"במקום להכתיב שינוי מלמעלה, החלטנו לעשות את ההיפך – Bottom-Up. יחד עם הסטודנטים, אנחנו סוקרים את אתגרי הלמידה וההוראה באקדמיה".שני בנד מרצה בחממה
"במקום להכתיב שינוי מלמעלה, החלטנו לעשות את ההיפך – Bottom-Up. יחד עם הסטודנטים, אנחנו סוקרים את אתגרי הלמידה וההוראה באקדמיה".שני בנד מרצה בחממה
הודעה לעיתונות

פותרים את אתגרי ההוראה האקדמית בעידן הדיגיטלי

חממת EdTech של המכללה למינהל מציעה לסטודנטים הזדמנות יוצאת דופן לאתר את הקשיים והבעיות של תהליך הלמידה – ולתכנן עבורם פתרונות, שחלקם מיועדים ליישום במכללה עצמה

אחד האתגרים הגדולים של האקדמיה כיום היא למצוא דרכים לשמור על רלוונטיות בעולם כל כך דינמי ומשתנה. בתחילת השנה שעברה, הושקה במסלול האקדמי המכללה למינהל הקתדרה להשכלה אקדמית בעידן דיגיטלי ע"ש יאנוש קורצ'אק. מטרת הקתדרה היא לפעול להתאמת האקדמיה לאופן הלמידה העכשווי, ומתקיימים בה פרויקטים שונים הנוגעים לתוצרי למידה, נאמני הוראה, שינוי צורת הסילבוס ועוד. אחד הפרויקטים המסקרנים בה עוסק ב-EdTech – שילוב בין טכנולוגיה לחינוך, בהתמקדות באתגרי עולם ההשכלה הגבוהה.
שני בנד, בוגרת המכללה למינהל ומרצה בחממת ה-EdTech, מספרת כי "במקום להכתיב שינוי מלמעלה, החלטנו לעשות את ההיפך – Bottom-Up. יחד עם הסטודנטים, אנחנו סוקרים את אתגרי הלמידה וההוראה באקדמיה, בכל הקשור לתהליך שהם עצמם עוברים – ולאחר שמיפינו את הבעיות, ניסינו לפתור אותן בדרכים שונות".
כך למשל, קיים נושא הפרסונליזציה וההתאמה האישית של אופן הלמידה. כיום, יש קורסים המועברים אונליין; קורסים המועברים על ידי מרצה; או קורסים שבהם כלל לא צריך להגיע לשיעור, כי יש סיכומים. אחת מקבוצות הסטודנטים בחממה העלתה את הרעיון של התאמה אישית לכל סטודנט – בהתאם לאופי שלו וצורת הלמידה המועדפת עליו.
ביניים: מאתגרים את לימודי האנגלית
קבוצה אחרת שמה לה למטרה את אתגר לימודי האנגלית, כאשר כיום, רוב הסטודנטים לא משפרים את ידיעת האנגלית שלהם במהלך התואר. הסטודנטיות בקבוצה החליטו להקים "חדר כושר" ללימודי אנגלית. "דרושה התמדה כדי להיכנס לכושר, ואפשר לעשות זאת גם פיזית – הסטודנטים נדרשים להגיע לפעילויות בשפה האנגלית – וגם באופן דיגיטלי, מרחוק", אומררת בנד. "קיימות אמנם אפליקציות לימוד אנגלית, אבל לרוב אנשים לא מתמידים בהן, בשל היעדר השיתופיות והמגע החברתי. חדר הכושר לאנגלית פותר את הבעיה הזו", היא מציינת.
קבוצה נוספת ביקשה להציע פתרון לאחת הבעיות הבוערות ביותר באקדמיה – כשלא פעם, חומר הלימודים אינו רלוונטי למה שמתרחש בשוק העבודה. במסגרת הלימודים, אחד התרגילים של הסטודנטים הוא לכתוב הצעת אסטרטגיה לחברה בדיונית. הקבוצה הפועלת בחממת EdTech הציעה לכתוב תרגילים מסוג זה עבור חברות אמיתיות, עם אתגרים אמיתיים.
"תמורת תשלום קטן, חברות בסדר גודל קטן ובינוני יוכלו לקבל עבודה מקצועית ולהחליט אם להשתמש בה או לא. כולם מרוויחים – החברות מקבלות ידע רב בעלות סמלית, והסטודנטים נשארים מחוברים למה שקורה בשוק העבודה", אומרת בנד.
מיזם מעניין נוסף שנולד במסגרת החממה הוא של סטודנט שהמציא תוכנה הבודקת קוד באופן אוטומטי. התוכנה מזהה את הסטודנט שכותב את הקוד, ומעדכנת אותו בזמן אמת על כל טעות ושגיאה. "זו דוגמה ליוזמה המכוונת לצד העסקי. הממציא הצטרף למתכנת שעובד יחד איתו, והם מתקדמים לקראת מוצר, עם תוכנית עסקית מאורגנת", מספרת בנד.
על חממת EdTech מופקד ד"ר איתמר שבתאי, דיקאן בית הספר לכלכלה וסגן הרקטור במכללה למינהל, המוביל גם את הקתדרה להשכלה אקדמית בעידן הדיגיטלי. בנד מספרת כי במחזור הנוכחי של החממה השתתפו כ-20 סטודנטים, וכי חלק מהמיזמים מיועדים לשימוש במכללה עצמה.
כך למשל, אחת הקבוצות עובדת על פיילוט שיוטמע במכללה החל באוקטובר הקרוב. "הם בונים את רוב הדברים ואנחנו רק עוזרים – למשל, אם הם זקוקים לחיבור של מחלקת השיווק, אנחנו רותמים אותה; אם הם זקוקים לידע בתכנות, אנחנו מצמידים להם מרצים רלוונטיים שעובדים יחד איתם".
הקתדרה מציעה קורסים לתלמידי כל הפקולטות, בתואר ראשון ושני, בכל תחומי הלימוד. "זה מיקס משוגע, שמאפשר לסטודנטים עבודה מאוד הטרוגנית – בדרך כלל הם מתחלקים לקבוצות שבהן כל משתתף מגיע מדיסציפלינה אחרת", מציינת בנד. "זה הקורס היחיד בארץ שלמעשה לוקח את אתגרי ההשכלה הגבוהה לצד הסטודנטים, פותר אותם ואפילו מוציא אותם לפיילוט", היא מסכמת.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המסלול האקדמי המכללה למינהל.