אלי ביטון במצעד הגאווה של המכללה למינהל
אלי ביטון במצעד הגאווה של המכללה למינהל
הודעה לעיתונות

"השינוי יגיע מהזירה המקומית"

אלי ביטון, בוגר המסלול האקדמי המכללה למינהל בעיצוב וחדשנות, רכז קהילה ונוער להט"ב בעיריית ראשון ציון, מסביר למה בחר בעשייה חברתית על פני קריירה כמעצב פנים, ולא מאמין שב-2019 יש עדיין פוליטיקאים שמקדמים שיח פוגעני נגד הקהילה

כמה אנשים שואפים שהתפקיד אותו הם ממלאים ואוהבים יהפוך ללא רלוונטי? אלי ביטון, רכז קהילה ונוער להט"ב בעיריית ראשון ציון, הוא בין יוצאי הדופן האלו. "השאיפה שלי היא שלא יצטרכו תפקידים כמו שלי", הוא אומר, "שכל אדם יוכל לבחור באיזו צורת חיים שהוא רוצה, מבלי שיגנו אותו, ומבלי שהוא יחווה אלימות פיזית או מילולית במרחבים הפיזיים והווירטואליים".
עד שהיום הזה יגיע, ובו נחיה בחברה שמקבלת את כולם, פועל ביטון במסגרת הוועדה הגאה בעירית ראשון לציון, לקידום סובלנות וקבלת האחר, במסגרת אירועים שונים שהוועדה יוזמת, אחד מהם הוא מצעד הגאווה שצפוי להתקיים במהלך יוני - זו השנה השלישית ברציפות.
ביטון, כבוגר תואר ראשון בעיצוב פנים מטעם המסלול האקדמי המכללה למינהל, היה אמור, לכאורה לבחור במסלול אחר, אך העשייה החברתית שלו שהחלה עוד במהלך הלימודים, הובילה אותו לתפקיד הנוכחי. "היציאה שלי מהארון היתה בגיל מאוחר יחסית - 22", הוא מספר, "רק אז התחלתי להבין מה זה אומר להיות חלק מהקהילה הלהט"בית בישראל, ומה המשמעות של חוסר השוויון אותו חווה הקהילה הגאה".
כחלק מההבנה הזו פעל ביטון להקמת התא הגאה במסגרת המכללה למינהל. "הצטרפתי לאגודת הסטודנטים של המכללה בתחילת הלימודים, וניהלתי את חטיבת המועדונים בה. אחרי שנתיים בתפקיד הקמנו, ביחד עם האגודה ועם האחווה הסטודנטיאלית הגאה, את התא הגאה של המכללה למינהל", הוא מספר.
התא הגאה של המכללה יזם אירועים שונים ביניהם פעילויות הסברה, הרצאות וגם אירועי גאווה, שהרביעי ביניהם התקיים לאחרונה. "המטרות שלנו היו ליצור קבוצה מאוחדת שפועלת לשינוי במרחב הסטודנטיאלי ובמרחב הציבורי, לחזק את הנראות של הקהילה בקמפוס וליצור שיח סביב הנושא הלהט"בי. לשמחתי - קיבלו אותנו ברוח טובה ומעולם לא הרגשנו התנגדויות לדברים שרצינו לעשות".
על רקע היותו ראש התא הגאה במכללה, הוזמן ביטון לקחת חלק במהלך שיזמה עיריית ראשון לציון, שמטרתו היתה למפות את צרכי הקהילה הגאה בעיר. בעקבות מהלך זה הוחלט על מינוי נציג שיקדם נושאים שונים הקשורים לקהילה הלהט"בית - תפקיד חדש אליו בחר ביטון להגיד מועמדות, ואליו אף נבחר.
"בתור סטודנט הבנתי שכרגע יותר חשוב לי להשקיע בזירה הציבורית. ייתכן שאם הייתי לומד במקום אחר, או לא לוקח חלק בהקמת התא הגאה של המכללה, הייתי היום מעצב פנים", הוא מחייך, "בשנים של העשייה החברתית במכללה הבנתי שחשוב לי לפעול לעיצוב חברה סובלנית ומקבלת יותר. יש המון התקדמות, והחברה הישראלית הרבה יותר פתוחה, אבל הקהילה הלהט"בית בישראל עדיין רחוקה משוויון זכויות".
כשביטון מדבר על הקשיים של הקהילה שומעים את התסכול העצום בקולו: "לפעמים אני מבין שאני חי במקום שלא מאפשר לי כלום - לא להתחתן, לא להביא ילדים, לא לחיות כמו שאני רוצה. אין לי ייצוג בכנסת, כל הניסיונות לחוקק חוקים לטובת הקהילה לא עוברים, ואפילו גרוע מכך - יש פוליטיקאים שמתבטאים בצורה מחרידה נגד הקהילה, ומקדמים שיח פוגעני. במציאות הזו, המקום להתחיל ביצירת השינוי הוא הזירה המקומית, ועל ידי יוזמות חברתיות שונות".
על רקע הביקורת שיש לו על ההתנהלות של פוליטיקאים שונים, ביטון מציין לטובה את ההתקדמות שחלה ביחס של מותגים ומפרסמים לקהילה, ועל כך שיותר ויותר מהם פונים באופן ישיר לקהילה באמצעות מהלכי פרסום שונים. "חלק מהשינוי הזה נובע מההבנה בקרב חברי הקהילה עצמה שעל מנת ליצור שינוי ולהניע תהליכים יש לתפוס תפקידי מפתח בחברות ולהוביל את השיח מהפוזיציה הזו. אנחנו רואים את השינוי הזה בתחום הפרסום, בכך שיותר חברות פונות לקהילה, ואף בהטבות שחברות היי טק שונות, למשל, מעניקות לעובדים גאים שמתחילים תהליכי פונדקאות. בזירה הפוליטית דברים אולי לא זזים, אבל לעומת זאת יש לא מעט חברות שבוחרות להשקיע משאבים כי הן מבינות את המצוקה הגדולה שלנו, ורואות את הפער הגדול שעדיין קיים".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המסלול האקדמי המכללה למינהל.