מפרסם: קרוסלה ניהול אמנים ויח"צ
תאריך: 25/12/2018 21:12
עדכון: 28/12/2018 21:04
נושא: מוזיקה, תרבות, יהדות
קלייר מגנאג'י. צילום: גל אלי
קלייר מגנאג'י. צילום: גל אלי
אלון הררי. צילום: יוסי צבקר
אלון הררי. צילום: יוסי צבקר
דורון פלורנטין
דורון פלורנטין
תזמורת הבארוק ירושלים. צילום: רוסתם באירמוב
תזמורת הבארוק ירושלים. צילום: רוסתם באירמוב
יאיר פולישוק
יאיר פולישוק
הודעה לעיתונות

בארוק עברי בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים

מוסיקה קולית מהמאה ה-18 שנכתבה בשפה העברית, בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים: יצירות שנחשפו בבתי כנסת באמסטרדם ובאיטליה וזכו כעת לעיבודים תזמורתיים חדשים, חלקם בבכורה עולמית, לצד יצירות לטקסטים מהתנך מאת לידרטי וסלדין. לתזמורת, בניצוח דוד שמר, יצטרפו ארבעה זמרים סולנים מעולים: קלייר מגנאג'י, אלון הררי, דורון פלורנטין ויאיר פולישוק

13.1.2019 – ימקא ירושלים (20:00; הרצאה מפי פרופ' אדווין סרוסי ב-19:15)
14.1.2019 – אולם צוקר, תל אביב (20:00; הרצאה מפי ד"ר אלון שב ב-19:15)

הקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים יציג לקהל מוסיקה נהדרת ומגוונת שכולה בארוק מאוחר. הקהל כפי הנראה יופתע לגלות כי אין צורך בכתוביות ובתרגום הפעם – שכן הכל מושר בעברית. שורשי הקונצרט עמוקים ומרתקים שכן הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין התזמורת לבין המרכז לחקר המוסיקה היהודית באוניברסיטה העברית בירושלים שיחדיו אספו, חיברו, עיבדו וערכו מוסיקה שהתגלתה בבתי כנסת באמסטרדם (הקהילה הפורטוגזית) ובקזאלה מונפראטו באיטליה. בנוסף יבוצעו יצירות בשפה העברית מאת המלחינים הלא יהודים לואי סלדין הצרפתי, שחיבר מוסיקה לקהילה היהודית בפרובנס וכריסטיאנו ג'וזפה לידרטי, שזכה לחינוך ישועי ובבגרותו עבד עבור הקהילה היהודית פורטוגזית באמסטרדם.
המוסיקה בקונצרט עשויה להפתיע קהל רב שאינו מכיר אותה, וסביר להניח שמרבית המאזינים לא יכירו אותה, שכן היא אינה תואמת את הסטריאוטיפים שנקשרים ל"מוסיקה יהודית" – היצירות מעידות על טעם מוסיקלי מערבי מעודן וייחודי של הקהילה הספרדית הקטנה שחיה בהולנד במאה ה-18, לפחות בכל הנוגע למוסיקה שנכתבה בעבורה לביצוע באירועים מיוחדים. הגיוון הרב בין הסגנונות המוסיקליים שיוצגו בקונצרט – המוסיקה שאפיינה את הקהילה באמסטרדם למול המוסיקה מבית הכנסת האיטלקי בקזאלה מונפראטו, לדוגמא – מראים עד כמה קשה בעצם להגדיר ולתחום את המונח "מוסיקה יהודית מהבארוק". חלק ניכר מהמוסיקה בקונצרט נחשף בעליות הגג של בתי הכנסת ולאו דווקא בספריות, ונדרשה עבודה רבה על מנת לעבד אותו ולהתאים לתזמורת עם סולנים מאחר שרובו נכתב עבור קול יחיד – אלו הם פנקסי החזנים של בתי הכנסת.

תזמורת הבארוק ירושלים תחזור בקונצרט לבארוק היהודי עם חידושים. התכנית תכלול יצירות מכתב היד של החזן צרפתי מאמסטרדם שטרם נשמעו, ושעובדו במיוחד לקונצרט זה על ידי ד"ר אלון שב מאוניברסיטת חיפה. יצירות אלו, בעיבודן החדש, שיבוצעו היום בביצוע בכורה עולמי על ידי תזמורת הבארוק ירושלים, ירחיבו בוודאות את האופקים של אותה "המצאה" מודרנית שנקראת "הבארוק היהודי" הנוכחת כיום בתדירות גבוהה מעל במות הקונצרטים בחו"ל. בנוסף יבוצעו גם עיבודים מאת מנהלה המוסיקלי של התזמורת, פרופ' דוד שמר, שינצח על הקונצרט.

הקונצרט בירושלים שיתקיים ביום א', 13.1.2019, יועבר בשידור חי בכאן קול המוסיקה.  

כל הנשמה – פאר הבארוק היהודי
תזמורת הבארוק ירושלים
דוד שמר, מנצח
קלייר מגנאג'י, סופרן; אלון הררי, קונטרה-טנור; דורון פלורנטין, טנור; יאיר פולישוק, בס

לאו סלדין (סוף המאה ה-17)
פנקסי חזנים (מלודיות מפנקסי החזנים מאמסטרדם במאה ה-18):
- קדושה
- אשאל מאל צור (בעיבוד דוד שמר)
- שיר חנוכת בית הכנסת (בעיבוד אלון שב)
כריסטאנו ג'וזפה לידרטי (1730-1795)
קול הנשמה
אנונימוס (המאה ה-18)
הושענה רבה בקזאלה מונפראטו (1732) – יונה בחגווי הסלעים

יום א', 13.1.2019 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים
יום ב', 14.1.2019, בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות, תל אביב

לפני הקונצרטים נציע לקהל הרצאות בנושא התכנית:
ביום א', 13.1.2019 בשעה 19:15 תתקיים הרצאה מפי פרופ' אדווין סרוסי, ראש המרכז לחקר המוסיקה היהודית וזוכה פרס ישראל לשנת 2018, תחת הכותרת " הבארוק היהודי: עניין מוסיקלי מודרני". בהרצאה יספר פרופ' סרוסי על איסוף חומרי הגלם לקונצרט מספריות, בתי כנסת ואכיונים של הקהילות היהודיות ברחבי העולם, ועל הבאתם לביצוע. ההרצאה תתקיים בחדר הכנסים של ימקא – במקום יהיה שילוט הכוונה.

ביום ב', 14.1.2019 בשעה 19:15 תתקיים הרצאה מפי ד"ר אלון שב (אונ' חיפה). ד"ר שב ישוחח על תפקידה של המוסיקה היהודית בסצינת המוסיקה העתיקה כיום - מהמוסיקה הספרדית של ימי-הביניים, דרך סלומונה די רוסי, וכלה במוסיקה של המאה ה-18. כמו-כן, הוא ישתף את הקהל בתהליך היצירתי של שחזור מוסיקה יהודית מתקופת הבארוק.

מחירי כרטיסים: בין 80 ל-140 ₪
לרכישת כרטיסים: www.jbo.co.il; ובטלפון 6119*
פניות לתזמורת: 02-6715888

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קרוסלה ניהול אמנים ויח"צ.