תאמר נאפר- קרדיט יחצ
תאמר נאפר- קרדיט יחצ
מודי קבלאווי - קרדיט יחצ
מודי קבלאווי - קרדיט יחצ
היא זאעתרה - קרדיט יחצ
היא זאעתרה - קרדיט יחצ
קרדיט יחצ junction48
קרדיט יחצ junction48
הודעה לעיתונות

בית הגפן גאה להציג: פסטיבל ימי תרבות ערבית ה-39

בסימן תרבות פלסטינית

==
תאטרון דו-לשוני * כיתות אמן * מפגשים אומנותיים *מופעי מוזיקה* סרטי קולנוע בהקרנה פתוחה לציבור הרחב * ועוד..
חמישי-שבת, 13-15 ביוני ברחבי חיפה
*הכניסה חופשית ==

בית הגפן גאה לקיים את פסטיבל ימי תרבות ערבית זו השנה ה-39 ומתמקד הפעם כאמור בתרבות הפלסטינית במיוחד, מתוך רצון לתת מענה לדורות רבים של פלסטינים ויהודים הגדלים בארץ מבלי לתת את דעתם על כך שכאן בחיפה, עד לפני כמה עשרות שנים, שגשגה ברוב פאר והדר תרבות פלסטינית-ערבית ענפה עשירה ומשפיעה שהותירה חותם על המזרח התיכון כולו.

הפסטיבל שואף להנגיש את התרבות הפלסטינית לשני הציבורים - היהודי והערבי - במרחב הציבורי המשותף של האזור שפעם היה מרכזה התרבותי של חיפה. להעשיר את חייהם התרבותיים של הציבור הערבי, ובד בבד לחשוף לציבור היהודי עולם שלם של אמנות, מוזיקה, קולנוע ותיאטרון שנסתר מעיניו בחיי היום-יום.

צירוף המילים ״תרבות ערבית״, על אף שבקריאה ראשונה נראה די בנאלי, הוא דווקא מושג שסובל מאי הכרה או הבנה בסיסית לגבי מהותו. בקרב רוב האוכלוסייה היהודית בישראל, המושג מעלה אסוציאציה של ״תרבות נחותה״ או ״לא מעניינת״. בקרב האוכלוסייה הפלסטינית בישראל, למרבה הצער מדובר בצירוף מילים פשוט לא מובן. צעירים ערבים רבים גדלים כאן ללא גישה בסיסית לתרבות או אומנות.
אז כיצד מחזירים את התרבות הפלסטינית אל קדמת הבמה, למענם של כל האנשים החיים כאן – ערבים ויהודים? חוגגים אותה בחוצות העיר ובמרחבים הציבוריים! ואין עיר מתאימה יותר מחיפה, הנחשבת לבירת התרבות הפלסטינית, כדי להנכיח את תרבותו של העם הפלסטיני.

אירועי הפסטיבל יתקיימו במהלך סוף שבוע שלם וישלבו תאטרון דו-לשוני, כיתות אמן בנושאים שונים, מפגשים אומנותיים, מופעי מוזיקה מעולים, סרטי קולנוע בהקרנה פתוחה לציבור הרחב ועוד.

אירועי הפסטיבל
*הכניסה לכל האירועים חופשית מלבד הסיורים שעולים 30 ₪

יום חמישי 13.6
מוסיקה פלסטינית בכיכר
הָיָא זעתרא

זמרת, כותבת שירים וארכיטקטית. במקור מנצרת וכיום מתגוררת ויוצרת בחיפה. ממייסדות פרויקט "אל-ג׳אם", ששם לו למטרה לחזק ולהעצים את סצינת המוזיקה החיה הפלסטינית. עוסקת בשיריה בגבולות חברתיים, פוליטיים ומגדריים.

גַ'זָאל
הרכב אינדי רוק מצליח של 5 מוזיקאים מנצרת. אלבום הבכורה שלהם, "על הדרך", יצא באפריל 2017. סינגל הבכורה, "אשכרה", שוחרר באוקטובר 2018. ג׳זל הצליחו, תוך זמן קצר, להפוך לאחת הלהקות הידועות בסצינת המוזיקה הפלסטינית.

תאמר נפאר
ראפר, שחקן ויוצר. תאמר הוא ממייסדי הרכב ההיפ-הופ הפלסטיני "דאם", הנחשב לאחד ההרכבים הפלסטינים המצליחים בכל הזמנים. הוא נחשב לאבי הראפ הפלסטיני, ולאחד האמנים הפלסטינים הידועים ביותר בעולם
מיקום: כיכר פריז | הכניסה חופשית | 20:00-23:00
______________________________

יום שישי 14.6
הקרנת סרט - נאילה והאינתיפאדה

סרטה של הבמאית ג'וליה באשה ("בודרוס", "השכונה שלי") שהוצג בפסטיבלים ברחבי העולם, ברמאללה, עזה וביירות, מתאר את סיפור חיה של נאילה עעאיש, סטודנטית צעירה ופעילה פוליטית בעזה של שנות ה-80. סיפורה האישי של אישה אחת, ששילמה מחיר יקר על אומץ ליבה, מוצג על רקע התקופה בה התקוממות העממית הובילה לראשונה את ישראל ואת העולם כולו להכרה בזכות הפלסטינית להגדרה עצמית. הסרט משלב קטעי ארכיון בלעדיים, אנימציה מקורית וראיונות נדירים ומביא אל קדמת הבמה את המאבק הפמיניסטי נגד הכיבוש ולמען צדק ושחרור מגדרי ולאומי.
מיקום: תיאטרון אלמידאן | שעה: 18:00 | הכניסה חופשית בהרשמה מראש

הקרנות סרטים והופעות במרחב הציבורי

20:00 הקרנת הסרט "עניינים אישיים" סרטה של מהא חאדג

זוג מבוגר חי בנצרת, בשגרת חיים רגועה אך שוחקת. מעבר לחומה, ברמאללה, בנם טארק מבקש להישאר רווק נצחי ובתם בהיריון ועומדת ללדת, בדיוק בזמן בו בעלה מקבל תפקיד בסרט. בין מחסומים וחלומות, קלות ראש ופוליטיקה – חלק רוצה לעזוב וחלק רוצה להישאר, אבל לכולם יש עניינים אישיים לטפל בהם.

21:30 הראפר מודי קבלאווי

זמר ומפיק מחיפה. המוזיקה של קבלאווי היא פיוז׳ן של טריפ-הופ, ג׳אז ומוסיקת עולם. קבלאווי שחרר את אלבומו ״שאשה״ (מסך), שהוא בעצמו הפיק, בשנת 2017. הוא חי ויוצר בברלין כרגע, ועובד על אלבומו החדש שיצא בקרוב.

22:00 הקרנת הסרט "ג'נקשין 48"
על רקע הקונפליקט הישראלי-פלסטיני, הראפר הפלסטיני כרים מנאר ובת זוגו, נאבקים, אוהבים ועושים מוזיקה ברחובות האלימים רווי הפשע של לוד וסצינת ההיפ-הופ של תל אביב.

מיקום: כיכר פריז | הכניסה חופשית | הסרטים דוברי ערבית (ועברית) בתרגום לעברית
*הישיבה על ספסלי האבן במקום ומחצלות.
______________________________

יום שבת 15.6
סיור בעקבות התרבות הפלסטנית האבודה
שכונת ואדי סאליב מסמלת את מחיקת תווי העיר הפלסטיניים של חיפה, שהייתה מרכז תרבותי פלסטיני חשוב לפני קום המדינה. על בתיה הפלסטינים הנטושים של אלה שגורשו בזמן הנכבה הייתה פעם שכונה תוססת באזור שהיה ליבה של העיר (העיר התחתית של חיפה). השכונה היום מסמלת את כאב הנכבה ואובדן הזהות הלאומית והתרבותית של הפלסטינים בישראל. פעם חיו, עבדו ויצרו פה פלסטינים רבים. כיום, מתוכננת לקום שכונת "סאלי ואלי" – כפר אמנים סינטטי על חורבות השכונה.
מתכנן הערים עורווה סוויטאת ייקח אותנו לסיור ״בעקבות התרבות הפלסטינית האבודה״ בשכונת ואדי סאליב, וממנו נשמע מה היה פעם בשכונה, מה מתוכנן לקום ומדוע כן חשוב לשמור גם על הזהות הפלסטינית של העיר, לטובתנו כולנו.
שעה 11:00 (סיור נוסף יצא בשעה 16:00 על פי ביקוש ובהרשמה מראש) | הסיור יתקיים בשפה העברית | נקודת מפגש תימסר לאחר רכישת הכרטיסים לסיור | מחיר: 30 ₪

כיתות אמן
אומנים פלסטיניים בתחומים שונים יעבירו כיתות אמן, כל אחד בנושא בו הוא מתמחה, ויעניקו לקהל טעימה וחשיפה מעולמם המקצועי.
פתוח לקהל הרחב, אין צורך בניסיון קודם (בעלות סמלית ובהרשמה מראש).

12:00 סוהא עראף (קולנוענית) - כיתת אמן בכתיבה

במאית, תסריטאית ומפיקה. נולדה בכפר הערבי מעיליה, הסמוך לגבול לבנון. החלה את דרכה הקולנועית כמפיקת סרטים דוקומנטריים. סרטה "נשות החמאס" ( 2010) זכה בשלושה-עשר פרסים בפסטיבלים בינלאומיים. שני תסריטיה הראשונים, "הכלה הסורית" (2004) ו"עץ הלימון" (2008) שבוימו שניהם על ידי ערן ריקליס, זכו להכרה בינלאומית ובהמשך אף לפרס התסריט הטוב ביותר בפרסי אסיה פסיפיק. ב-2014 ביימה את סרטה העלילתי הראשון "וילא תומ"“ אשר השתתף במעל ל 80 פסטיבלים בינלאומיים וזכה ב-9 פרסים בינלאומיים. עראף נמנתה על ידי מגזין וראייטי כאחת בין עשר התסריטאיות המבטיחות ביותר.

14:00 נרדין סרוג'י (אמנית) - כיתת אמן בנושא אומנות פלסטית
ילדת נצרת. חיה ויוצרת בחיפה. אמנית רב תחומית, מעצבת סטים והלבשה לקולנוע ותיאטרון. בעלת תואר ראשון באומנות מאוניברסיטת חיפה ובוגרת תואר שני לאומנות בבצלאל. עבודותיה הוצגו במגוון תערוכות ומוסדות, בהם "צבע טרי" 2018, מרכז פירמידה בחיפה, בית הגפן, מכון ון-ליר בירושלים, מוזיאון חיפה ותערוכת קלנדיה הבינלאומית. כאומנית ויזואלית העבודה של סרוג'י נעה בין פיסול למיצב.
סרוג'י מנכסת את הצלילים, עצמים ומראות מסביבתה המוכרת ומשנה אותם. בעשותה זאת היא מזמינה את המתבונן לחשוב מחדש על האופן בו הוא רואה את העולם.

16:00 דוריד לידאווי (שחקן) - כיתת אמן במשחק

שחקן ומגיש טלוויזיה. השתתף ביותר מ-70 יצירות בתחום הקולנוע, טלוויזיה ותיאטרון. הסרטים הבולטים בהם שיחק: "עניינים אישיים" של מהא אלחאג' (המוקרן בפסטיבל), "ויהי אור" (ערן קולירין), "מיראל" (ג׳וליאן שנאבל) ועוד. שיתף פעולה עם הבמאים הפלסטינים הנודעים איליה סולימאן והאני אבו אסעד. בטלוויזיה שיחק בהפקות ישראליות ובינלאומיות כמו "מתים לרגע" (הוט), "העריץ" (ארה"ב, פוקס), "הירי על טום הורנדל" (ערוץ 4 הבריטי) ועוד. שיחק במספר הצגות בקאמרי ותפקידיו הבולטים בתיאטרון היו בהצגות בערבית כמו "מסעות צלב", "הזמן המקביל" ועוד.
הסדנאות יתקיימו בשפה הערבית.
מיקום: בית הגפן | מספר המקומות בכל סדנה מוגבל | מחיר: 30 ₪

ירח משתקף באספלט – שיח גלריה

במסגרת התערוכה "ירח משתקף באספלט" המוצגת בימים אלו בגלריה בית הגפן, יתקיים שיח על מגמות חדשות באמנות פלסטינית עכשווית בהשתתפות האמניות: אמירה פודי, מרח זועבי, למיס שחוט והאלא אבו קישק.
מנחה: מנאר זועבי.
התערוכה "ירח משתקף באספלט" מסכמת שנת פעילות של אמניות שנפגשו בשלוש ערים – חיפה, ירושלים ולוד – במסגרת הפרויקט למנהיגות נשית בתרבות.
מיקום: גלריה בית הגפן – חצר | שעה 17:00 | הכניסה חופשית

אירוע נעילת פסטיבל ימי תרבות ערבית

בסימן תרבות פלסטינית
פאנל בהשתתפות:
ד"ר נדים קרקבי – מוסיקולוג: על הקשיים בבניית תשתית לסצינת מוזיקה פלסטינית בריאה.
מרצה בחוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה. מחקרו עוסק בהפקה תרבותית ומופעים בסצינת המוזיקה הפלסטינית האלטרנטיבית. לאחרונה, החל לעסוק בנוסף גם בהיבטים מצטלבים של שפה, אתניות, דת ולאומיות בביצוע מוזיקה ישראלית, בערבית.
מאיסה עבד אלהאדי – שחקנית. על חוויותיה כשחקנית פלסטינית בישראל.
שחקנית בינלאומית מנצרת. שיחקה במספר רב של סרטים פלסטינים בולטים ובהפקות בינלאומית. עבד אלהאדי זכתה בפרסים על תפקידיה בסרטים, הבולטים שבהם: "חביבי", "3000 לילות", "דגראדה", "הדו"חות על שרה וסלים" ועוד. מככבת בסרט "המלאך" בנטפליקס ובסרט "עניינים אישיים" המוקרן בפסטיבל. שיחקה במספר סדרות טלוויזיה ישראליות ובינלאומיות כגון Crossing the border (אנגליה) של הבמאי הידוע פיטר קוזמינסקי.
מנאר זועבי – אומנית ומרצה: על השינויים בתפיסת האומנות הוויזואלית בחברה הפלסטינית.
אמנית מיצב, מיצג ווידאו ארט, מציגה בארץ ובחו"ל, אוצרת, מחנכת ואקטיביסטית. תואר שני באמנות יצירה מאוניברסיטת חיפה. 2009 פרס אמנים מצוינים, מועצת התרבות מפעל הפיס. 2012-2018 רכזת פדגוגית בהתנסות סטודנטיות ערביות בחוג חינוך באמנויות במדרשה בבית ברל. 2012-2017 מרצה באוניברסיטת חיפה. מיסדת של בית ספר אלטרנטיבי ייחודי מסאר בנצרת ומלווה התמחות אמנות ולימוד, דרך ביקור בתערוכות במוזיאונים וגלריות.

את הערב תנעל השחקנית פידאא' זידאן במופע ספוקן וורד תיאטרלי בשילוב מוסיקה.
שחקנית ויוצרת תיאטרון. בוגרת תואר ראשון בתיאטרון קהילתי מאוניברסיטת חיפה. סטודנטית לתואר שני יישומי (MFA) באוניברסיטת תל אביב במסלול שחקן יוצר- חוקר. מתרגמת בימים אלו את הצגת היחיד "בסוף האביב" אותה כתבה ובה היא משחקת בבימוי של סיואר עואד. המוזיקאי עיסאם אליאס ילווה את זידאן במופע הספוקן וורד התיאטרלי.
מיקום: חצר גלריה בית הגפן | 19:00 קוקטייל קבלת פנים + ברכות | 19:30 תחילת אירוע כניסה חופשית |

פסטיבל ימי תרבות ערבית ה-39, חמישי-שבת, 13-15 ביוני ברחבי חיפה
הכניסה חופשית מלבד הסיורים שעולים 30 ₪ .
פרטים נוספים והרשמה באתר בית הגפן : https://www.beit-hagefen.com
ובטלפון : 04-8525252

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קרנית בסון יחסי ציבור.