יום דרווין הבינלאומי באדיבות האקדמיה למדעים
יום דרווין הבינלאומי באדיבות האקדמיה למדעים
הודעה לעיתונות

לרגל יום דרווין הבין-לאומי יתקיים כינוס בנושא "המין הומו סאפיינס וקרוביו המוזרים - הניאנדרטלים" באקדמיה הלאומית למדעים

צ'ארלס דרווין (12.2.1809–19.4.1882) היה חוקר טבע וגאולוג אנגלי והוא מוכר בעיקר כ"אבי תורת האבולוציה" – אותה תורה מדעית הגורסת כי המינים השונים התפתחו במשך מאות מיליוני שנים מאב קדמון משותף אחד באמצעות תהליך הברירה הטבעית. תורת האבולוציה הזניקה את מדע הביולוגיה בפרט, אבל היא גם השפיעה מאוד על המדע בכלל.

תורת הברירה הטבעית של דרווין נחשבת אחת התרומות החדשניות והחשובות ביותר למדע המודרני, ואכן, בעת שהוצעה לראשונה בשנת 1859 היא התקבלה בהתלהבות בקרב הקהילה המדעית. עם זאת, לא מעטים מחברי הקהילה הזאת לא נטו להכיר בתקפותה להתפתחות האדם, "נזר הבריאה", על יכולותיו הייחודיות.

בשנת 1909, במלאת 100 שנה להולדת דרווין ו-50 שנה לצאת ספרו הנודע "על מוצא המינים", התכנסו בקיימברידג' יותר מ-400 מדענים ונכבדים מ-167 מדינות כדי לחלוק כבוד לתרומתו למדע וכדי לדון בתגליות חדשות ובתאוריות מדעיות שונות שהתפתחו מאז. אירוע זה דווח בהרחבה ועורר עניין ציבורי רב. את התאריך החשוב ציינו גם האקדמיה למדעים של ניו יורק והמוזאון האמריקאי לטבע, ומאז ועד היום הוא מצוין במוסדות אקדמיים יוקרתיים בכל רחבי תבל.

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים מציינת השנה את יום הולדתו של דרווין בהשקת התערוכה'' נתיב המאובנים: העדות לאבולוציית האדם'' ובכינוס מיוחד בנושא "המין הומו סאפיינס וקרוביו המוזרים – הניאנדרטלים" (ביום שלישי, 12/2), במסגרת סדרת הכינוסים השנתית לרגל יום דרווין הבין-לאומי המשמשת במה לדיון בתרומתו של דרווין לעולם המדע ולקידום ערכים של אומץ אינטלקטואלי, סקרנות וחשיבה ביקורתית.

פרופ׳ אנה בלפר-כהן מהאוניברסיטה העברית בירושלים היא יושבת הראש של הכינוס. את הכינוס תפתח הרצאתו של פרופ' אורן הרמן מאוניברסיטת בר-אילן "ניאנדרטלים: כרוניקה של תקוות שווא". לאחר מכן תרצה פרופ' אנה בלפר-כהן על "הניאנדרטלים, האדם המודרני ואומנות המערות". אחריה יישא פרופ' יואל רק, חבר האקדמיה מאוניברסיטת תל אביב ואוצר התערוכה, את הרצאתו "על אנטומיית הניאנדרטלים ועל משמעותה". יחתום את הכינוס ד"ר אילן גרונאו מהמרכז הבינתחומי הרצליה בהרצאתו על "יחסי קרבה מפתיעים בין הומו סאפיינס לניאנדרטלים".

הכינוס "המין הומו סאפיינס וקרוביו המוזרים – הניאנדרטלים" לרגל יום דרווין הבין-לאומי והשקת התערוכה "נתיב המאובנים: העדות לאבולוציית האדם" יהיו ביום שלישי, ז' באדר א' תשע"ט, 12 בפברואר 2019, בשעה 16:00 בבית האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים (רח' זבוטינסקי 43, ירושלים).

ההשתתפות ללא תשלום, אך יש להירשם במייל: [email protected]
פרטים נוספים באתר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים: www.academy.ac.il
לאירועים נוספים במסגרת "יום דרווין הבין-לאומי": https://www.darwinday.org.il

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ורד ליון ירושלמי ייעוץ תקשורתי וחסי ציבור.