מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 02/04/2019 14:31
נושא: אמנות
צילום: אירינה רויפא
צילום: אירינה רויפא
הודעה לעיתונות

פשטות מופלאה: האמנות הנאיבית של ארגנטינה וברזיל מגיעה לישראל!

עבודות יפיפיות של אמנים נאיבים מובילים מדרום אמריקה יוצגו בתערוכה חדשה בגלריה ג'ינא לאמנות נאיבית בינלאומית. התערוכה תתאפיין בצבעים עזים ובנקודות מבט אישית ותרבותית.

פתיחה: יום ד’, ה-18 באפריל, בשעה 19:30 בגלריה ג'ינא לאמנות נאיבית

נעילה: יום ו', ה-14 ביוני

שעות פתיחה: ב'-ה' 12:00-21:00, ו’ וערבי חג 10:00-14:00

"פשטות מופלאה": התערוכה החדשה שתיפתח בגלריה ג'ינא יום לפני ליל הסדר תציג יצירות של כ-30 אמנים מברזיל ומארגנטינה.

האמנות הנאיבית ממדינות אלה מאופיינת בצבעים עזים ובחגיגת הסיפור האנושי המתבטא באופנים שונים בשל הבדלים תרבותיים, היסטוריים, מנהגיים, טקסיים וכן בשל הבדלים בין האמנים עצמם אשר אמנותם מושפעת בהכרח מאופיים ומסיפור חייהם האישי.

בברזיל האמנות הנאיבית עלתה בתודעה רק בסוף שנות הארבעים של המאה העשרים. הסבר אפשרי לעלייתה המאוחרת של האמנות הנאיבית בברזיל מעוגן בנסיבות היסטוריות. בעוד שהאמנים הצרפתים אנרי רוסו, אנדרה בושאן וקאמיל בומבואה, והאמריקאים אדוארד היקס ו"גרנדמא" מוזס, כבר היו בבחינת "נוכחות חובה" במוזיאונים חשובים בעולם, עבודותיהם של חלוצי האמנות הנאיבית בברזיל צוירו באזורים נידחים של המדינה והתגלו באיחור רב. משום כך, עלה השחר על האמנות הנאיבית של ברזיל רק במחצית השנייה של המאה העשרים. האמנות הנאיבית של ברזיל רצופה בניגודים עצומים, הנובעים ברובם מערבוב שלל תרבויות המוצא השונות מכל קצוות העולם – כגון אירופאית, אפריקנית ואינדיאנית. תערובת זו משמשת קרקע פורייה להתפתחות אמנים מקוריים ביותר. בתרבות הברזילאית קיימים יותר אלמנטים שמחים, ספונטניים ונטולי מעצורים בביטוי הרגשי, ותכונות אלה, בשילוב עם מרץ הנעורים של התנועה המקורית, ממשיכות להשתקף בעבודות האמנות הנאיבית הנוצרות גם כיום.

את הנאיביזם בארגנטינה לא ניתן לסווג בקלות. מנהגיהם של ילידי הארץ ומסורותיהם מעולם לא השפיעו באופן משמעותי על האמנים הנאיבים המקומיים, כפי שתרבויות

האינקה, המאיה, האצטקים ואפריקה השפיעו על עמיתיהם האמנים בצפון. במקום זאת, גלי ההגירה לארגנטינה – במיוחד מאירופה – במאתיים השנים האחרונות, ובעקבותיהם מיזוגם של המנהגים והמסורות האירופאיים והאחרים עם אלו של האוכלוסייה הילידית, השפיעו רבות על חיי התושבים, אופיים וכללי המוסר שלהם, כמו גם על האמנות, האדריכלות, המוזיקה והספרות של המדינה. השפעות אלה ניכרות בבירור ביצירותיהם של האמנים הנאיבים הארגנטינאים, המתארות בצבעים מלבבים ובפרוטרוט את ההדים העולים מן העיר (במיוחד בואנוס איירס - "הפריז של דרום אמריקה"), את קצב הטנגו, מקצב הפאמפאס, הילוכם הגאה של הגאוצ'וס ויופיה השקט של הפטגוניה.

צוות גלריה ג'ינא, שבצפון רחוב דיזנגוף בתל אביב, מזמינים את הקהל להתנתק מהעולם הלחוץ ומהשגרה היומיומית, במיוחד בימים אלה, לקחת נשימה ולהיכנס להיכלו של העולם הנאיבי, מלא בצבעוניות, רוגע ושלווה.

גלריה ג'ינא בצפון הישן של תל אביב היא הגלריה היחידה בעולם המתמחה באמנות נאיבית בינלאומית. בגלריה ניתן למצוא עבודות של למעלה מ-200 אמנים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.