הודעה לעיתונות

בתום 107 ימים בכלא הצבאי: שוחרר סרבן המצפון הלל גרמי, בן 19 מיודפת

ועדת המצפון של הצבא פטרה משירות צבאי את סרבן המצפון הלל גרמי, בן 19 מהמושב השיתופי יודפת בצפון. גרמי, מיוזמי וחותמי מכתב השמיניסטים, שוחרר בתום שבע תקופות כליאה שונות אליהן נדון לפרקים מאז התייצב לראשונה בלשכת הגיוס ביולי האחרון, אז הצהיר בפני הצבא על סירובו.

עם צאתו מהכלא אמר: ״חמשת החודשים שבהם שהיתי בכלא הוקדשו למאבק נגד הכיבוש והמצור, למען חמישה מיליוני פלסטינים החיים בפועל תחת שלטונה של ממשלת ישראל, אך לא נהנים מהזכות לבחור בה.״

גרמי מספר: ״בכל הימים והלילות שעברו עליי בכלא ניסיתי לראות לנגד עיניי את סבלם של הפלסטינים מהמשבר ההומניטרי המתמשך ברצועת עזה, הכולל מחסור במי שתייה, מזון ותרופות או הפלסטינים שסובלים מהכיבוש בגדה הכולל גזל אדמות מחסומים, מעצרים וחיפושים אקראיים. היו אנשים שאמרו לי שבסירובי אני בורח מאחריות על ביטחונם של אזרחי ישראל, אולם אני חושב שדווקא מתוך מעשה זה אני לוקח אחריות על ביטחונם של כל האנשים המושפעים ממעשי, ישראלים ופלסטינים כאחד, בכך שאיני מצטרף למעגל האלימות ואיני פוגע באף אחד מהם, ובכך שאני פועל לשכנע אנשים נוספים לפעול כמוני.״

עם כניסתו לכלא סיפר גרמי כי בהחלטתו לסרב שאב השראה ממוביל הפגנות המחאה בעזה, אחמד אבו-רתימה, וזה האחרון ענה לו במכתב בו ביקש לחזק אותו ואת מעשיו.

בכלא יושב בימים האלה גם סרבן המצפון אדם רפאלוב, בן 18 מקרית מוצקין, המרצה כבר 97 ימי מחבוש מצטברים בשל סירובו להתגייס לצבא.

גרמי ורפאלוב מלווים על-ידי ״מסרבות״ - רשת סרבנות פוליטית המחברת מכתבי, יוזמות וקבוצות סירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרות שלא להתגייס לצבא הכיבוש, תוך מודעות והתייחסות להיבטים המגדריים שמביא עימו גיוס החובה לחברה הישראלית. הרשת פועלת בשיתוף ובסיוע תנועת ״יש גבול״.

מוסר: דרור מזרחי, דובר מסרבות
050.7248688
[email protected]