מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 23/06/2019 08:09
נושא: חדשות, נדל"ן
פועלי בניין מאוקראינה נחתו השבוע בשדה התעופה בן גוריון
פועלי בניין מאוקראינה נחתו השבוע בשדה התעופה בן גוריון
ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית
ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית
הודעה לעיתונות

מאות פועלי בניין מאוקראינה הגיעו בימים אלה לישראל וישתלבו בענף הבניה

עד כה הגיעו לישראל 129 פועלי בניין מאוקראינה, אליהם יצטרפו החודש עוד 270 וזאת במסגרת ההסכם הבילטראלי לגיוס פועלי בניין לישראל

מאות פועלים במקצועות הבניין מרחבי אוקראינה הגיעו בימים אלה להשתלב בעבודות בענף הבנייה בישראל. כל הפועלים עברו סבב בחינות מקצועיות שארגנה רשות האוכלוסין וההגירה בבירת אוקראינה. הגעתם של עובדי הבניין מאוקראינה כמו גם סבב המיונים המקצועיים הוא במסגרת ישום ההסכם הבילטראלי לגיוס והבאת פועלי בניין לישראל. בסבב ראשון לפני שנה הגיעו מאוקראינה והועסקו 129 ובסבב השני בימים הקרובים יגיעו עוד כ- 270 עובדי בניין מאוקראינה לעבודה בישראל.

סבב המבחנים המקצועיים בהם השתתפו למעלה מאלף אוקראינים נערך בחודש מרץ האחרון בסיוע המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (CIMI) ובפיקוח של בוחנים ישראלים מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ ומטעם משרד הבינוי והשיכון. כל עובד בניין מיועד עבר גם בדיקות רפואיות קפדניות. כל השותפים והגורמים המעורבים ביישום ההסכם הביעו שביעות רצון מרמת ההישגים ולפיכך סבב בחינות מקצועיות נוסף נקבע לתחילת חודש יולי. המארגנים הדגישו כי הם רואים בפועלי הבניין מאוקראינה פוטנציאל גדול בסיוע לענף הבנייה בישראל בשלב הראשון ומצד שני סיוע כלכלי בהעברת הכסף לבני המשפחה באוקראינה וסיוע לענף הבניה של אוקראינה עם שובם עם ניסיון מקצועי לארצם.

ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (CIMI) מדגיש כי "מדינת ישראל, באמצעות רשות האוכלוסין וההגירה והמרכז להגירה, שואפת לבטל את דמי התיווך המושתים על העובדים הזרים באמצעות שימוש בהסכמים בילטראליים. עד כה נחסכו למעלה מ- 200 מיליון דולר מההוצאות של העובדים הזרים". מנטבר מדגיש כי בשל קצב הצמיחה של ישראל עובדים זרים מכל רחבי העולם מעוניינים לעבוד בישראל. הסיבות לכך הם שכר המינימום הגבוהה ותנאי העסקה טובים הכוללים הקפדה על שעות עבודה, תשלום על שעות נוספות וביטוחי בריאות ומרכז טלפוני לפניות לעובדים שמופעל על ידי המרכז להגירה בשפות השונות ובו מטופלות כל תלונות העובדים באופן מיידי.

משלחת בכירים מישראל קיבלה היום (ג' –18. ביוני) בנמל התעופה בן גוריון את ראשוני פועלי הבניין שנחתו מאוקראינה. בין מקבלי הפנים היה גם גנאדי נדולנקו, שגריר אוקראינה בישראל, ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז הבינלאומי להגירה בינלאומית (CIMI), שירלי רייסין ששון, מנהלת אגף להסכמים בילטראליים ברשות האוכלוסין וההגירה ומרגריטה גורודניצקי, סמנכ"לית המרכז להגירה בינלאומית.

עובדי הבניין האוקראינים שהגיעו היום במסגרת ההסכם הבילטראלי בתחום הגירת עבודה, יעבדו בישראל באופן חוקי וללא תשלום דמי תיווך שהגעו בעבר עד לסכום של 10,000 דולר לעובד. כמו כן כל עובדי הבניין האוקראינים יהיו זכאים לעבוד בישראל עד 5 שנים ולקבל את כל זכויות העבודה וזכויות סוציאליות כפי שמקבל פועל בניין ישראלי.

בנוסף להסכם החדש עם אוקראינה בתחום עובדי בניין, נחתמו עוד מספר הסכמים בילטראליים עם ממשלות כגון תאילנד (בתחום החקלאות), מולדובה, בולגריה ורומניה (בתחום הבניין) ועוד. בימים אלה מועסקים בישראל גם כ- 8,000 עובדים סינים באמצעות הסכמים בילטראליים בענף הבניין.

ההסכם עם אוקראינה, בהובלת מינהל שירות למעסיקים ולעובדים זרים, רשות האוכלוסין וההגירה, נועד לייצר מסלול הבאת עובדים זרים בתחום הבניין באופן מוסדר ומבוקר תוך סיום עלויות דמי התיווך הלא חוקיים. עובדי הבניין משלמים כיום רק את עלות כרטיס הטיסה לישראל ועלות הבדיקה הרפואית.

בין גורמי המקצוע המסייעים ביישום ההסכמים הבילטראליים, בולטת בפעילותה עמותת המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה המציינת בימים אלה 20 שנה לפעילותה.

המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (CIMI) הינה עמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום הסכמות ותקנות בינלאומיות בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה. היו"ר והמייסד של העמותה, ארנון מנטבר מדגיש כי CIMI מפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם מניעת סחר בבני אדם ומאבק בעבדות מודרנית, יישום ופיתוח הסכמים בילטראליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות בטיפול בנושאים שונים בתחומי הגירה, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים. במקביל CIMI פועלת להגדלת המודעות לזכויות מהגרים בישראל באמצעות הפצת מידע והכשרות מקצועיות. בעמותה פועל צוות של כתריסר עובדים ברחבי הארץ.

יחסי ציבור, יצחק רביחיא, רב תקשורת: 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.