ערב השקה חגיגי

יום ה', 27 דצמ' 2018 בשעה 19:30
מיקום: קמפוס מכללת קרית אונו, בנין 4 חדר 226
כתובת: הגן הטכנולוגי, מלחה, ירושלים (מפה)
משך: שעה וחצי
מה בתכנית? נדבר על בעיית החובות שמשפיעה על מאות אלפי משפחות בישראל, על הפתרונות שפיתחנו כדי לסייע לכל אותן משפחות. נציג את המודל של משרד עורכי דין הפועל כעסק חברתי ונספר על היוזמות ושיתופי הפעולה שאנחנו מתכננים. נשמח לראותכם! צוות דף חדש
הודעה לעיתונות

המהפכה החברתית מגיעה לענף עריכת הדין

בשורה לפושטי הרגל בישראל-לא עוד עלויות ייצוג משפטי גבוהות. עמותת "דף חדש" מורכבת מסוללת עורכי דין חברתיים ומשנה מציאות עבור מעמד הביניים שנקלע לחובות ואינו זכאי לקבל סיוע משפטי מהמדינה. עו"ד רבינוביץ' ממקימי העמותה: "יש עורכי דין המנצלים את המצב הקשה אליו נקלעים פושטי הרגל, נשים לזה סוף, נאפשר ללקוח לקבל החלטה על גורלו ונוביל צדק חברתי."

עמותת "דף חדש" מסייעת לפושטי הרגל לפתוח דף חדש בחייהם באמצעות ייצוג משפטי מקצועי, במחירים ברי-השגה ובתנאי תשלום מותאמים. עו"ד רבינוביץ' ממקימי העמותה: "יש עורכי דין מנצלים את המצב הקשה אליו נקלעים פושטי הרגל, אנו נשים לזה סוף, נאפשר ללקוח לקבל החלטה על גורלו ונוביל צדק חברתי שישנה מציאות עבור מאות אלפי אנשים בישראל."
עו"ד אפרת לופו-מוסקוביץ' ממקימי העמותה: "קהל היעד שלנו הוא מעמד הביניים, מי שלצערנו, רבים מכנים כ"עניים החדשים", שני הורים שעובדים ולמרות זאת מתקשים מאוד לגמור את החודש".

בשנת 2018 לכ-650 אלף אזרחים בישראל תיקים פעילים בהוצאה לפועל, וכ-100 אלף איש נמצאים בהליכי פשיטת רגל – כ-20 אלף מהם הצטרפו בשנה שחלפה. מאות אלפי משפחות נוספות "מגלגלות" חובות של מאות אלפי שקלים, כאשר הנושים המוסדיים מחלקים אשראי צרכני העומד על כ-200 מיליארד ₪ בשנה(לא כולל משכנתאות ואשראי עסק). המספרים הללו רק עולים מדי שנה.
המשבר הכלכלי והלחץ הרב שנוצר בעקבותיו גורמים ל"נזקים משניים" חמורים, לא רק לחייב, אלא גם לבני משפחתו, עד כדי פירוק התא המשפחתי, מה גם שכאשר מאות אלפי אזרחים מתקיימים באמצעות כסף שאינו שלהם, מדובר בבעיה חברתית רחבה שמשליכה על הכלכלה כולה. מעבר לכך, חייבים סובלים מנחיתות בידע ובייצוג משפטי אל מול הנושים המוסדיים - פער שגורם להם לעשות כל טעות אפשרית בדרך לפתרון החובות. כך, מבין כלל החייבים בהוצאה לפועל רק %9! מיוצגים ע"י עורך דין (לעומת כ-%94 מהזוכים, שרובם נושים מוסדיים) גם אלו שמיוצגים ע"י עו"ד (למעט זכאי הסיוע המשפטי), נאלצים לשלם לא פעם סכומים מופקעים עבור הייצוג.
העמותה מתבססת על קהילה של עורכי דין חברתיים, המבינים את הקשיים שעמם מתמודדת משפחה בחובות, מכירים היטב את הבעיות "בשטח", ופועלים מתוך רצון לשנות את המציאות עבור מאות אלפי אזרחים חייבים בישראל שנקלעו למעגל החובות.
בהיבט המניעתי, העמותה שואפת לצמצם את היקפי האשראי הצרכני למשקי בית בישראל ע"י הסברה לקהל הרחב ורגולציה על מתן אשראי; במקביל, אנו מסייעת העמותה לאלו שכבר הסתבכו בחובות, למצוא את הדרך לצאת מהם, בכבוד.
את פעילות העמותה מוביל עו"ד תומר רבינוביץ', פעיל חברתי בעל ניסיון של כ-15 שנים בייצוג בהליכי חדלות פרעון, שסייע לאורך השנים למאות חייבים, ושימש כבעל תפקיד בתיקי חדלות פרעון רבים, כמו גם בתפקידי ניהול במגזר השלישי. בעל תואר שני בניהול מלכ"רים מהאוניברסיטה העברית. חברים ופעילים נוספים בעמותה: פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו; אוריאל לדרברג, מייסד עמותת פעמונים )כיום מנכ"ל הקרן לטיפול בחסויים(; עו"ד אפרת לופו מוסקוביץ', ששימשה כרכזת בתכנית "שכר מצווה" וכרכזת ליווי משפטי במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים; עו"ד אורית לוי-ינובסקי, עבדה כעו"ד בלשכה לסיוע משפטי וכמנהלת בעמותת ידיד; גילי פנחסי, חבר ועד בארגונים רבים במגזר השלישי, ועוד – כולם פעילים חברתיים מובילי דרך בתחום הטיפול בעוני והמשפט החברתי, ובעלי נסיון רב בעבודה בין מגזרית.
עו"ד תומר רבינוביץ': "יש עורכי דין המנצלים את המצב הקשה אליו נקלעים פושטי הרגל, הם דורשים סכומי כסף גבוהים ממי שנמצא במצוקה כספית ונפשית והגיע אליהם בשל הסיבה שיכולותיו הכלכליות דלות. אנו, בעמותת "דף חדש" חרטנו על דגלנו לעשות צדק חברתי אמיתי בתחום עריכת הדין, צדק חברתי של מעשים ולא של סיסמאות. אנו נאפשר ללקוח לקבל החלטה על גורלו, ניידע על האפשרות לקבלת ייצוג חינם / חלקי, נתמחר תמחור הוגן עפ"י הסכם שכר טרחה, נאפשר פריסה לתשלומים במקרה הצורך, נאפשר לפונה להפסיק את ההתקשרות בכל עת, נאפשר בירור מחלוקות עם הפונה ע"י העמותה, נקדיש זמן לייעוץ וייצוג משפטי בהתנדבות. מאות אלפי משפחות בישראל כורעות תחת נטל החובות, הראנו שעורכי דין יכולים לא רק לעזור לאנשים שנמצאים באחד המשברים הקשים בחיים, ולהתפרנס מזה בכבוד ובהגינות, אלא גם להוביל שינוי חברתי שישנה מציאות של מאות אלפי אנשים בישראל. הגיע הזמן לשים למצב הנוכחי סוף! ״

עו"ד אפרת לופו-מוסקוביץ' מוסיפה: "קהל היעד שלנו הוא מעמד הביניים, מי שלצערנו, רבים מכנים היום כ"עניים החדשים". מדובר במשפחות בהן שני ההורים עובדים ומשתכרים שכר ראוי ולמרות זאת מתקשים מאוד לגמור את החודש ועל כן נאלצים להיעזר בהלוואות. כאשר לא מצליחים לעמוד בהחזרי ההלוואה, נאלצים לקחת הלוואה נוספת וכן הלאה. ואז מגיעים למצב שגובה ההוצאות עולה על ההכנסות ואן מוצא אמיתי מהמצב, עד שמגיעים לחדלות פירעון."
חשוב לציין כי משפחות רבות כאלה אינן זכאיות גם לייצוג משפטי חינם על ידי הסיוע המשפטי של המדינה, שם רף הזכאות לייצוג הוא נמוך מאוד (כ-6,700 ₪ נטו הכנסה למשק בית של שני הורים וילד אחד) ואולם גם אינם יכולים לממן עו"ד במחירים הממוצעים כיום בשוק.
-עורכי הדין החברתיים הנמצאים במאגר של עמותת דף חדש מחויבים לייצוג חברתי, הם מבינים שמשפחה שמגיעה לקריסה כלכלית חווה תאונה כלכלית וצריכה ייצוג של עו"ד שאינו מתייחס אליהם כאל עוד עסקה של מכירת דירה.
-עורכי הדין חברתיים רואים את המשפחה כולה, מבינים את הבעיה כולה ולא מתעסקים רק במילוי הטפסים הנדרשים עבור בקשת פשיטת רגל. הייצוג נעשה בשיתוף פעולה עם ליווי של מלווה כלכלי וככל שנדרש גם מלווה רגשי.
-הליווי המשפטי נעשה תוך מחשבה על שיקום החייבים. אם אני אפתור את בעיית החובות אבל הם ימשיכו להתנהל בצורה גרעונית עם תקציב לא מאוזן, אני עשויה לפגוש אותם שוב בעוד שנה עם אותה בעיה. לכן אנחנו מקפידים להפנות אותם לליווי כלכלי אם הם לא מלווים עדיין.
- התוצר הזה הוא תולדה של ניסיון של פיילוט שבוצע במשרד של עו"ד תומר רבינוביץ'. בשיתוף פעולה עם נושמים לרווחה, פעמונים וכתף לכתף- ארגונים אשר מסייעים לאלפי משפחות בחובות, והמשרד של תומר רבינוביץ' היווה משענת משפטית עבור המשפחות הללו. הייצוג שנעשה בצמידות למלווי המשפחות מטעם ארגונים אלה הוכיח עצמו כדבר הנכון ביותר עבור משפחות בחובות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אלדר יחסי ציבור ותקשורת.