הודעה לעיתונות

כבשת הרש בסילואן - גירוש משפחת סיאם מביתה בידי משטרת ישראל ומסירת הבית שנגזל למתנחלים ‎

כבשת הרש בעיר דוד

בשעה 9:00 זה קרה. השוטרים חסמו את הרחוב. הדבר הראשון שהם עשו היה להקים ממיטותיהם את אלהאם סיאם ושני הילדים שהיו אתה בבית, ולפנות אותם. אחר כך באו אנשי ההוצאה לפועל, ובסיוע עובדי חברת ההובלה ארזו את החפצים, והוציאו גם אותם. בשלב הבא באו אנשי התחזוקה: כרתו ענפים, הקימו חומה בלב החצר, החליפו את הריצוף. אלהאם, אם חד הורית לארבעה, הביטה סביבה וראתה איך ביתה מתרוקן, משנה פניו והופך במהירות הבזק למאחז נוסף של עמותת אלע"ד. גיסה ג'וואד, המנהיג הבולט בסילוואן, לא היה שם כדי לתמוך בה. עצרו אותו, ללא הצדקה, מיד כשהחל הפינוי.

עמותת אלע"ד נאבקת במשפחת סיאם כבר כמעט שלושים שנה, כחלק מאסטרטגיית ההשתלטות "וייהוד" המרחב שמדרום לעיר העתיקה. לאלע"ד, שתקציבה השנתי עומד על קרוב ל- 100 מיליון ש"ח, היו כיסים עמוקים מספיק כדי לגרור את משפחת סיאם לעוד ועוד הליכים משפטיים, בטענות שונות שהבית שייך לה. כשבית המשפט דחה את הטענות, היא הגישה תביעות חדשות.

אחד הגורמים שסייעו לאלע״ד לנצח בהליך המשפטי ולהשתלט על הבית, היה המעורבות של האפוטרופוס לנכסי נפקדים. לפי חוק נכסי נפקדים שנחקק ב-1950, רכוש של מי שחי בארץ אויב יכול להילקח ממנו. במהלך הדיונים בבית המשפט, האפוטרופוס הכריז על שתיים מהיורשות כנפקדות, משום שהתגוררו בירדן ובסעודיה, ולקח לו את הבעלות על חלקן. לאחר מכן הוא מכר את חלקו לכל המרבה במחיר, כלומר לעמותת אלע״ד, וכך יצא שלאילהאם סיאם, בתה של אחת היורשות ה״נפקדות״, שמתגוררת בבית עשרות שנים, אין שום זכויות בנכס והיא נזרקת מביתה בחוסר כל.

בשעה שבני משפחת סיאם איבדו את ביתם חמישים מטרים משם, במתחם "עיר דוד" הסמוך, המשיכו העסקים כרגיל. כך פועלת אלע"ד: יד אחת מפנה תושבים מביתם ויד שניה מנהלת אתר תיירות מסביר פנים שרובשרוב מבקריו, כך נראה, אינם מודעים לאג'נדה הפוליטית שהם משרתים בעצם הביקור במקום/

הסאגה של משפחת סיאם לא נגמרה. בבעלותם נותרה עוד דירה במבנה, וכעת, השכנים החדשים שלהם הם מי שגירשו אותם מביתם. אלע"ד אף תובעת מבני משפחת סיאם מאות אלפי שקלים, ולא היססה לדרוש עיקול של כספי התרומות של קמפיין התמיכה שיזמו פעילים ישראלים.

בשישי ה-2.8 נקיים סיור פתוח לסילואן, ובו נלמד על מאמצי תנועות ההתנחלות בשכונה ועל הפיתוח התיירותי המגוייס למטרה זו.

גם זה קורה: ביום רביעי דיווחו תושבי עיסאוויה על אחד הימים הקשים שהיו בתקופה האחרונה, כולל הורדת האנדרטה שיזמו תושבי השכונה לזכר הצעיר שנהרג מירי שוטר, אלימות נגד תושבים, הטלת רימוני הלם וירי בשכונה.
פעילים מקיימים משמרות בשכונה עם התושבים .