדומה", "קרמר נגד קרמר" ואחרים. גם בתקופתו, יצירותיו התאטרליות היו מקור תמידי ללהיטים שזכו לפופולאריות עצומה. "המלכה האינדיאנית" היתה אמורה להיות עוד חוליה בשרשרת ההצלחות, אולם משבר הפקה בתאטרון עמד בדרכה של היצירה להצלחה. בסופו של דבר מת פרסל לקראת סיום כתיבת היצירה ואחיו, דניאל, חתום על המוסיקה למערכה האחרונה.

"המלכה האינדיאנית" הוא סיפורם של מלך האינקה מפרו ובתו אורציה; של זֶמְפּוֹאַלַה, השליטה העריצה של מקסיקו ובנה אקאקִיס; של שר-הצבא מונטזומה ושל המכשף אִיסְמֶרוֹן. נושאו של המחזה – השבתה של שושלת חוקית שהמלוכה נגזלה ממנה – מתחבר למאורעות הפוליטיים של אותה התקופה באנגליה, ימי שובו של צ'רלס השני לשלטון. בקונצרט תבצע תזמורת הבארוק ירושלים סצנות מתוך "המלכה האינדיאנית" ומספר יצירות כליות אהובות מאת המלחין: השקאון בסול ו- Three parts upon a ground. כמו כן תנוגן ה"אודה לזכרו של הנרי פרסל" מאת ג'רמיה קלארק, שתבוצע בקונצרטים בבכורה ישראלית. יצירה יוצאת דופן זו, רצופה התייחסויות ישירות ועקיפות לסגנונו של פרסל, נכתבה על ידי המלחין הצעיר שזמן קצר לאחר חיבורה שם קץ לחייו. על התזמורת ינצח אנדרו פארוט (אנגליה) ורשימת הזמרים הסולנים תכלול את הסופרן יובל אורן, האלט סיימון ליליסטון (אנגליה), הטנור ולאד שמיצ'קביץ' (רוסיה-אירלנד) והבס יאיר פולישוק.

לפני הקונצרטים תתקיים הרצאה בשם "שובו של המלך המאושר: אנגליה תחת הרסטורציה" – אותה יעביר ההיסטוריון עודד פוירשטיין. בשנת 1660, אחרי עשר שנים של שלטון רפובליקני יבשושי, הפרלמנט האנגלי הזמין את צ'רלס השני לבית סטיוארט לשבת על הכס ממנו הודח אביו - ואנגליה כולה התפרצה בחגיגה של מוזיקה, שירה וצבע. בהרצאתו של פוירשטיין (מבית "היסטוריה גדולה, בקטנה") נסקור את תולדות אנגליה במאה ה-17, דמותו הססגונית של צ'רלס השני, יורשיו - והמורשת האמיתית של הרסטורציה האנגלית.
ההרצאה לפני הקונצרטים בירושלים ובתל אביב בשעה 19:15. הכניסה להרצאות למנויי התזמורת ללא תשלום. לקהל הרחב עלות ההרצאות בנוסף לקונצרט - 30 ש"ח.

המלכה האינדיאנית
תזמורת הבארוק ירושלים
אנדרו פארוט, מנצח
יובל אורן, סופרן; סיימון ליליסטון, אלט; ולאד שמיצ'קביץ', טנור; יאיר פולישוק, בס

בקונצרט –
סצנות ומחולות מתוך האופרה המלכה האינדיאנית; השקאון בסול ו- Three parts upon a ground מאת הנרי פרסל; קינה למותו של הנרי פרסל מאת ג'רמיה קלארק

יום ה', 29.11.2018 בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות, תל אביב (ההרצאה ב-19:15)
שבת 1.12.2018, בשעה 13:00 – הכנסייה היוונית אורתודוקסית חיפה
יום א', 2.12.2018 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים (ההרצאה ב-19:15). בפתח הקונצרט תתקיים הדלקת נרות

מחירי כרטיסים: בין 80 ל-160 ₪
הנחות לאזרחים ותיקים, סטודנטים וילדים
מחיר הרצאה – 30 ₪. למנויי התזמורת כניסה ללא תשלום נוסף להרצאה.
לרכישת כרטיסים: www.jbo.co.il; ובטלפון 6119*
פניות לתזמורת: 02-6715888

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קרוסלה ניהול אמנים ויח"צ.