הודעה לעיתונות

פרופ' אבינועם רכס: "מגפת החצבת נמצאת רק בתחילתה"

מגפת החצבת נמצאת רק בתחילתה, מזהיר פרופ' אבינועם רכס, יו"ר בית הדין, בהסתדרות הרפואית בישראל בכנס ביו אתיקה שהתקיים במרכז הרפואי זיו בצפת, בשיתוף קתדרת אונסק"ו באוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית צפת והפקולטה לרפואה בגליל.

בכנס לציון יום הביו-אתיקה הבינלאומי ברפואה, שהתקיים במרכז הרפואי זיו בצפת, ודן בסוגיות אתיקה ומשפט במקצועות הבריאות, אמר פרופ' אבינועם רכס - יו"ר בית הדין בהר"י ההסתדרות הרפואית בישראל: "בריאות החברה מותנית בכך, שכולם יהיו מחוסנים. בחברה שלנו יש אנשים המתנהגים כ- *Free Riders ("רוכבים חינם") ואומרים לעצמם כי אם האחרים מחוסנים, זה פותר אותם מחיסון, מבלי לקחת סיכון. בפועל, הרמה החיסוניות של החברה יורדת, ככל שישנם יותר אנשים שאינם מחוסנים.

בירושלים, במוקדי תת קבוצות מסוימות מתוך האוכלוסייה החרדית, שאינן מכירות במדינה ובשירותי הבריאות שלה ואינן מתחסנות, פרצה מגפת חצבת נוראית, העולה גם לצערנו, בחיי אדם. המגיפה נמצאת רק בתחילתה! חצבת היא מחלה מאוד מאוד מדבקת וכל מי שנחשף לוירוס, 90% סיכוי שיידבק במחלה. כך שהמספרים הנוכחיים שמדברים עליהם הם רק ההתחלה של הגראף. מדובר בסוגיה אתית היוצרת בעיה בניהול נכון של החברה שלנו. כל אחד צריך להתחסן כדי להגן על עצמו, על משפחתו ועל כלל הציבור. בשנת 2016 היו 10 מקרים של חצבת בלבד בישראל. בשנת 2017 היו 30 מקרים ועכשיו הגענו כבר ל 1,400 מקרים. בעידן זה שבו אנחנו טסים ממקום למקום אותן תת אוכלוסיות שאינן מתחסנות מהוות בעצם סיכון עולמי.

ואולם למרות זאת אינני מאמין בכפייה. חובה על כל פרט מהחברה להתחסן, והאתיקה הרפואית אומרת כי גם חובתם של רופאים הבאים במגע עם מטופלים- להתחסן , אך אני סבור כי חובה זו, צריכה להיות מונחלת לציבור דרכים של חינוך והסברה לא בכפייה! כי ניסיונות הכפייה לא צלחו עד כה. אני שוב קורא לכולם להתחסן בדחיפות!"

בכנס שהוכתר בהצלחה רבה, השתתפו פרופ' תמר גדרון - יו"ר הכנס ויו"ר המרכז לביו-אתיקה, משפט וחברה במקצועות הבריאות, בית הספר למשפטים, המכללה האקדמית צפת, ד"ר סלמאן זרקא - מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, אל"מ ד"ר נועם פינק - מר"פ צפון, פרופ' קרל סקורצקי - דיקן הפקולטה לרפואה על שם עזריאלי בגליל, אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' שי לין - ראש יחידה, קתדרת אונסק"ו לביו-אתיקה באוניברסיטת חיפה, אל"מ ד"ר אריאל בר - מר"פ פקע"ר (במיל'), מנהלי מחלקות בזיו, רופאים, אחיות וסטודנטים משלל מוסדות האקדמיים ברחבי הגליל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המכללה האקדמית צפת.