מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 25/02/2020 19:05
נושא: תרבות
הצייר הוא אריק ונונו. גרפיקאית: אלה רסקין.
הצייר הוא אריק ונונו. גרפיקאית: אלה רסקין.
הודעה לעיתונות

ספר חדש למשורר עטור הפרסים, ניצול השואה, יעקב ברזילי

ספרו ה-15 של המשורר בן ה-87 הוא הזדמנות לסיכום ביניים לקריירה של משורר שנכנס לפנתאון השירה העברית בעודו בחייו.

"בעוד שנותיי סוגרות עליי, נפתחים שסתומי קולמוסי להציף יבשת קיומי במבול אותיות ומילים, צונמי של שירים." כך אומר המשורר יעקב ברזילי בפתיחת "גבורות", ספרו ה-15 שיוצא השבוע לאור בהוצאת צבעונים. הספר הוא אוסף של שירים מספרים קודמים לצד שירים חדשים. 238 שירים נבחרו מתוך מבחר של 1000.

לדברי המו"ל, ד"ר לאה צבעוני: "הספר הזה הוא מקשה אחת של שואה ואהבה. של חיים ומוות. של ייאוש ותקווה. של עצב ושמחה. אין בו שערים, כי כולו שער אחד, שער של חיים. הספר הזה אינו סיכום שירתו של יעקב אלא עוד נדבך או סיכום ביניים. שהרי לא רק על שואה ואהבה כתב יעקב ב-33 שנות כתיבתו. הוא כתב גם על ילדות ועל משפחה, על נוף ועל טבע, על הולדת ועל מולדת, על השפה העברית, על שירה ועל מכמני הנפש. לא מכבר הוענק ליעקב פרס היצירה לסופרים עבריים לשנת תש"ף, ואין ראוי ממנו."

כדברי המשורר רוני סומק: "אילו הייתי אדריכל פואטי, הייתי מתכנן ליעקב ברזילי בית עם כמה חדרי אור וחדר אחד עם מנורות שרופות. אילו הייתי סנדלר, הייתי תופר לו מגפיים גסים, כאלה שראיתי על רגלי שבויים בסרטי מלחמת העולם השנייה וגם נעלי בלט. אילו הייתי בונה אוניות, הייתי בונה לו יאכטת תענוגות וגם סירת הצלה.

יכולתי להמשיך עוד ועוד ולהראות שלפעמים עמוד שדרה זקוף יכול להיות מורכב גם מחוליות כאב וגם מחוליות שמחה. אבל גם בחוליות הכאב יעקב ברזילי צופה אל המטרה, בוחר נקודת כיוון, עוצם עין בלתי מכוונת, וכמו בחוק הירי הצבאי תמיד משאיר נימה לבנה. הוא עוקף את הנורא מכול בכך שהוא בוחר אבן אחת ומאמין שבעזרתה נבין את כל הפסיפס. האבן תמיד קשה, ובכל זאת רב בה הנסתר על הגלוי.

יעקב ברזילי נולד בדברצן, הונגריה, בשנת 1933. אביו היה חייט בעל שם. התאטרון המקומי הזמין אצלו מסך לבמה ושילם בכרטיסים להצגות לו ולבנו, תחנתו הראשונה של יעקב ברזילי בעולם האמנות.

בגיל 11 גורש יעקב עם משפחתו למחנה המוות ברגן בלזן. אביו וסבו נרצחו. יעקב, אימו ואחותו שרדו. אחרי המלחמה הם שבו לעיר הולדתם. יעקב הצטרף לתנועת נוער. עלה לארץ בשנת 1949 וחי בקיבוץ חצור. לאחר מכן היה ממקימי קיבוץ דברים. כשאימו ואחותו עלו ארצה, עזב את הקיבוץ. הוא התחתן עם מלכה לבית אילני. נולדו להם שלושה בנים, ויש להם תשעה נכדים.

שנים עבד במס הכנסה. אחר כך היה יועץ מס. משנת 1979 ניהל עם רעייתו גלריה לאמנות הציור והפיסול. ב-1987 הוציא לאור את ספרו הראשון. מאז נע בשלושה מעגלים: ספרות, חינוך ומוזיקה. פרסם 15 ספרים, רובם שירה. מקצתם תורגמו לשפות זרות.

כ-130 משיריו הולחנו לתזמורות, מקהלות והרכבים קאמריים, והם מבוצעים בארץ ובעוד בארצות רבות.

ייצג את ישראל באירועי תרבות ברחבי העולם.

שיריו מתפרסמים במוספי ספרות, כתבי עת ואנתולוגיות.

זכה בפרס בין-לאומי מטעם ממשלת הונגריה PRO CULTURA HUNGARICA במסגרת קשרי התרבות בין ישראל להונגריה. שיריו זכו בתחרות בין-לאומית בסין. זכה בפרס מטעם אקו"ם, באות הוקרה מהקרן למורשת נפ"ש ומיכל פוחצ'בסקי על תרומתו לספרות, חינוך ומוזיקה. באות הוקרה מאגודת הסופרים על פעילותו למען התרבות העברית. בשנת 2019 זכה בפרס היצירה לסופרים עבריים ע"ש לוי אשכול.

"גבורות" מאת יעקב ברזילי, העורכת ד"ר לאה צבעוני, צבעונים הוצאה לאור. 286 עמודים, כריכה קשה, המחיר 88 ש"ח

להשיג בחנויות הספרים ובאתר ההוצאהwww.tzivonim.com

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.