הודעה לעיתונות

היום (א' 14.7) בית המשפט המחוזי בנצרת - עדאלה ידרוש לבטל את איסור הכניסה בפארק בעפולה

אנו יודעים שהמדיניות הזו מכוונת למנוע כניסת תושבים מיישובים ערביים הסמוכים לעיר, משום שעיריית עפולה אינה מסתירה את מניעיה הגזעניים.

ביום תחילת החופש הגדול, בו האיסור נכנס לתוקף, הגיעה עו״ד נארימאן שחאדה זועבי ממרכז עדאלה יחד עם בנה הפעוט אל הפארק שהיא רגילה לפקוד אותו. את פניהם קידם שלט חדש שעליו נכתב ״הפארק פתוח…לתושבי עפולה בלבד״.

משלמד כי נארימאן ובנה הם תושבים של העיר השכנה נצרת, אסר עליהם השומר בשער מלהיכנס לפארק.

״לא יכולתי להתעלם מתחושת ההשפלה שנוצרה״, מספרת עו״ד שחאדה זועבי, חלפו על פניי תושבים יהודים, שנכנסו בחופשיות לפארק רחב הידיים הזה שאני מכירה היטב, בעוד אני נאלצת לחזור על צעדיי ולשוב אל המכונית כלעומת שבאתי."

בתחקירי טלויזיה של שני ערוצי חדשות שונים, נראו בתיעוד של מצלמה נסתרת, יהודים שאינם תושבי עפולה נכנסים לפארק למרות שהעידו בעצמם על כך בפני המאבטחים.

האיסור שהוטל, מגיע אחרי הבטחת בחירות מפורשת של ראש העיר אבי אלקבץ, לפעול כנגד מה שכינה ״כיבוש הפארק״, שכוונתו הברורה היתה לתושבים הערבים מהישובים הסמוכים, שכן גם הוסיף ופירט שיש "להניף בגאווה את דגלי ישראל בכל הפארק ולהשמיע מוזיקה בעברית".

החלטת עיריית עפולה נודעה ימים ספורים לאחר שהשתתף ראש העיר אלקבץ עצמו בהפגנה נגד מכירת בית בעיר לערבים, ולאחר שחברי מועצת העיר הושבעו לשמור על צביונה היהודי של העיר. נראה כי המצע הגזעני שהוצג לפני הבחירות מיושם כעת כמדיניות.

אבל עפולה אינה לבד. עוד יישובים בישראל מקדמים אפליה גזענית דומה. בחודש מרץ בשנה שעברה, מועצת כפר ורדים ביטלה מכרזים למכירת קרקעות לבנייה ביישוב, לאחר שהתברר כי כ–50% מהרוכשים שזכו בהם היו אזרחים ערבים.

בתוך כך, מאות יישובים קהילתיים בישראל מפעילים גם וועדות קבלה. זאת, על פי חוק המאפשר ליישובים שגודלם אינו עולה על 400 בתי אב, לדחות פונים המבקשים להתגורר בהם על בסיס ״אי התאמה חברתית״. בכך למעשה החוק מכשיר סגרגציה חברתית ואתנית, ומאפשר גם למנוע מפלסטינים אזרחי ישראל לרכוש בתים ביישובים אלה. לאחרונה נודע גם, כי בעשרות יישובים פועלות וועדות כאלה בניגוד לחוק, משום שמספר המשפחות המתגוררות בהם עולה על המותר.

פרקטיקות מפלות אלה זכו לתנופה מואצת מחוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי, שעבר בכנסת לפני שנה ושעתרנו לבג״ץ נגדו. סעיף 7 בחוק הלאום, קובע כי ״המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה" - ובכך הוא מעניק הכשר חוקתי להפלייה גזעית בכל התחומים לרבות מדיניות הקרקע והבנייה של ישראל.

מרכז עדאלה מנהל מאבקים משפטיים נגד חוק יסוד הלאום וכנגד כל החוקים וקווי המדיניות הללו, וממשיך להיאבק בכל צורות ההפליה, העקירה והסגרגציה בישראל, והוא פועל למימוש זכויות הקרקע והדיור של פלסטינים אזרחי המדינה.