הודעה לעיתונות

פנייה בהולה לשר הביטחון: עצור את ריסוס חומרי ההדברה המזיקים מעל רצועת עזה

ביום שני, 07.01.19, פנינו, יחד עם ארגוני זכויות האדם אל מיזאן בעזה ועדאלה, לראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקידו כשר הביטחון, הפרקליט הצבאי הראשי עו"ד שרון אפק, והיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה דחופה להימנע מריסוס חומרי הדברה מהאוויר בתוך רצועת עזה ובסמוך לשטחיה, פעולה הגורמת לפגיעה קשה ביבולים חקלאיים ומסכנת את בריאות תושבי הרצועה.

בהתאם לדיווחים בתקשורת ולעדויות תושבים ברצועת עזה, ביום 4.12.2018 ביצע הצבא טיסות ריסוס חומרים קוטלי עשבים בתוך שטחי רצועת עזה ובסמוך לגדר המפרידה בין ישראל לרצועה. כתוצאה, נגרמו נזקים למגוון גידולים בשדות הסמוכים לגדר בתוך שטח הרצועה. בדצמבר 2015 הודה הצבא שהוא מבצע ריסוס של קוטלי עשבים באמצעות מטוסים סמוך לגדר במטרה לחשוף את הקרקע. על פי עדויות חקלאים וארגונים מקומיים ברצועה, ריסוסים אלה מתבצעים מאז 2014. ביוני 2016 פנו הארגונים בשם שמונה חקלאים תושבי רצועת עזה ששטחיהם נפגעו ודרשו להפסיק את הריסוסים ולפצות את החקלאים בגין הנזקים שנגרמו להם, אך הצבא סירב.

במכתב הודגש כי מדובר בפעולות הרסניות ואסורות המביאות לפגיעה חמורה בזכויות אדם, ומנוגדות למשפט הישראלי והבינלאומי. בניגוד לעמדתה הרשמית של ישראל, לפיה הצבא מבצע את הריסוסים אך ורק מעל שטחי ישראל, חקלאים במקום מעידים כי מטוסי הריסוס מרססים בתוך שטחי הרצועה. עוד נכתב כי גם אם הריסוס אכן מתבצע אך ורק בתוך שטחי ישראל, הרי שחומרי הריסוס זולגים אל תוך רצועת עזה וגורמים לנזקים חמורים ליבולים חקלאיים בתוך הרצועה ולהפסדים בלתי-מידתיים לחקלאים בעזה, ומכאן שאין כל הצדקה או ביסוס חוקי להמשך השימוש בפרקטיקה ההרסנית.

מתשובת משרד הביטחון לעתירת חופש מידע שהוגשה ב-2016 על ידי "גישה" עלה כי חומר הריסוס שבו נעשה שימוש כולל גלייפוסט ("ראונד-אפ"). חומר זה הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן ומדינות רבות בעולם אוסרות על השימוש בו. קיימות הוראות רבות בעניין השימוש בחומר זה שאוסרות באופן מוחלט על ריסוסו מן האוויר, שכן מדובר בחומר שנושא סיכונים בריאותיים גבוהים. עוד מוזכרת במכתב החלטה של בג”ץ מ-2007 בעתירה נגד מנהל מקרקעי ישראל, שהורה לרסס שדות מעובדים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, בתואנה שהשדות אינם בבעלות שוכני האזור. בעניין זה, בית המשפט קבע שמאחר שהריסוס מסוכן לחייהם ולבריאותם של אנשים, יבולים ובעלי החיים באזור, הוא איננו חוקי.

בסיכום המכתב דורשים הארגונים "להימנע מביצוע פעולות ריסוס כלשהן באזור רצועת עזה; וכן לנקוט באמצעים מידתיים אחרים, בתוך שטחי ישראל בלבד, אשר אינם פוגעים בחקלאים ברצועת עזה, ביבוליהם ומסכנים את בריאותם".

בברכה,.

נעה גלילי
רכזת פעילות ציבורית
גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע
טל: 03-6244120 שלוחה 103
פקס: 03-6244130
www.gisha.org

Noa Galili
Public Advocacy Coordinator
Gisha – Legal Center for Freedom of Movement
Tel: +972-3-6244120 Ext. 103
Fax: +972-3-6244130
www.gisha.org

*לפי דרישת החוק, גישה גאה לציין כי כתוצאה משיתוף פעולה עם מדינות ידידותיות וארגונים בינלאומיים שמקדמים זכויות אדם, רוב המימון לפעילותנו מגיע מ"ישויות מדיניות זרות".